Berňák chtěl od stovky novomanželů údaje o hostině. Nezákonné, tvrdí odborníci

  14:20aktualizováno  16:54
Finanční úřad pro Olomoucký kraj rozeslal novomanželům výzvy o poskytnutí údajů o svatební hostině, kteří se brali v určité restauraci. Výzvu zaslal také novomanželům, kteří měli svatební obřad v konkrétní den i v obřadní síni obecního nebo městského úřadu. Odborníci považují tento postup za nezákonný.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Podle webu Podnikatel.cz, který na na případ upozornil, uvedl, že výzvy přišly skoro stovce novomanželů, a to i takovým, kteří měli hostinu doma.

Informace webu souvisí s dříve medializovaným případem, kdy finanční úřad v Přerově žádal kvůli kontrole dodržování evidence tržeb novomanžele o informace týkající se jejich svatební hostiny. 

Úřad chtěl vědět například místo konání svatební hostiny, počet hostů a jak novomanželé za hostinu zaplatili. Kvůli tomuto případu se na ministryni financí Alenu Schillerovou (za ANO) obrátil s písemnou interpelací poslanec ODS Vojtěch Munzar. Ministryně v odpovědi mimo jiné uvedla, že úřad měl právo o tyto údaje žádat.

Podnikatel.cz píše, že finanční úřad oslovil zhruba deset matričních úřadů v obcích v blízkém okolí restaurace, u níž vznikly pochybnosti o dodržování zákona o evidenci tržeb. Matriky požádal, aby mu poskytly informací o všech novomanželech, kteří se brali v určité dny.

Informace měly pomoct „eliminovat krácení příjmů“

Podle Petra Habáně, tiskového mluvčího Generálního finančního ředitelství, se kontrolní akce popisovaná v článku uskutečnila na základě opakovaných podnětů občanů a tedy kvůli důvodnému podezření z páchání protiprávní činnosti hraničící s trestnou činností.

„Bylo zjištěno, že v termínech konání svatebních hostin měla provozovna zavřeno nebo omezený provoz a nebyly během nich zaevidovány žádné tržby. Vzniklo tak důvodné podezření z krácení příjmů řádově v desítkách tisíc korun za každou svatební hostinu,“ uvedl Habáň.

Cílem celé akce bylo podle něj tuto činnost eliminovat, k čemuž pomohly právě informace od občanů. „Pokud by novomanželé nebyli ochotni informaci poskytnout, nehrozila by jim za to žádná sankce,“ tvrdí Habáň.

Vedoucí přerovské matriky Jitka Kočičová webu Podnikatel.cz sdělila, že Finanční úřad pro Olomoucký kraj zaslal městu výzvu, v níž požadoval sdělení ke konkrétním sedmi dnům z roku 2017. Chtěl vědět, zda se konaly svatby, a požadoval osobní data sezdaných osob. Matrika mu je poskytla; šlo o šest dnů a 27 manželských párů.

Berňák získal údaje o pronájmech Airbnb v Česku. Jak se k nim dostal, tají

Mluvčí olomouckého finančního úřadu Zuzana Žabčíková podle serveru uvedla, že šetření se netýkalo jen jedné restaurace. „V dalším případě pak se výzva mohla týkat novomanželů, kteří měli svatební obřad buď v určitém restauračním zařízení nebo v konkrétní den i v obřadní síni obecního/městského úřadu. Do konce září bylo odesláno celkem 95 výzev novomanželům,“ uvedla. Výzva tak podle serveru došla i novomanželům, kteří měli hostinu doma.

Odborníci se podle Podnikatel.cz shodují, že postup úřadu byl nezákonný. Odmítají výklad finanční správy, že novomanželé jsou lidmi, kteří podle daňového řádu získávají jiné údaje nezbytné pro správu daní.

Daňový řád stanoví, že takovíto lidé jsou povinni poskytnout údaje na základě vyžádání správce daně. Úřad je může chtít pouze tehdy, pokud je nemůže získat od jiného úřadu nebo z vlastní evidence. Ministryně Schillerové v odpovědi na zmíněnou interpelaci uvedla, že v daném případě svatebčané byli „osobami povinnými z poskytnutí údajů“, protože si objednali službu realizovanou daným podnikatelem a za tuto službu zaplatili.

Autoři: ,


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Nábytkářské řetězce hledají způsob, jak zvýšit zisky. IKEA stále vládne

Interiér prodejny IKEA na Václavském náměstí v Praze.

Na českém nábytkářském trhu se přetahuje o zákazníky šest velkých hráčů. Otevírají nové prodejny, a­ pokud to jde,...

Agrofert se znovu snaží koupit pekárny United Bakeries

Dodávky firmy Penam určené pro distribuci pečiva.

Pekárenská firma Penam z koncernu Agrofert hodlá koupit jediného akcionáře čelního českého výrobce pečiva United...

Moravská vína čeká výjimečný ročník, letos se mohou vyrovnat francouzským

Víno (ilustrační foto)

Mimořádně dobrý ročník, hlavně pro červená vína, se rýsuje jihomoravským vinařům. Vinobraní končí a podle prvotních...



Najdete na iDNES.cz