E-shopy čekají rekord. Na úskalí nákupů on-line se ptejte hosta iDNES.cz

Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška
velikost textu:
vydáno 14.11.2016 12:00
Vánoční nákupy jsou v polovině, zatěžkávací zkouška však teprve přijde. Nejvíce lidí dárky pořizuje až v prosinci, ale všichni chtějí mít dárky včas pod stromečkem. Jak to zvládnout bez problémů, poradí předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška v on-line rozhovoru od 13:00.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 14. listopadu 2016 do 13:30

OTÁZKA: Dobrý den, častým nešvarem českých e-shopů je chápání pojmu "skladem" jako: "známe někoho, kdo by nám to případně byl schopný do 14 dnů sehnat". Dělá pro změnu této situace něco i Vaše asociace? Mají Vaši čelenové normy, co pozažovat za skladovou dostupnost? Pavel Obdržálek
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, souhlasím, že toto je nešvar mnohých podnikavců. Naše Asociace již před lety vydala Kodex terminologie lhůt dodání, což kromě klasické funkce kodexu obsahuje i návod, jak správně označovat dostupnost zboží a nemást spotřebitele. 14.11.2016 12:31
OTÁZKA: Dobrý den, než něco kupuji, porovnávám ceny přes heureku. Jaký je váš názor na ty menší e-shopy, které nejsou tak známé, ale dle hodnocení heureky jsou prověřené zákazníky? Nakupujete vy osobně v těchto obchodech, nebo dáváte přednost Alze, Mallu apod.? Miloš
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, předně při výběru e-shopu rozlišuji počet recenzí a jestli si náhodou nejsou nápadně podobné. Bavíme-li se konkrétně o Heurece a je-li e-shop zapojen v programu Ověřeno zákazníky, tak mám tendeci takovému e-shopu důvěřovat. Nakupujete-li ovšem u někoho poprvé, doporučím využít možnosti platby na dobírku, kdyby se Vám pak třeba nezdála komunikace e-shopu, nebo by třeba nedocházelo k dodržení termínu, tak máte své peníze stále u sebe. 14.11.2016 12:34
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, jak cenově funguje spolupráce e-shopů se Zásilkovnami a pod. odběrnými místy. Pokud zákazník platí 39 Kč, například, tak to pokrývá celou tu částku, kterou eshop platí? Nebo kolik to stojí pro eshopy využívat podobných odběrných míst? Pavel Z.
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, v praxi záleží na konkrétní smlouvě, kterou má e-shop se svým partnerem (výdejním místem). Většinou platí, že cena, kterou účtuje zákazníkovi je stejná nebo velmi podobné té, kterou on musí platit partnerovi. U poplatku za platební metodu (dobírku) je dokonce povinnost účtovat zákazníkovi úplně stejnou částku. Využívání externích výdejních míst tedy pro e-shopy není tak nákladné a především menším e-shopům se rozhodně vyplatí více, než třeba založení vlastní pobočky. 14.11.2016 12:42
OTÁZKA: Dobrý den. Chci se zeptat, jak postupovat v případě, když jsem si koupila zboží přes e-shop a ten je již zrušený.Co dělat v případě reklamace zboží v záruční lhůtě.Kam se případně obrátit. Děkuji hezký den. Janis Janis
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, v první řadě bych využil možnosti obrátit se na autorizovaný servis dle seznamu, který je uvedený v materiálech u výrobku. Pokud by nebyl k dispozici autorizovaný servis, poté je nutné vyhledat společnost, se kterou jste uzavřel kupní smlouvu prostřednictvím e-shopu (provozovatel e-shopu) a vyžadoval po ní vyřízení reklamace. 14.11.2016 12:55
OTÁZKA: Dobrý den, chci reklamovat telefon Samsung - je lepší to provést přes e-shop, kde jsem ho koupila, nebo se obrátit rovnou na servisní místo? Co je výhodnější? Děkuji Lucie
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, záleží na Vaší konkrétní situaci – jestliže máte servisní místo v rozumném dosahu, může být pro Vás pohodlnější (a rychlejší) obrátit se přímo tam. Já osobně bych volil podle toho, co je pro mě snadnější – autorizovaný smluvní servis dle informací od prodávajícího bych si vybral, jestliže bych do něj mohl donést výrobek osobně a nijak zvlášť by mě to časově nezatížilo. V případě, že bych musel poslat zboží poštou při obou variantách, volil bych přímo prodávajícího. 14.11.2016 13:00
