iDNES.cz

E-shopy čekají rekord. Na úskalí nákupů on-line se ptejte hosta iDNES.cz

Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška
velikost textu:
vydáno 14.11.2016 12:00
Vánoční nákupy jsou v polovině, zatěžkávací zkouška však teprve přijde. Nejvíce lidí dárky pořizuje až v prosinci, ale všichni chtějí mít dárky včas pod stromečkem. Jak to zvládnout bez problémů, poradí předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška v on-line rozhovoru od 13:00.
OTÁZKA: Dobrý den, častým nešvarem českých e-shopů je chápání pojmu "skladem" jako: "známe někoho, kdo by nám to případně byl schopný do 14 dnů sehnat". Dělá pro změnu této situace něco i Vaše asociace? Mají Vaši čelenové normy, co pozažovat za skladovou dostupnost? Pavel Obdržálek
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, souhlasím, že toto je nešvar mnohých podnikavců. Naše Asociace již před lety vydala Kodex terminologie lhůt dodání, což kromě klasické funkce kodexu obsahuje i návod, jak správně označovat dostupnost zboží a nemást spotřebitele. 14.11.2016 12:31
OTÁZKA: Dobrý den, než něco kupuji, porovnávám ceny přes heureku. Jaký je váš názor na ty menší e-shopy, které nejsou tak známé, ale dle hodnocení heureky jsou prověřené zákazníky? Nakupujete vy osobně v těchto obchodech, nebo dáváte přednost Alze, Mallu apod.? Miloš
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, předně při výběru e-shopu rozlišuji počet recenzí a jestli si náhodou nejsou nápadně podobné. Bavíme-li se konkrétně o Heurece a je-li e-shop zapojen v programu Ověřeno zákazníky, tak mám tendeci takovému e-shopu důvěřovat. Nakupujete-li ovšem u někoho poprvé, doporučím využít možnosti platby na dobírku, kdyby se Vám pak třeba nezdála komunikace e-shopu, nebo by třeba nedocházelo k dodržení termínu, tak máte své peníze stále u sebe. 14.11.2016 12:34
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, jak cenově funguje spolupráce e-shopů se Zásilkovnami a pod. odběrnými místy. Pokud zákazník platí 39 Kč, například, tak to pokrývá celou tu částku, kterou eshop platí? Nebo kolik to stojí pro eshopy využívat podobných odběrných míst? Pavel Z.
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, v praxi záleží na konkrétní smlouvě, kterou má e-shop se svým partnerem (výdejním místem). Většinou platí, že cena, kterou účtuje zákazníkovi je stejná nebo velmi podobné té, kterou on musí platit partnerovi. U poplatku za platební metodu (dobírku) je dokonce povinnost účtovat zákazníkovi úplně stejnou částku. Využívání externích výdejních míst tedy pro e-shopy není tak nákladné a především menším e-shopům se rozhodně vyplatí více, než třeba založení vlastní pobočky. 14.11.2016 12:42
OTÁZKA: Dobrý den. Chci se zeptat, jak postupovat v případě, když jsem si koupila zboží přes e-shop a ten je již zrušený.Co dělat v případě reklamace zboží v záruční lhůtě.Kam se případně obrátit. Děkuji hezký den. Janis Janis
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, v první řadě bych využil možnosti obrátit se na autorizovaný servis dle seznamu, který je uvedený v materiálech u výrobku. Pokud by nebyl k dispozici autorizovaný servis, poté je nutné vyhledat společnost, se kterou jste uzavřel kupní smlouvu prostřednictvím e-shopu (provozovatel e-shopu) a vyžadoval po ní vyřízení reklamace. 14.11.2016 12:55
OTÁZKA: Dobrý den, chci reklamovat telefon Samsung - je lepší to provést přes e-shop, kde jsem ho koupila, nebo se obrátit rovnou na servisní místo? Co je výhodnější? Děkuji Lucie
