Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


EasyJet otestuje první hybridní letadlo na světě, chce uspořit na palivu

  9:59aktualizováno  9:59
Pasažéři společnosti easyJet můžou v budoucnu dostávat k pití vodu, kterou vyrobí ekologický palivový systém letounu. Letecká firma totiž jako první aerolinka na světě otestuje takzvané hybridní letadlo. Od zkušební technologie s nulovými emisemi si slibuje miliardové úspory na palivu.

EasyJet chce nový pohon, který zatím není dostatečně silný na to, aby letoun udržel ve vzduchu, otestovat letos. Jediným odpadním produktem vodíkového systému bude voda. „Je to ta nejčerstvější a nejčistší voda,“ uvedl v úterní tiskové zprávě technický ředitel dopravce Ian Davies.

Pokud by se hybridní letoun stal součástí letového parku, společnost by ušetřila ročně 50 tisíc tun klasického paliva. Když by na ekologickou technologii přešly všechny stroje easyJet, firma by za palivo ročně uspořila 25 až 35 milionů dolarů (v přepočtu přibližně 620 až 868 milionů korun) v závislosti na aktuální ceně pohonných hmot.

Koncept hybridního letadla využívá vodíkových palivových článků uskladněných v nákladovém prostoru. Bezemisní systém umožňuje zachytit energii při přistání a použije ji k dobíjení lehkých baterií systému, když je letadlo na zemi.

Energie se následně může využít například při popojíždění na ranveji bez nutnosti použití motorů. Kvůli počtu spojů a letům na kratší vzdálenosti spotřebuje aerolinka při přesunech na letištích přibližně čtyři procenta paliva. Průměrná doba popojíždění letadla easyJet je dvacet minut na jeden let.

EasyJet provozuje flotilu o více než 240 letadlech Airbus A319 a A320. Jejich průměrné stáří je šest let. Aerolinka od příštího roku bude mít i nové stroje A320neo, které mají o 13 až 15 procent nižší spotřebu než starší letouny.

Autor:



Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...



Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Test dětských moučníků: svačinky bez bílkovin, zato plné cukrů a tuků

Ilustrační snímek

I když dětské snacky vypadají jako ideální školní svačina, raději zůstaňte u ovoce nebo chleba. Ty dítěti dodají...

Další z rubriky

Mattel poprvé zahalil panenku Barbie muslimským šátkem

První Barbie s hidžábem představila olympijská sportovkyně Ibtihaj Muhammadová

Výrobce hraček Mattel poprvé zahalil panenku muslimským šátkem. Jejím předobrazem se stala americká olympijská šermířka...

OBRAZEM: Mongolští nomádi žijí v kamionech. Vozí uhlí do Číny

Thousands of heavy-duty trucks loaded with coal are lined up for up to 130...

V mongolské poušti Gobi za sebou velmi pomalu popojíždí více než tisíc těžkých nákladních aut. Vezou uhlí do Číny....

Vlak v Japonsku vyjel o 20 vteřin dříve. Společnost se omluvila

Rychlovlak šinkanzen vjíždí do stanice Kjóto.

Několikaminutové zpoždění vlaků na českých železnicích pro cestující nebývá překvapením. V Japonsku jsou vlaky však...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.