Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ekologické značky na výrobcích: cenné informace, nebo matení zákazníka?

- Je známá věc, že český spotřebitel se rozhodne pro ekologický výrobek, jen když ho nestojí víc než běžný. Kdo by však přece jen na trhu hledal produkty, jež jsou šetrnější k životnímu prostředí, nemá to jednoduché. Někteří výrobci skutečně vyrábějí ekologičtěji, mnoho jiných se však snaží do ekologického hávu odít výrobky naprosto běžné. Najdou se i tací, kteří neznají význam symbolů, jež používají. Ve společnosti značek, které se ekologicky jen tváří, pak snadno zaniknou ty pravé, které si skutečně zaslouží pozornost zákazníka. Výsledek: spotřebitel není schopen oddělit zrno od plev a přestane na značení dbát.

Pro ekologická tvrzení na obalech neexistují žádná závazná pravidla. Výrobci si proto mohou na své výrobky dávat, co sami považují za důležité.
První lží, kterou výrobci klamou spotřebitele, je podle ekologů už samo tvrzení, že "výrobek nepoškozuje životní prostředí". Každý výrobek škodí životnímu prostředí, některý však méně než ostatní.
Klamem je i tvrzení, že výrobek nebo obal je recyklovatelný. Často se objevuje na výrobcích, které jsou jen těžko recyklovatelné a většinou končí v domovním odpadu.
Některé značky zase pouze upozorňují na to, že výrobce dodržuje zákony. Patří mezi ně například různé symboly na aerosolových nádobách zdůrazňující, že výrobce nepoužívá freony. Jenže ty se nesmějí používat už od roku 1991. I bez freonů jsou však spreje pravým opakem výrobku šetrného k životnímu prostředí. Jejich obaly velmi zatěžují odpad a jsou těžko recyklovatelné.
Používat na tuzemských výrobcích zahraniční značky znamená chlubit se cizím peřím. Například známý zelený puntík, který se vyskytuje na řadě tuzemských výrobků, je mnohými chápán jako symbol pro větší šetrnost výrobku k životnímu prostředí. Přitom logo se dvěma zelenými šipkami neznamená nic jiného, než že výrobce je ve své zemi zapojen do systému likvidace odpadu.
Rádoby ekologických značek a tvrzení je nespočet, ale skutečných ekologických známek, které jsou uznávány i v mezinárodním měřítku, je jen několik. Každý stát má většinou jen jednu oficiálně uznávanou značku, která je udělována na základě národních nebo evropských programů. Taková značka pak garantuje, že výrobek během celého svého životního cyklu - od výběru surovin přes výrobu, distribuci, používání i likvidaci - je k životnímu prostředí šetrnější.
Mezi uznávané ekoznačky patří například německý Modrý anděl (č.1), nestarší ekologická značka udělovaná od roku 1978, nebo Bílá labuť (obr. č. 2), společná značka skandinávských zemí, či Evropský symbol květiny zavedený Evropskou komisí v roce 1992 (obr č. 3).
U nás je to značka Ekologicky šetrný výrobek (obr. 4), udělovaná na základě směrnic Agentury pro ekologicky šetrné výrobky při ministerstvu životního prostředí.
Všechny tyto značky mají pro spotřebitele kromě ekologické informace ještě další signál: výrobek je svými funkčními vlastnostmi plně srovnatelný s konkurenčními výrobky a byl vyroben v souladu se všemi platnými zákony a předpisy. Tedy že "ekologičnosti" nebylo dosaženo na úkor kvality. "Naše značka spotřebiteli zaručuje nejen to, že výrobek je šetrný k životnímu prostředí, ale zároveň mu dává jistotu, že je i kvalitní," říká Immo Bellman z ministerstva životního prostředí.
Přesto jen málo výrobců usiluje o získání této značky. Ministerstvu životního prostředí vytýkají nedostatečnou propagaci programu a namítají, že udělování značky je dlouhý, složitý a velmi drahý proces, který se jim nevyplatí. Sami dávají přednost dobrovolnému značení produktů. "Nechceme, aby o udělení nebo neudělení značky rozhodoval nějaký úředník na ministerstvu," říká Ladislav Červenka z firmy Unilever. "Mělo by jít o partnerství mezi průmyslem, státem a spotřebiteli."

Názor TEST DNES:
I pro ekologická tvrzení by měla existovat jasná pravidla, která by přesně vymezovala, jaká tvrzení se nesmějí používat. Podobně jako je tomu v zákonu o potravinách. Nepravdivé tvrzení by mělo být posuzováno jako klamání spotřebitele.
Na druhé straně by se měl mechanismus pro udělování ekoznačky zjednodušit natolik, aby výrobci nemuseli zvažovat, zda se jim značka vůbec finančně vyplatí.

