Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Růžový kufřík a EET. Tržby budou evidovat i podomní prodejci kosmetiky

  • 300
Kostýmek, kosmetický kufřík – a elektronická pokladna. Tak bude od 1. března vypadat výbava profesionální podomní prodejkyně kosmetiky. Ale i prodejce hrnců, domácích spotřebičů či šperků.

Desetitisíce lidí v Česku si přivydělávají nebo se dokonce živí tím, že přeprodávají výrobky od firem jako Avon, Amway či Zepter (multilevel marketing). Zákon o elektronické evidenci tržeb se začne od 1. března vztahovat i na ně. Záleží však, jak moc je tento maloobchod živí.

Na povinnost odesílat do systému elektronickou účtenku dojde, pokud prodejce provozuje přímý prodej na živnostenský list. Maloobchod spadne do povinnosti evidovat už v březnu, a proto je nejvyšší čas zažádat si na finančním úřadě o autentizační údaje, zřídit si certifikát a sehnat pokladnu.

Pokud ovšem prodejce s výrobky podniká jen doplňkově, bude pokladnu potřebovat nejspíš až příští rok v červnu. Přesněji v momentě, kdy se bude muset zapojit do EET i se svou hlavní činností, například s kosmetickým poradenstvím. Podle metodiky Finanční správy jde o doplňkovou činnost, pokud takto dotyčný utrží maximálně 175 tisíc korun ročně a zároveň méně než polovinu všech plateb.

Příležitostní obchodníci neevidují

To je i příklad Jany Lukášové, nezávislé kosmetické poradkyně Mary Kay. „Zatím se tím nezabývám, moje hlavní podnikatelská činnost je poradenství v oblasti kosmetiky a vizáže a školení kosmetických poradkyň, výrobky prodávám doplňkově,“ říká.

Řada lidí ovšem živnostenský list na distribuci výrobků nemá a nakupují je jen pro vlastní spotřebu, členy své rodiny, případně pro pár známých. Nejde o podnikání, tedy činnost provozovanou „soustavně, samostatně a za účelem zisku“.

Ti pod EET nespadnou nikdy. „Příjmy z činnosti, která má charakter příležitostné činnosti ve smyslu § 10 zákona o daních z příjmů, evidenční povinnosti nepodléhají,“ říká Petra Petlachová, mluvčí finanční správy.

Pokud někdo ovšem tímto způsobem podniká načerno, měl by si v první řadě pořídit živnostenský list a následně také pokladnu, která umí evidovat tržby.

Asociace osobního prodeje, která sdružuje osm firem, doporučení ohledně EET nevydala. „Každá členská společnost informuje své prodejce dle vlastního rozhodnutí,“ říká Ildiko Dikošová, ředitelka asociace.

Prodejce kosmetiky i úklidových prostředků pro domácnost Amway distribuuje své výrobky výhradně přes obchodníky s živnostenským listem, aktuálně jich má 4 400. „Naši prodejci jsou nezávislí podnikatelé a mají z podnikání různé výše tržeb. Doporučujeme jim, aby se obrátili na své daňové poradce či na Finanční správu,“ říká Filip Moravec, mluvčí Amway.

Avon lady si vyberou samy

Jinak to mají nastaveno například Avon, Oriflame nebo Mary Kay. U nich nakupují desetitisíce lidí výrobky jako „registrovaní zákazníci“ s určitou slevou. Společnostem je pak jedno, jestli prodávají výrobky dál za katalogovou cenu, nebo je sami spotřebují.

„Naše poradkyně jsou o situaci v oblasti EET informovány, konkrétní metodu vyhovění zákonu necháváme na nich,“ říká Alena Pytlíčková z marketingu Avon Cosmetics.

Ty, které přímý prodej živí, tak řeší, jakou pokladnu si pořídit. Na výběr mají od těch úplně zadarmo do mobilu až po profesionální přenosné pokladny s tiskárnou za měsíční paušál. Jsou ale i další cesty. „Prodávající si stejně doma v programu vytiskne účtenku, když nese zboží, současně s tím může proběhnout i EET. Pokud by se prodej z nějakého důvodu neuskutečnil, může udělat storno,“ radí v diskusi k EET na Facebooku ostatním uživatelka pod jménem Helena Nunu.

Usnadnit si život a vyhnout se EET se dá také tím, že si prodejce nechá předem od zákazníka poslat peníze na účet.

Evidovat tržby budou muset od 1 .března 2017 i firmy osobního prodeje. „Pokud náš registrovaný prodejce či zákazník nakoupí přes náš web a zaplatí kartou, tato platba bude evidována,“ říká Moravec. Elektronické účtenky budou posílat e-mailem.