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, záleží na Vaší konkrétní situaci – jestliže máte servisní místo v rozumném dosahu, může být pro Vás pohodlnější (a rychlejší) obrátit se přímo tam. Já osobně bych volil podle toho, co je pro mě snadnější – autorizovaný smluvní servis dle informací od prodávajícího bych si vybral, jestliže bych do něj mohl donést výrobek osobně a nijak zvlášť by mě to časově nezatížilo. V případě, že bych musel poslat zboží poštou při obou variantách, volil bych přímo prodávajícího. 14.11.2016 13:00
OTÁZKA: Zdravím, existuje něco jako žebříček nejrychleji rostoucích e-shopů? Chtěl bych podpořit i menší prodejce než aktuální lídry trhu, ale zároveň bych chtěl něco ověřeného. Tak mě zajímá, jestli se to někde monitoruje a jsou dostupné nějaké žebříčky těch, kterým se aktuálně daří či jsou prostě na vzestupu. díky. PS: je podle vás možné vůbec trumfnout alzu apod.? wEXALO
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Zdravím, takový žebříček neexistuje. Dá se odvodit třeba od toho, jaké zboží zrovna zažívá na internetu boom a kterým prodejcům se daří na tento trh vstupovat či ho obsazovat. Nebudeme-li počítat začínající e-shopy nebo relativně nové trhy (jako např. trh s potravinami), tak nejrychleji rostou právě ti velcí hráči. Obecně bych zastával názor podporovat toho obchodníka, s jehož službami jsem spokojen a to bez ohledu na jeho obrat. "Trumfnout" Alzu jistě lze a to především v přidané hodnotě zákazníkovi, kterou takový obr třeba nemůže nabídnout, individuální přístup apod.. 14.11.2016 13:03
OTÁZKA: V článku varujete před zbožím, které je o třetinu levnější než jinde. Když si ale třeba vyjedu na heurece žehličku na vlasy, tak na některých e-shopech ji nabízí o třetinu levněji než v Okay, Electro Wolrdu, notino apod. ty levnější eshopy mají i ok hodnocení, vy byste jim nedůvěřoval? Monika
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Varuji hlavně před tím, aby zákazník nebyl nepozorný. E-shop, který nabízí velmi nízkou cenu asmozřejmě může být poctivý a kvalitní e-shop, ale z pohledu zákazníka jen nabádám k větší obezřetnosti (pročtení recenzí, kontrola historie společnosti, neplatit předem apod..) 14.11.2016 13:06
OTÁZKA: Dobrý den, plánujeme si pořídit v rodině nový notebook. Váhám, zda využít nějaké vánoční akce, nebo počkat po Vánocích, že budou ještě další slevy. Co myslíte, jak je to s cenou elektroniky po svátcích? Půjde ještě dolů a vyplatí se tedy čekat? Děkuji za názor. Ilona
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, záleží na tom, co od notebooku očekáváte. Dá se předpokládat, že nejlepší kusy z aktuální nabídky se během Vánoc vyprodají, takže čekání na povánoční výprodej může být risk. Může se stát, že daný notebook již nebude v nabídce a nebo také, že to bude tak dobře prodejný kus o který je velký zájem, že ho obchodník levněji prodávat nebude. Záleží na Vašem rozhodnutí, jestli do toho rizika půjdete nebo ne. 14.11.2016 13:08
OTÁZKA: Dobrý den, uvažuji o založení e-shopu. Máte vy osobně nějakou knihu nebo webovou stránku, kterou byste doporučil k nastudování lidem, kteří se chtějí do online podnikání pustit? Děkuji Koutný
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, asi nejkomplexnější a nejzajímavější obsah naleznete na webu http://www.mladypodnikatel.cz pro legislativní úskalí bych doporučoval sledovat náš web http://www.apek.cz. A samozřejmě všechny klasické zdroje o podnikání. 14.11.2016 13:12
OTÁZKA: Jaký eshop dnes podle vás udává tempo? Vojtěch
