Jak uvádí alergolog a imunolog Vít Petrů, arašídy jsou velmi agresivní alergen. Alergická reakce může nastat již ve chvíli, kdy spolucestující otevře pytlík s oříšky. „Stačí, když alergik přijde do kontaktu s alergenovou vůní, ve které jsou přítomné mikročástečky alergenu,“ vysvětluje Petrů.
Incidentům spojeným s alergiemi se proto EasyJet snaží předejít i dalšími způsoby. „Žádáme, aby nás všichni cestující s alergií na oříšky informovali ještě před vzletem,“ cituje zpravodajský server CNN tiskové oddělení letecké společnosti. Pokud se na palubě bude vyskytovat těžký alergik, u kterého by kvůli kontaktu s oříšky mohl hrozit až anafylaktický šok, stopku dostanou i ti cestující, kteří si oříšky na cestu sami přinesou.
„V takovém případě posádka požádá cestující, aby oříšky během letu nekonzumovali,“ uvedlo tiskové oddělení v odpovědi pro iDNES.cz.
V roce 2017 publikoval odborný magazín World Allergy Organization Journal studii, podle které bylo přibližně 2,2 procent zdravotních incidentů na palubách spojeno s alergickou reakcí. Konkrétní čísla uvádějící, ke kolika takovým situacím v loňských letech došlo, aerolinka EasyJet neposkytla.
Zájem veřejnosti o toto téma rozjitřil případ patnáctileté Natashy Ednan-Laperouse, která v červenci roku 2016 cestovala z londýnského Heathrow do Nice letem společnosti British Airways. Před odletem si v letištním terminálu koupila artyčokovou bagetu, ale protože byla alergická na sezam, během letu po její konzumaci upadla do anafylaktického šoku a později v nemocnici zemřela. Výrobce na obalu bagety na žádné nežádoucí alergické reakce neupozorňoval.
Pražské letiště se s podobnými incidenty nesetkalo. „Stálá lékařská služba Letiště Praha doposud nezasahovala u žádného případu, který by souvisel s alergií na ořechy,“ uvedl tiskový mluvčí letiště Roman Pacvoň.
EasyJet není první společností, která k zákazu přistoupila. Oříšky na palubě si již nějakou dobu nemohou koupit cestující se společností Lufthansa, British Airways, Southwest Airlines či Qantas.