OTÁZKA: Zdravím, existuje něco jako žebříček nejrychleji rostoucích e-shopů? Chtěl bych podpořit i menší prodejce než aktuální lídry trhu, ale zároveň bych chtěl něco ověřeného. Tak mě zajímá, jestli se to někde monitoruje a jsou dostupné nějaké žebříčky těch, kterým se aktuálně daří či jsou prostě na vzestupu. díky. PS: je podle vás možné vůbec trumfnout alzu apod.? wEXALO
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Zdravím, takový žebříček neexistuje. Dá se odvodit třeba od toho, jaké zboží zrovna zažívá na internetu boom a kterým prodejcům se daří na tento trh vstupovat či ho obsazovat. Nebudeme-li počítat začínající e-shopy nebo relativně nové trhy (jako např. trh s potravinami), tak nejrychleji rostou právě ti velcí hráči. Obecně bych zastával názor podporovat toho obchodníka, s jehož službami jsem spokojen a to bez ohledu na jeho obrat. "Trumfnout" Alzu jistě lze a to především v přidané hodnotě zákazníkovi, kterou takový obr třeba nemůže nabídnout, individuální přístup apod.. 14.11.2016 13:03
OTÁZKA: V článku varujete před zbožím, které je o třetinu levnější než jinde. Když si ale třeba vyjedu na heurece žehličku na vlasy, tak na některých e-shopech ji nabízí o třetinu levněji než v Okay, Electro Wolrdu, notino apod. ty levnější eshopy mají i ok hodnocení, vy byste jim nedůvěřoval? Monika
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Varuji hlavně před tím, aby zákazník nebyl nepozorný. E-shop, který nabízí velmi nízkou cenu asmozřejmě může být poctivý a kvalitní e-shop, ale z pohledu zákazníka jen nabádám k větší obezřetnosti (pročtení recenzí, kontrola historie společnosti, neplatit předem apod..) 14.11.2016 13:06
OTÁZKA: Dobrý den, plánujeme si pořídit v rodině nový notebook. Váhám, zda využít nějaké vánoční akce, nebo počkat po Vánocích, že budou ještě další slevy. Co myslíte, jak je to s cenou elektroniky po svátcích? Půjde ještě dolů a vyplatí se tedy čekat? Děkuji za názor. Ilona
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, záleží na tom, co od notebooku očekáváte. Dá se předpokládat, že nejlepší kusy z aktuální nabídky se během Vánoc vyprodají, takže čekání na povánoční výprodej může být risk. Může se stát, že daný notebook již nebude v nabídce a nebo také, že to bude tak dobře prodejný kus o který je velký zájem, že ho obchodník levněji prodávat nebude. Záleží na Vašem rozhodnutí, jestli do toho rizika půjdete nebo ne. 14.11.2016 13:08
OTÁZKA: Dobrý den, uvažuji o založení e-shopu. Máte vy osobně nějakou knihu nebo webovou stránku, kterou byste doporučil k nastudování lidem, kteří se chtějí do online podnikání pustit? Děkuji Koutný
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, asi nejkomplexnější a nejzajímavější obsah naleznete na webu http://www.mladypodnikatel.cz pro legislativní úskalí bych doporučoval sledovat náš web http://www.apek.cz. A samozřejmě všechny klasické zdroje o podnikání. 14.11.2016 13:12
OTÁZKA: Jaký eshop dnes podle vás udává tempo? Vojtěch
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Záleží z jakého úhlu pohledu se budeme na udávání tempa dívat. Určitě Alza a e-shopy ze skupiny Mall Group jsou krok před ostatními především v komplexnosti a velikosti. Zároveň je zde řada e-shopů, které dynamicky obsazují nové trhy a nabízí zákazníkům unikátní služby. Např. Rohlik.cz v potravinách s rychlým dodáním, Zoot.cz se svým konceptem výdejen radosti, spousta dalších specialistů nabízejících unikátní služby. Na tuto otázku je prakticky nemožné jednoduše odpovědět. 14.11.2016 13:16
