Podle webu Al Shorfa.com se první tramvaje objevily v Káhiře už na konci 19. století. Nejpopulárnější byly v 60. a 70. letech 20. století, kdy jezdily ve všech významných čtvrtích města. Když se Káhira po roce 2000 rozšířila na východ, tramvaje pro místní často představovaly jedinou možnost přepravy.
V současné době ale jezdí už jen ve východní čtvrti Heliopolis. Když tam letos v květnu otevřeli metro, tři tramvajové linky byly zrušeny. Ta poslední měří osm kilometrů a očekává se i její zavření. Egyptská vláda plánuje posílit metro a během pár let vyřadit z provozu všechny současné tramvaje.
Jízdenka na tramvaj stojí půl egyptské libry (v přepočtu 1,5 koruny), takže je to nejlevnější doprava v Káhiře. Přesto v nich nejezdí moc lidí. Jezdí totiž velmi pomalu a není na ně spoleh. Kvůli poruše velmi často vůbec nevyjedou.
Dopravní úřad se o tramvaje nestará dobře, tvrdí cestující
Mnozí stoupenci elektrické dopravy z toho viní vedení města. „Dřív byly tramvaje spolehlivé a vždy jezdily načas,“ řekl řidič Ramadan Aly reportérovi agentury Reuters. V tu dobu byla síť spravována místní společností, která také vedla výstavbu Heliopolisu.
Ramadan si stěžuje, že dnes jsou tramvaje rezavé a rozpadají se. Obviňuje z toho Dopravní úřad v Káhiře, který síť spravuje od roku 1992. „Mají nedostatek náhradních dílů. A tak na funkční tramvaje používají jen staré díly z těch nefunkčních,“ dodává. V hlavní garáži jsou zaparkovány tucty nevyužitých vozů.
Někteří z místních na tramvaje i přes současné potíže stále nedají dopustit. „Je to dobrý způsob dopravy. Má vždy volnou cestu a je nejlevnější. A nezatěžuje životní prostředí, protože užívá elektřinu,“ říká Shaimma Khalilová.
Tramvaje se do ulic Káhiry v budoucnu možná zase vrátí. V současné době totiž probíhá výzkum, zda by bylo možné otevřít nové modernější linky.