Nejistota do poslední chvíle. Část obchodů nevěděla, zda se jich týká EET

  0:05aktualizováno  0:05
Ve středu začíná druhá vlna elektronické evidence tržeb. Řada obchodníků však ještě krátce před startem váhala, zda se jich týká, nebo nikoliv. Dilema zažívali hlavně malí maloobchodníci, kteří prodávají nakoupené zboží za hotové nebo přes platební kartu, ale kromě toho také vyrábějí lahůdky či prodávají vlastnoručně uvázané kytice. A také e-shopy.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Petr Topič, MAFRA

Podle Finanční správy se mají podnikatelé řídit jednoduchým pravidlem o doplňkové činnosti: u koho v uplynulém roce tvořily tržby z maloobchodu méně než 49 procent a maximálně 175 tisíc korun, zatím evidovat nemusí. Ostatní ano. Výjimkou je pochopitelně podnikání v gastronomii a ubytování, které spadly už do první vlny.

Ve velké nejistotě, zda evidovat tržby, nebo ne, zůstávaly až do minulého týdne rovněž e-shopy. Problém měly s dobírkou. Podle finanční správy účtenky evidovat nemusí ty elektronické obchody, které využívají dopravce, který je prostředníkem mezi obchodníkem a klientem (Pošta, PPL apod.) a dostávají od něj peníze převodem na účet. Podrobně každému oboru podnikání radí správa na stránkách www.etrzby.cz.

Je EET nezbytnost, nebo další byrokracie? Ptejte se podnikatelů v Rozstřelu

Podle původních odhadů se do této vlny EET zapojí čtvrt milionu podnikatelů. Finanční správa započítávala každého, kdo má v živnostenském listu uveden maloobchod nebo velkoobchod. Přihlašovací údaje do systému si dosud na finančním úřadě vyzvedlo sto deset tisíc obchodníků.

„Řadě obchodníků, kteří se prodeji věnují pouze sezonně, se stačí do systému přihlásit později. Těsně předtím, než přijmou první tržbu podléhající evidenci,“ uvedla mluvčí Generálního finančního ředitelství Petra Petlachová.

V polovině roku se spustí účtenková loterie

Podobně se do EET nemusí zapojit ani velkoobchodníci a obchodní zástupci, kteří přijímají pouze platby převodem z účtu na účet, a e-shopy přijímající pouze platby převodem z účtu na účet nebo prostřednictvím dobírky.

Velké řetězce řešily v souvislosti se spuštěním EET potíže s IT systémy, přestože se na změnu připravovaly až rok dopředu. Diskont Lidl v pondělí do EET připojoval své poslední prodejny. Vydání účtenky trvalo řádově deset a víc sekund, nedalo se platit kartami a tvořily se hodinové fronty (více čtěte zde).

V polovině letošního roku čeká zákazníky v souvislosti s EET ještě jedna změna. Spustit se má účtenková loterie. Účtenky s kódem budou zájemci o slosování registrovat na speciální webové stránce. Nicméně v rámci zákaznického komfortu by to za ně mohli i někteří maloobchodníci udělat hned při nákupu. „Možnost automatického přihlašování účtenek z našich obchodů do loterijního systému nyní prověřujeme,“ uvedl mluvčí řetězce Albert Jiří Mareček.

Jako první musela začít evidovat své tržby stravovací a ubytovací zařízení loni v prosinci, zapojilo se jich asi 55 tisíc. Finanční správa na konci ledna uvedla, že vybraný vzorek firem zapojených do EET přiznal za prosinec meziročně dvojnásobné tržby. V březnu, až Český statistický úřad vydá podrobnější čísla, by však mělo být ohledně přínosu EET jasněji.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

OBRAZEM: Lenost přeje plastům. Podívejte se, co najdete v obchodech

Do plastových obalů se řízky balí i jednotlivě.

Proč je maso zabalené v plastu, je zřejmé. U mnoha jiných výrobků však jeho použití vzbuzuje pochybnosti. Do plastů se...

Padělaných bankovek je méně než loni, oznámila Česká národní banka

Česká národní banka předvedla zabavené padělky českých bankovek. (11. ledna...

Česká národní banka zadržela za první čtvrtletí letošního roku 1521 padělaných a pozměněných bankovek a mincí. To je v...



Najdete na iDNES.cz