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Záleží z jakého úhlu pohledu se budeme na udávání tempa dívat. Určitě Alza a e-shopy ze skupiny Mall Group jsou krok před ostatními především v komplexnosti a velikosti. Zároveň je zde řada e-shopů, které dynamicky obsazují nové trhy a nabízí zákazníkům unikátní služby. Např. Rohlik.cz v potravinách s rychlým dodáním, Zoot.cz se svým konceptem výdejen radosti, spousta dalších specialistů nabízejících unikátní služby. Na tuto otázku je prakticky nemožné jednoduše odpovědět. 14.11.2016 13:16
OTÁZKA: Zdravím, monitorujete i množství objednávek z čínských eshopů? máte představu, kolik balíčků se takto před vánoci z číny doveze? Považujete to za velkou konkurenci českých eshopů? A jak si myslíte, že se tento trend bude v příštích letech vyvíjet? A ještě jeden dotaz: jak je možné, že aliexpress může nabízet free shipping? Jak toto funguje? Objednávám si zboží za stovku a stejně poštovné zdarma, nechápu. Robert
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, množství objednávek z čínských e-shopů nemonitorujeme. Z pohledu celého našeho trhu se jedná o zanedbatelné číslo, takže za velkou konkurenci českých e-shopů to nepovažujeme. Z hlediska trendu a vývoje také neočekávám žádnou změnu. Mám-li správné informace, tak je doprava dotována čínskou poštou a proto mohou nabízet poštovné zdarma či velmi levně. Na druhou stranu při nákupu zboží z Číny nemá spotřebitel práva jako při nákupu v rámci ČR a také posílat do Číny výrobek k reklamaci by byla pěkně nákladná záležitost. Také se občas objevují problémy s posouváním data doručení apod.. Rozhodně bych nespoléhal na nákup z Číny před Vánoci. Samozřejmě u věcí za stovku, jak píšete, je to jedno. 14.11.2016 13:20
OTÁZKA: Myslíte si že Heuréka je pod movým majitelem stále nestranná, nezaujatá a neslouží jako zdroj dat pro majitele, který v ecommerce má několik projektů. Proč se tak málo mluví třeba o Znoží.cz. Všichni jen Heuréka, heuréka? Jaké by jste ještě doporučil ověřené srocnávače. Jan
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Myslím, že ze strany zákazníka si všichni vyhodnotí, jestli nabídka na Heurece je uspokojivá a pomůže zákazníkovi při nákupu na internetu nebo ne. Když bude provozovatel portálu nabízet špatnou službu (nestrannou), tak odpovědí zákazníka bude, že službu přestane využívat. Z pohledu spotřebitele je asi irelevantní komu služba patří a jaké další podnikatelské aktivity má. Zbozi.cz je bezesporu také kvalitní služba, ovšem v určité chvíli v minulosti zaspali a teď vše dohání, i zde může na jejich snaze vydělat jen a pouze zákazník. 14.11.2016 13:22
OTÁZKA: Jak jde trénování fotbalu? Taška
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Jardo, díky za optání, vše v pohodě. Teď se nám povedlo postoupit do čtvrfinále poháru, holky se pořád zlepšují, takže je to radost. ;) 14.11.2016 13:24
OTÁZKA: Jak je to s platbou převodem? Má e-shop nějaký limit, do kdy ji má zaregistrovat (když mezi bankami proběhne do 2 dnů)? Zažil jsem už situaci, kdy ani po týdnu od platby neproběhla expedice a při dotazu obchodníkovi jsem zjistil, že jejich účetní jednou za 14 dnů vyzvedne papírový výpis z účtu a došlé platby ručně přepisuje. Jiří Hromada
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, to je právě nebezpečí platby předem u řekněme ne úplně kvalitních e-shopů. E-shop, který to s podnikáním myslí vážně, bude Vaši platbu registrovat v co nejkratší možné době (z pravidla do dvou dnů) a stejně rychle se Vám bude snažit zboží expedovat. Není v zájmu e-shopu držet zboží, které je již zákazníkem objednané na skladě, naopak ho chce poslat pryč a nahradit zbožím novým. Stejně tak kvalitní e-shop ví, že Vy na zboží nechcete čekat a že byste také mohl odejít ke konkurenci. Takže mou odpovědí pro Vás je rada: odstoupit od smlouvy a nakupovat jinde. 14.11.2016 13:25
