EasyJet vytlačuje z Prahy konkurenční WizzAir (ilustrační snímek)

EasyJet vytlačuje z Prahy konkurenční WizzAir (ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Nízkonákladový easyJet přidá další linky, Wizz Air naopak z Prahy couvá

  • 49
Od příštího roku bude možné z Prahy odletět přímým letem do Manchesteru a Edinburghu. Maďarský Wizz Air se naopak znovu stahuje a zřejmě nechá na Ruzyni už jen jediné letadlo.

Souboj britského easyJetu a maďarského Wizz Airu má v Praze stále jasnějšího vítěze - Britové chystají další expanzi, Maďaři se naopak stahují.

EasyJet, dvojka mezi nízkonákladovými hráči v Evropě, se už na Ruzyni dostal na stříbrnou pozici v počtu přepravených cestujících v Praze na pravidelných linkách.

Britové k sedmi linkám přidají příští rok další dvě spojení. Tento týden oznámily aerolinky spojení mezi Prahou a Manchesterem, v jarním letovém řádu přibude také spojení se skotskou metropolí Edinburghem. Právě levné spojení s britskými ostrovy v Česku podnítilo zájem o lowcostové létání a přivedlo do Prahy další konkurenty.

EasyJet v Praze roste postupně a nenápadně. K původním linkám do Velké Británie postupně přidal další a dnes nabízí 54 letů týdně, kromě jiných destinací také do Itálie či Francie.

I když se Britové snaží, stále se jim nedaří překonat rekordní čísla zkrachovalých "nízkonákladovek" SkyEurope, se kterými létalo z Prahy přes milion pasažérů ročně. Údaje o počtech cestujících letiště nezveřejňuje, podle informací MF DNES však letos easyJet v Praze odbaví kolem 800 tisíc cestovatelů.

Naopak maďarský Wizz Air, který má v Praze stabilně umístěná dvě letadla, z Ruzyně couvá a od příštího roku bude mít na Letišti Václava Havla méně linek a jen jediný stroj.

Už teď některé dny vypravuje své airbusy z Prahy jen dvakrát. "Wizzair ve své redukci pokračuje už od letního letového řádu, pokračuje i v zimě, týká se to španělských destinací," řekla mluvčí Letiště Praha Eva Krejčí. Maďarský dopravce, který nezveřejňuje výsledky hospodaření, navíc oznámil od ledna další výrazné omezení, zůstanou prakticky jen linky do Itálie a Londýna, z nabídky zmizí celkem čtyři trasy.

Může následovat odchod

Firma zvolila zvláštní politiku nátlaku na letiště, aby vedení vzdušného přístavu dotlačila ke zlevnění. "Tyto škrty jsou vratné, pokud se Letiště Praha rozhodne soutěžit s efektivnějšími provozovateli letišť snížením svých vysokých nákladů," řekl mluvčí Wizz Airu Daniel DeCarvalho. Podobnou taktiku už v minulosti v Praze zkusil Ryanair, ale neuspěl a zcela odešel.

"Máme poplatkovou politiku nastavenou rovnoprávně a transparentně vůči všem dopravcům," vysvětlila Krejčí. Letiště navýší od ledna výši poplatků, kterou musí v Praze aerolinky i cestující platit.

EasyJet si na poplatky nestěžuje, přesto roste. Podle analytika společnosti Patria Petra Kováče to může být způsobené i jeho velikostí. "Obtížná situace v letecké osobní dopravě prostě zvýrazňuje rozdíly mezi těmi nejlepšími a těmi ostatními," vysvětluje růst easyJetu Kováč.

Britové zažívají velmi dobré roky po celé Evropě. Firma tento týden ohlásila za uplynulý fiskální rok zvýšení zisku o 28 procent, zdvojnásobí i dividendu svým akcionářům.

EasyJet i v Česku úspěšně míří kromě lidí cestujících na dovolenou či na výlet i na firemní zákazníky, protože létá do stejných míst i vícekrát denně. "EasyJet roste zejména proto, že je marketingově silnější než Wizz Air na zahraničních trzích," říká Josef Trejbal z Letuska.cz.

Podíl nízkonákladových hráčů v Praze v posledním roce mírně vzrostl, za září jejich cestující tvořili 25,7 procenta všech pasažérů na Ruzyni. Další nárůst se však příliš nečeká, především kvůli konkurenci některých velkých aerolinek. "Jen na Lufthansu vzrůstá počet vystavených letenek po Evropě o desítky procent. Kapacity mají obrovské a mohou si dovolit levné doprodávání míst," vysvětlil Trejbal.