Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

E-shopy před Vánoci praskají ve švech. Novým fenoménem je nákup potravin

  0:59aktualizováno  0:59
Nakupování v internetových obchodech se v Česku rozjelo jako nikdy předtím. Letošní Vánoce jasně ukazují, že způsob, jakým Češi nakupují, se výrazně a rychle mění. Na prahu největšího boomu teď stojí nakupování potravin přes internet.

Nákup potravin on-line je rozšířený hlavně v Praze a Středních Čechách. | foto: Profimedia

„Většinu vánočních dárků máme letos z e-shopu. Znám řadu rodin, které už dlouho v kamenném obchodě nebyly,“ říká třicátník Jan S. ze severních Čech.
Češi se naučili přes internet nakupovat zboží, poukázky na služby či zájezdy, více důvěřují on-line placení a i způsobu dopravy.

„Tržby internetových obchodů by mohly být dokonce o více než 10 procent vyšší ve srovnání s loňskem,“ domnívá se David Marek, hlavní ekonom poradenské firmy Deloitte. Je to střízlivý odhad, lidé z­branže vidí čísla meziročně i ke třiceti procentům.

Faktem je, že běžné nakupování se přesouvá na internet. „Je možné, že do dvou tří let bude poměr nákupů elektroniky v e-shopu a kamenných prodejnách 1:1,“ myslí si Jan Penkala, šéf konzultační společnosti Acomware.
Češi jako internetoví zákazníci mají několik zvláštností. Velká skupina platí na dobírku. Dále zboží rádi vyzvedávají osobně. A mají ve zvyku si nejprve zboží osahat v obchodě a pak objednat přes internet – zejména pokud je rozdíl ceny velký.

Jídlo bez vystávaní ve frontách

Letošní Vánoce Češi objevují nový segment – přes internet začínají víc nakupovat potraviny. Nemusí trávit čas v tlačenicích v obchodech. Navíc, kdo to jednou zkusil, obvykle se vrací, tvrdí on-line prodejci.

Chcete potraviny vždy nakupovat levněji?

Na portálu AkčníCeny.cz pro vás každý den vybíráme ty nejlepší nabídky zboží a nejvýhodnější akční letáky. Inspirujte se, naplánujte, kde nakoupíte a ušetřete na každém nákupu.

„Běžných e-shopů je nyní na trhu přes 37 tisíc a ty se dělí o osmdesátimiliardový trh. Prodejců on-line potravin je pár, ale ti mají potenciál se dělit o několikanásobně větší trh,“ říká Michal Šmída, šéf firmy Twisto Payments, která nabízí odložené platby v e-shopech.

Zatím je to obvyklé hlavně v Praze a středních Čechách. „Jen letos podle odhadů vyzkoušelo nákup potravin on-line padesát procent Pražanů a Středočechů, trh on-line potravin roste o desítku procent meziměsíčně,“ říká Petr Vyhnálek, ředitel Kolonial.cz a bývalý dlouholetý šéf řetězce Globus.

Naproti tomu obrat v kamenných obchodech s potravinami podle něj roste nanejvýš o dvě procenta ročně. Potenciál je tedy obrovský.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Cenu čtenářů MF DNES a iDNES.cz za Nejlepší podnikatelský příběh roku 2016...
Rodí se další podnikatelský příběh. Pomozte nám ho najít

Součástí soutěže EY Podnikatel roku bude i v novém ročníku cena pro nejlepší podnikatelský příběh, o které rozhodují čtenáři iDNES.cz a MF DNES. Nominovat...  celý článek

Textilka Pegas vyrábí netkané textilie.
Fond R2G může ovládnout textilku Pegas, dostal nabídku na odkup akcií

Investiční fond R2G Rohan Czech může být držitelem téměř 75 procent akcií společnosti Pegas Nonwovens. Znojemská textilka to uvedla v tiskové zprávě....  celý článek

Ilustrační fotografie
PŘEHLEDNĚ: Půjčíme vám, vábí strany rodiny s dětmi. Na důchodce myslí také

V příštím volebním období se mohou na vyšší příjmy od státu těšit rodiny s více dětmi a těžce pracující lidé zřejmě budou moci odejít dřív do důchodu, a to bez...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.