Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Druhá vlna EET startuje za pět dní, většina obchodníků ale připravena není

  0:55aktualizováno  0:55
Už ve středu 1. března odstartuje druhá vlna EET. Na odesílání účtenek je připravena ale jen zhruba třetina obchodníků. Zbytek buď věří, že se jich evidence zatím netýká a nebo neví, že se napřed musí nahlásit na finančním úřadě. Velké řetězce naopak hlásí, že budou připraveny.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Podle statistik Finanční správy si na finančním úřadě vyzvedlo přihlašovací údaje potřebné k povinnému evidování účtenek on-line zatím jen zhruba 100 tisíc z 250 tisíc malo- a velkoobchodníků.

Mezi nimi existuje skupina těch, kteří nemají tušení, jak postupovat. „Setkáváme se s tím, že když náš technik přijede objednanou pokladnu nainstalovat, bývají podnikatelé překvapeni, že musí mít připravené autentizační údaje od Finanční správy,“ říká Martin Dvořák z dodavatele váho-pokladen Bizerba.

Řada podnikatelů zatím váhá. Často se totiž domnívají, že spadají až do třetí vlny, která odstartuje za rok. Právě ti by mohli při kontrolách ze strany daňové správy narazit. „Už několik dní řeším na finančním úřadě, jak je to s vazbami květin, a nikdo není schopen mi dát konkrétní odpověď... přitom už osmého března nás čeká křest peklem,“ píše ve facebookové skupině k EET Lea Fořtiková z Vlašimi a naráží na blížící se MDŽ.

Bojí se, že ji evidence bude zdržovat, a věří, že by mohla spadnout až do třetí vlny těch, kdo prodávají vlastní výrobky a začnou evidovat tržby až za rok.

Podobně jsou na tom výrobci a prodejci šperků, lahůdek, ale třeba i řezníci. „V poslední době se hromadí dotazy od řezníků. Nyní mají začít evidovat pouze ti, kdo maso nakoupí, jen minimálně ho zpracují, například naporcují a přeprodají ho zákazníkovi,“ říká Dvořák. Řezníci, kteří mají maso z vlastní produkce nebo vyrábějí uzeniny a masné výrobky, mají evidovat až od 1. března 2018.

Evidovat tržby začne příští týden také většina z třiceti tisíc e-shopů – s výjimkou těch, kterým platby za zboží a služby chodí výhradně na účet. Nejvíc nejasností se přitom točí kolem dobírky. „Rozhodný je okamžik, kdy pošta vyplácí peníze obchodníkovi. Pokud k převodu dojde z účtu na účet, evidenční povinnost nevznikne, pokud bude vyplaceno hotově, bude obchodník evidovat,“ uvedl Martin Janeček, ředitel daňové správy.

Příklady různých typů podnikání a informaci, odkdy evidují, lze najít na webu Finanční správy etrzby.cz. Kdo nechce udělat chybu, může si požádat na svém finančním úřadě o takzvané závazné posouzení svého konkrétního případu. Musí však počítat s tím, že odpověď nedostane hned, ale klidně až za měsíc nebo dva, a zaplatí za ni tisícikorunu.

Řetězce připraveny

Jen v únoru přibylo zhruba 30 tisíc podnikatelů, kteří začali účtenky evidovat – pravděpodobně jde o maloobchodníky, kteří systém s předstihem testují.

Účtenky s kódem začaly v posledních dnech vydávat i řetězce. „Většina našich družstev už účtenky zasílá,“ potvrzuje Lukáš Němčík, mluvčí Skupiny COOP, která v Česku provozuje kolem 2 900 prodejen. „Do konce tohoto týdne bude připojena naprostá většina našich supermarketů,“ říká Jaroslav Szczypka, šéf Billa Česká republika.

Dm drogerie markt začala evidovat tento týden, Kaufland už účtenky s kódem vydává, Lidl ve většině prodejen, řetězec s elektronikou Expert Elektro zatím eviduje jen v některých prodejnách, konkurenční Datart zatím testuje v jedné prodejně. „Funguje to již v mnoha našich obchodech, každou noc zapojujeme desítky dalších prodejen, abychom to stihli,“ uvádí Jiří Mareček, mluvčí řetězce Albert. První zkušenosti podle něj ukazují, že odezva systému může trvat v nákupní špičce déle, takže se tisk účtenky s kódem může protáhnout.

Řetězce mají vlastní pokladní systémy na míru, jejich úprava či obměna je stály řádově stovky tisíc až jednotky milionů korun.

Co do počtu nicméně představují řetězce jen zlomek těch, kdo by se měl v druhé vlně do EET zapojit. Většina z nich budou podnikatelé s jedinou provozovnou. Na ně míří masová nabídka dodavatelů pokladen. Ty váhání potenciálních klientů zaskočilo a ve snaze zbavit se připravených skladových zásob lákají na akční ceny. Své EET aplikace v osekané podobě část dodavatelů nabízí ke stažení na webu zdarma.

Autor:



Nejčtenější

Brity pobouřila cibule v plastu z Lidlu. Mayová vyhlásila odpadu válku

Lidl začal prodávat loupané cibule v plastu. Zákazníci krok kritizují.

Britové na sociálních sítích kritizují diskontní řetězec Lidl za to, že začal prodávat loupanou cibuli v plastových...

Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...



PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Ceny bytů rapidně vzrostly. Za cenu jednoho v Praze jich v Ústí koupíte osm

(Ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku za tři roky zdražily o čtvrtinu. Průměrná cena za byt o výměře 65 metrů čtverečních se vyšplhala...

Spodničkáři Jejího Veličenstva přišli o licenci. Kvůli pikanteriím v knize

Britská královna Alžběta II. na garden party v zahradách Buckinghamského paláce...

Společnost Rigby & Peller měla výsadní postavení – dodávala luxusní spodní prádlo přímo do Buckinghamského paláce. S...

Další z rubriky

Česká pošta přidá zaměstnancům. Mzdy navýší o 7,1 procenta, rozdá odměny

(Ilustrační snímek)

Česká pošta navýší od dubna zaměstnancům tarifní mzdy o 7,1 procenta. Dohodla se na tom s většinou odborových...

Stavby chceme urychlit, spoustu jich však brzdí aktivisté, říká Ťok

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) ve volebním štábu strany v Praze. (21. října 2017)

Ministrovi dopravy Danu Ťokovi kritici vyčítají postup v zakázce na provoz mýta či pomalou dostavbu dálniční sítě. „Bez...

Bitva s billboardáři se blíží. Tisíce nelegálních poutačů stále stojí

Billboardy u českých dálnic v pondělí hromadně změnily svůj obsah, nově na nich...

Arbitráž s provozovateli venkovní reklamy je na spadnutí. Ministerstvo financí vybralo advokátní kancelář Weil, Gotshal...

Najdete na iDNES.cz