OTÁZKA: Ako to je s vratenim tovaru? Hlavne sa jedna o sluchadla, ktore predajca nechce vziat naspat z hygienickych dovodov? Ako sa k takemuto tovaru stavia zakon? Lebo je to hodne diskutabilne.... Jaroslav Knirsch
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, v souladu s § 1837 písmeno g) občanského zákoníku opravdu platí, že v případě, kdy vyjmete zboží z obalu a z hygienických důvodů jej není možné vrátit, nemůžete od smlouvy odstoupit. Z mého pohledu sluchátka takovou definici naplňují a proto se domnívám, že obchodník postupuje správně. Samozřejmě může záležet i na typu konkrétního zboží. Podrobný seznam výrobků, které by dané definici odpovídaly, ovšem logicky neexistuje, a to s ohledem na nepřeberné množství možností. 14.11.2016 13:29
OTÁZKA: Dobrý den, mám poslední dobou negativní zkušenosti s eshopem Alza a nejsem sám. Stačí se podívat na reakce zákazníků na FB profilu Alzy, nenajdete tam jediný kladný komentář. Jedná se o nedodržení termínů dodání zaplaceného zboží, neustále pseudo výmluvy. Absolutně bez komunikace, pouze nic neříkající fráze. Jak si toto může takový eshop dovolit. Hlavně, že jsme masírovaní neustálou, vlastně klamavou reklamou v TV. Co se s tím dá dělat? Milan Švehelka
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, Alza prakticky jako jediný z lídrů trhu není naším členem, takže se mi těžko komentuje takto konkrétně a z mojí pozice s tím nic nezmohu. Obecně platí jediné pravidlo, jestli nejsem někde se službou spokojen, konkurence je vzdálená jen jeden klik. To je obrovskou výhodou internetového nakupování, protože zákazník sám a jednoduše rozhoduje o úspěšnosti prodejce. 14.11.2016 13:31
OTÁZKA: Dobrý den. Rád bych se dozvěděl, jak to je skutečně s náklady na vrácené zboží z nevyzvednuté eshopové objednávky. Obchod po mě chce náklady na zaslání balíku zpět a argumentuje tím, že jsem objednávku nestornoval, a nevyzvednutí objednávky není to samé jako odstoupení od kupní smlouvy, kdy by mi měli vracet celou dobírkovou částku. Takto prý po mě mohou chtít poštovné, které jim přepravní služba účtuje za cestu nevyzvednutého balíku zpět k obchodu. Děkuji a hezký den. T Tobiáš
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, nevyzvednutím objednaného zboží porušujete uzavřenou kupní smlouva. To je třeba si vždy uvědomit. Odstoupení od kupní smlouvy je právní úkon, který má svojí oporu v konkrétním zákonném ustanovení. V případě, že existují reálné náklady související s vrácením zboží prodávajícímu v momentě, kdy spotřebitel porušil uzavřenou smlouvu tím, že zboží nepřevzal, má podle mého názoru prodávající na úhradu nákladů v souladu s uzavřenou smlouvou nárok. 14.11.2016 13:33
OTÁZKA: Za jakých okolností může e-shop zrušit objednávku? Když narazím na výhodnou nabídku (ale ne nereálnou, jen například -30% oproti běžné ceně), objednám, ihned kartou zaplatím... A poté přijde mail, že v systému byla chyba, obchod objednávku zruší a vrátí peníze. Má šanci na úspěch trvat na dodání podle zaplacené objednávky? Druhá varianta, řetězec obchodů s elektronikou. Vyberu zboží s osobním vyzvednutím a platbou na kamenné prodejně. V prodejně zboží je, ale za jinou cenu; když se ozvu, je mi nabídnuto buď koupit za cenu "na krámě", nebo zrušení objednávky. Je i jiná cesta? Obojí jsem již v praxi zažil. Tom
