Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

E-shopy čekají rekord. Na úskalí nákupů on-line se ptejte hosta iDNES.cz

Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška
velikost textu:
vydáno 14.11.2016 12:00
Vánoční nákupy jsou v polovině, zatěžkávací zkouška však teprve přijde. Nejvíce lidí dárky pořizuje až v prosinci, ale všichni chtějí mít dárky včas pod stromečkem. Jak to zvládnout bez problémů, poradí předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška v on-line rozhovoru od 13:00.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 14. listopadu 2016 do 13:30

OTÁZKA: Dobrý den, mám poslední dobou negativní zkušenosti s eshopem Alza a nejsem sám. Stačí se podívat na reakce zákazníků na FB profilu Alzy, nenajdete tam jediný kladný komentář. Jedná se o nedodržení termínů dodání zaplaceného zboží, neustále pseudo výmluvy. Absolutně bez komunikace, pouze nic neříkající fráze. Jak si toto může takový eshop dovolit. Hlavně, že jsme masírovaní neustálou, vlastně klamavou reklamou v TV. Co se s tím dá dělat? Milan Švehelka
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, Alza prakticky jako jediný z lídrů trhu není naším členem, takže se mi těžko komentuje takto konkrétně a z mojí pozice s tím nic nezmohu. Obecně platí jediné pravidlo, jestli nejsem někde se službou spokojen, konkurence je vzdálená jen jeden klik. To je obrovskou výhodou internetového nakupování, protože zákazník sám a jednoduše rozhoduje o úspěšnosti prodejce. 14.11.2016 13:31
OTÁZKA: Dobrý den. Rád bych se dozvěděl, jak to je skutečně s náklady na vrácené zboží z nevyzvednuté eshopové objednávky. Obchod po mě chce náklady na zaslání balíku zpět a argumentuje tím, že jsem objednávku nestornoval, a nevyzvednutí objednávky není to samé jako odstoupení od kupní smlouvy, kdy by mi měli vracet celou dobírkovou částku. Takto prý po mě mohou chtít poštovné, které jim přepravní služba účtuje za cestu nevyzvednutého balíku zpět k obchodu. Děkuji a hezký den. T Tobiáš
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, nevyzvednutím objednaného zboží porušujete uzavřenou kupní smlouva. To je třeba si vždy uvědomit. Odstoupení od kupní smlouvy je právní úkon, který má svojí oporu v konkrétním zákonném ustanovení. V případě, že existují reálné náklady související s vrácením zboží prodávajícímu v momentě, kdy spotřebitel porušil uzavřenou smlouvu tím, že zboží nepřevzal, má podle mého názoru prodávající na úhradu nákladů v souladu s uzavřenou smlouvou nárok. 14.11.2016 13:33
OTÁZKA: Za jakých okolností může e-shop zrušit objednávku? Když narazím na výhodnou nabídku (ale ne nereálnou, jen například -30% oproti běžné ceně), objednám, ihned kartou zaplatím... A poté přijde mail, že v systému byla chyba, obchod objednávku zruší a vrátí peníze. Má šanci na úspěch trvat na dodání podle zaplacené objednávky? Druhá varianta, řetězec obchodů s elektronikou. Vyberu zboží s osobním vyzvednutím a platbou na kamenné prodejně. V prodejně zboží je, ale za jinou cenu; když se ozvu, je mi nabídnuto buď koupit za cenu "na krámě", nebo zrušení objednávky. Je i jiná cesta? Obojí jsem již v praxi zažil. Tom
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, vždy záleží na momentu uzavření kupní smlouvy, důležité mohou být také obchodní podmínky, které jsou součástí kupní smlouvy. Osobně bych také zohlednil přístup obchodníka ke konkrétní situaci, jelikož dovedu respektovat, že se chyba může stát. V případě změny ceny zboží na prodejně bych ovšem trval na splnění uzavřené kupní smlouvy. Právně je otázka poměrně otevřená, jelikož nemáme k dispozici od roku 2014, kdy vstoupil v účinnost nový občanský zákoník, žádné vhodné judikáty. Já volím vždy v podobných případech cestu vzájemného respektu. 14.11.2016 13:41
OTÁZKA: Dobrý den, vy osobně nebo asociace, kterou zastupujete se jka podílí na boji proti falešným internetovým obchodum? Děkuji Petr
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, snažíme se edukovat zákazníky, aby věděli, jak případný falešný "obchod" poznat. Jedním z nástrojů je třeba i tento rozhovor či další rady, které nabízíme. Je to podobné jako s kapsáři v tramvaji, základem je prevence a starost o svůj majetek. Když již dojde k tomu, že se zákazník nechá napálit, je to záležitosti Policie ČR. Nutno podotknout, že v poslední době se situace velmi zlepšila a podvodníkům se u nás moc nedaří. 14.11.2016 13:44
OTÁZKA: Dobrý den, jak rozlišit špatný od dobrého eshopu v případě že se jedná o seriózního člověka, ale na srovnávačích má málo referencí ba ani žádnou ale zrovna začíná? Jak rozpoznat dobrý eshop od špatného? Děkuji Tomáš
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, tak jeslti víte, že provozovatelem je seriózní člověk, tak je vše v pořádku. Jestli myslíte, jak prověřit e-shop, který nemá dost referencí, tak je to jednoduché. Objednat a zkoumat proces, jakým bude obchod reagovat, jak bude dodržovat proklamované a samozřejmě neplatit nic předem. 14.11.2016 13:46
OTÁZKA: Dobrý den, mám dotaz ohledně kosmetického zboží nabízeného v eshopech. Je známo, že i renomované eshopy prodávají neoriginální parfémy, které jsou v lepším případě naředěné, v tom horším se jedná o falzifikáty nebo o výrobky s prošlou exspirační lhůtou, které jsou různě přebalované a upravované. Zajímalo by mě, zda se to děje i s ostatními kosmetickými výrobky, jako jsou například pleťové krémy. Děkuji Tereza
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, já osobně se s falzifikáty či jinými zmiňovanými nešvary nikdy dosud nesetkal, ani nikdo z mého okolí. Definice „je známo“ je bohužel příliš neurčitá, konkrétní příklad renomovaného e-shopu, který by se o podobný podvod snažil, opravdu neznám. S ohledem na to, o jak konkurenční prostředí se jedná, mi to nepřijde ani dost dobře možné, jelikož se konkurenční společnosti navzájem bedlivě sledují. To tedy za mě platí i pro další kosmetické výrobky, nákupu po internetu bych rozhodně věřil. 14.11.2016 13:46
OTÁZKA: Děkuji za odpověď. Ještě prosím o upřesnění - je možné odstoupit od smlouvy, pokud e-shop nedodržel termín expedice, případně ho s různými záminkami prodlužuje? Když zašlu informaci o odstoupení a obchod třeba za několik dnů zboží přesto pošle, může chtít zaplatit dopravu nebo tak? Jiří Hromada
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Odstoupit od kupní smlouvy můžete kdykoli do 14 dnů od převzetí zboží, tedy i před jeho samotným odesláním. Odstoupením od kupní smlouvy se tato zcela ruší, obě strany si vrací příslušná plnění. Následné odeslání zboží (po doručení odstoupení) již tedy nemá v podstatě žádný důvod – smlouva je v momentě odeslání zboží zrušená a jedná se o vůli obchodníka. Proto se domnívám, že v takovém případě nemůže prodávající po spotřebiteli jakékoli poplatky požadovat. 14.11.2016 13:52

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.