OTÁZKA: Zdravím, monitorujete i množství objednávek z čínských eshopů? máte představu, kolik balíčků se takto před vánoci z číny doveze? Považujete to za velkou konkurenci českých eshopů? A jak si myslíte, že se tento trend bude v příštích letech vyvíjet? A ještě jeden dotaz: jak je možné, že aliexpress může nabízet free shipping? Jak toto funguje? Objednávám si zboží za stovku a stejně poštovné zdarma, nechápu. Robert
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, množství objednávek z čínských e-shopů nemonitorujeme. Z pohledu celého našeho trhu se jedná o zanedbatelné číslo, takže za velkou konkurenci českých e-shopů to nepovažujeme. Z hlediska trendu a vývoje také neočekávám žádnou změnu. Mám-li správné informace, tak je doprava dotována čínskou poštou a proto mohou nabízet poštovné zdarma či velmi levně. Na druhou stranu při nákupu zboží z Číny nemá spotřebitel práva jako při nákupu v rámci ČR a také posílat do Číny výrobek k reklamaci by byla pěkně nákladná záležitost. Také se občas objevují problémy s posouváním data doručení apod.. Rozhodně bych nespoléhal na nákup z Číny před Vánoci. Samozřejmě u věcí za stovku, jak píšete, je to jedno. 14.11.2016 13:20
OTÁZKA: Myslíte si že Heuréka je pod movým majitelem stále nestranná, nezaujatá a neslouží jako zdroj dat pro majitele, který v ecommerce má několik projektů. Proč se tak málo mluví třeba o Znoží.cz. Všichni jen Heuréka, heuréka? Jaké by jste ještě doporučil ověřené srocnávače. Jan
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Myslím, že ze strany zákazníka si všichni vyhodnotí, jestli nabídka na Heurece je uspokojivá a pomůže zákazníkovi při nákupu na internetu nebo ne. Když bude provozovatel portálu nabízet špatnou službu (nestrannou), tak odpovědí zákazníka bude, že službu přestane využívat. Z pohledu spotřebitele je asi irelevantní komu služba patří a jaké další podnikatelské aktivity má. Zbozi.cz je bezesporu také kvalitní služba, ovšem v určité chvíli v minulosti zaspali a teď vše dohání, i zde může na jejich snaze vydělat jen a pouze zákazník. 14.11.2016 13:22
OTÁZKA: Jak jde trénování fotbalu? Taška
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Jardo, díky za optání, vše v pohodě. Teď se nám povedlo postoupit do čtvrfinále poháru, holky se pořád zlepšují, takže je to radost. ;) 14.11.2016 13:24
OTÁZKA: Jak je to s platbou převodem? Má e-shop nějaký limit, do kdy ji má zaregistrovat (když mezi bankami proběhne do 2 dnů)? Zažil jsem už situaci, kdy ani po týdnu od platby neproběhla expedice a při dotazu obchodníkovi jsem zjistil, že jejich účetní jednou za 14 dnů vyzvedne papírový výpis z účtu a došlé platby ručně přepisuje. Jiří Hromada
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, to je právě nebezpečí platby předem u řekněme ne úplně kvalitních e-shopů. E-shop, který to s podnikáním myslí vážně, bude Vaši platbu registrovat v co nejkratší možné době (z pravidla do dvou dnů) a stejně rychle se Vám bude snažit zboží expedovat. Není v zájmu e-shopu držet zboží, které je již zákazníkem objednané na skladě, naopak ho chce poslat pryč a nahradit zbožím novým. Stejně tak kvalitní e-shop ví, že Vy na zboží nechcete čekat a že byste také mohl odejít ke konkurenci. Takže mou odpovědí pro Vás je rada: odstoupit od smlouvy a nakupovat jinde. 14.11.2016 13:25
OTÁZKA: Ako to je s vratenim tovaru? Hlavne sa jedna o sluchadla, ktore predajca nechce vziat naspat z hygienickych dovodov? Ako sa k takemuto tovaru stavia zakon? Lebo je to hodne diskutabilne.... Jaroslav Knirsch
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, v souladu s § 1837 písmeno g) občanského zákoníku opravdu platí, že v případě, kdy vyjmete zboží z obalu a z hygienických důvodů jej není možné vrátit, nemůžete od smlouvy odstoupit. Z mého pohledu sluchátka takovou definici naplňují a proto se domnívám, že obchodník postupuje správně. Samozřejmě může záležet i na typu konkrétního zboží. Podrobný seznam výrobků, které by dané definici odpovídaly, ovšem logicky neexistuje, a to s ohledem na nepřeberné množství možností. 14.11.2016 13:29

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.