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, vždy záleží na momentu uzavření kupní smlouvy, důležité mohou být také obchodní podmínky, které jsou součástí kupní smlouvy. Osobně bych také zohlednil přístup obchodníka ke konkrétní situaci, jelikož dovedu respektovat, že se chyba může stát. V případě změny ceny zboží na prodejně bych ovšem trval na splnění uzavřené kupní smlouvy. Právně je otázka poměrně otevřená, jelikož nemáme k dispozici od roku 2014, kdy vstoupil v účinnost nový občanský zákoník, žádné vhodné judikáty. Já volím vždy v podobných případech cestu vzájemného respektu. 14.11.2016 13:41
OTÁZKA: Dobrý den, vy osobně nebo asociace, kterou zastupujete se jka podílí na boji proti falešným internetovým obchodum? Děkuji Petr
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, snažíme se edukovat zákazníky, aby věděli, jak případný falešný "obchod" poznat. Jedním z nástrojů je třeba i tento rozhovor či další rady, které nabízíme. Je to podobné jako s kapsáři v tramvaji, základem je prevence a starost o svůj majetek. Když již dojde k tomu, že se zákazník nechá napálit, je to záležitosti Policie ČR. Nutno podotknout, že v poslední době se situace velmi zlepšila a podvodníkům se u nás moc nedaří. 14.11.2016 13:44
OTÁZKA: Dobrý den, jak rozlišit špatný od dobrého eshopu v případě že se jedná o seriózního člověka, ale na srovnávačích má málo referencí ba ani žádnou ale zrovna začíná? Jak rozpoznat dobrý eshop od špatného? Děkuji Tomáš
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, tak jeslti víte, že provozovatelem je seriózní člověk, tak je vše v pořádku. Jestli myslíte, jak prověřit e-shop, který nemá dost referencí, tak je to jednoduché. Objednat a zkoumat proces, jakým bude obchod reagovat, jak bude dodržovat proklamované a samozřejmě neplatit nic předem. 14.11.2016 13:46
OTÁZKA: Dobrý den, mám dotaz ohledně kosmetického zboží nabízeného v eshopech. Je známo, že i renomované eshopy prodávají neoriginální parfémy, které jsou v lepším případě naředěné, v tom horším se jedná o falzifikáty nebo o výrobky s prošlou exspirační lhůtou, které jsou různě přebalované a upravované. Zajímalo by mě, zda se to děje i s ostatními kosmetickými výrobky, jako jsou například pleťové krémy. Děkuji Tereza
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Dobrý den, já osobně se s falzifikáty či jinými zmiňovanými nešvary nikdy dosud nesetkal, ani nikdo z mého okolí. Definice „je známo“ je bohužel příliš neurčitá, konkrétní příklad renomovaného e-shopu, který by se o podobný podvod snažil, opravdu neznám. S ohledem na to, o jak konkurenční prostředí se jedná, mi to nepřijde ani dost dobře možné, jelikož se konkurenční společnosti navzájem bedlivě sledují. To tedy za mě platí i pro další kosmetické výrobky, nákupu po internetu bych rozhodně věřil. 14.11.2016 13:46
OTÁZKA: Děkuji za odpověď. Ještě prosím o upřesnění - je možné odstoupit od smlouvy, pokud e-shop nedodržel termín expedice, případně ho s různými záminkami prodlužuje? Když zašlu informaci o odstoupení a obchod třeba za několik dnů zboží přesto pošle, může chtít zaplatit dopravu nebo tak? Jiří Hromada
Výkonný předseda Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška Jan Vetyška: Odstoupit od kupní smlouvy můžete kdykoli do 14 dnů od převzetí zboží, tedy i před jeho samotným odesláním. Odstoupením od kupní smlouvy se tato zcela ruší, obě strany si vrací příslušná plnění. Následné odeslání zboží (po doručení odstoupení) již tedy nemá v podstatě žádný důvod – smlouva je v momentě odeslání zboží zrušená a jedná se o vůli obchodníka. Proto se domnívám, že v takovém případě nemůže prodávající po spotřebiteli jakékoli poplatky požadovat. 14.11.2016 13:52
zpět na osobnost