Zelený puntík není žádné ekologické logo
Nejznámějším "zeleným" logem, které však ve skutečnosti žádnou ekoznačkou není, je puntík se dvěma zelenými stylizovanými šipkami. Der Grüne Punkt bývá především na obalech výrobků ze zahraničí. Ani tam však nesouvisí s ekologickou kvalitou výrobku ani obalu, a nemá tedy přímý vliv na životní prostředí. Znamená pouze, že se výrobce ve své zemi finančně podílí na likvidaci odpadu z obalů.
"Spotřebitelům v Německu a v některých státech Evropské unie symbol říká, že obal mohou vrátit tam, kde výrobek koupili, a prodejce zaručuje, že bude likvidován," vysvětluje Petr Saifríd z Agentury pro ekologicky šetrné výrobky. "Na českém trhu však nemá tato značka žádný význam, nikoho neoslovuje, protože u nás nikdo do takového systému zapojen není."
Přesto se zelený bod objevuje i na obalech výrobků ryze domácí produkce. O tom, jakou informaci má značka přinést zákazníkovi, často nevědí ani ti, kteří ji používají. "Snad to znamená ekologický obal. Nevím přesně, obaly pro nás dělal obchodní zástupce," říká Milan Novák, majitel firmy Nominal z Velkého Meziříčí, jejíž výrobky jsou tímto symbolem označeny. Ani obchodní zástupce však nedokáže jeho význam vysvětlit: "Značku jsme viděli na jiných obalech, tak jsme si ji tam taky dali. V tiskárně nám řekli, že tisknou na ekologické obaly nebo že tiskařská technika je šetrná k životnímu prostředí, to už si přesně nepamatuju, je to už několik let," říká Peter Freiwald, který pro firmu Nominal obaly před lety připravoval. "Nebyl v tom však vůbec žádný jiný úmysl."

Žádný sprej není ekologický
Na čtyřech různých výrobcích ve spreji jsou čtyři různé symboly, které mají spotřebiteli sdělit totéž: Neobsahuje freony, neohrožuje tedy ozonovou vrstvu. Spreje, které tuto značku nemají, však nejsou o nic méně "ekologické". Freony se totiž jako hnací plyn v aerosolových nádobách nepoužívají už od roku 1991. Nahrazeny byly buď směsí propanu a butanu, samotným butanem nebo stlačeným vzduchem. Tyto plyny životní prostředí neohrožují, propan a butan jsou však hořlaviny, a mohou tedy ohrozit spotřebitele. Proto také musí být povinně označeny symbolem plamínku upozorňujícím na to, že obsah je hořlavý.
Spreje, ať už jsou naplněny jakoukoliv látkou, rozhodně nepatří mezi ekologické výrobky. Objem obalu je v poměru k obsahu vysoký, prázdné obaly představují právě kvůli riziku exploze nebezpečný odpad a dají se jen obtížně recyklovat.
Kdo se chce chovat ekologicky, měl by se aerosolům pokud možno vyhnout a dávat přednost výrobkům v jiných obalech. Možností je dost: parfémy a toaletní vody v ručním rozprašovači na stlačený vzduch, pěny na holení v tubě, deodoranty ve formě roll-on nebo tyčinky, nátěrové hmoty v nádobě. Místo hotové šlehačky ve spreji kupovat tekutou smetanu, která se musí ušlehat.

Význam některých značek znají jen výrobci
Stromeček v kolečku nebo nápis "ekologický výrobek" ve školních sešitech v podstatě znamenají totéž: že výrobek je minimálně ze 70 % vyroben z recyklovaného papíru, a může být proto zdaněn pětiprocentní sazbou, zatímco výrobky z bezdřevého papíru mají daň z přidané hodnoty 22 %. Pro zákazníka je to cenná informace - výrobek je levnější. To však ještě neznamená, že je šetrnější k životnímu prostředí.
"Snažíme se, aby naše podniky usilovaly o značku Ekologicky šetrný výrobek, protože ta jediná má opravdu mezinárodní význam," říká Miloš Lešikar, tiskový mluvčí Svazu průmyslu papíru a celulózy. "Všechny ostatní značky většinou říkají jen to, že výrobek obsahuje recyklované suroviny, ale ne že obstál v poměrně složitém auditu, aby značku získal. Výrobek může být třeba stoprocentně ze sběrového papíru, přesto nemusí být ekologický, záleží i na tom, jaké použije lepidlo a barvy."

Kdo chce nakupovat ekologicky, měl by se řídit několika zásadami:
- pokud existují, kupovat náhradní náplně čisticích prostředků
- dávat přednost koncentrovaným výrobkům (prostředky na mytí nádobí, které se ředí vodou; kompaktní prací prášky)
- kupovat co možná největší balení
- dodržovat doporučené dávkování
- pokud je možné vybrat si, dát přednost prostředkům vyrobeným na základě rostlinných složek před ropnými produkty
- vyhýbat se výrobkům ve sprejích, dávat přednost náhradním řešením (rozprašovače na stlačený vzduch, deodoranty ve formě roll-on nebo tyčinky, laky v plechovce, smetana ke šlehání)
- vyhnout se lahvím z PVC

Mezinárodně uznávaná značka

Jedna z uznávaných ekologických značek.

Tato značka je mezinárodně rovněž uznávaná.

Zelený bod se objevuje i na českých výrobcích, ačkoli tam nepatří.

I tato česká známka je ve světě uznávána.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Mráz v Německu hubil švestky, třešně i vinice. Skepse svírá i moravské pálenice

26. dubna 2024  12:17

Dubnové noční mrazy nezlikvidovaly úrodu ovoce jen v Česku, ale i v sousedním Německu. Zasažené...

Německý Thyssenkrupp prodá pětinu ocelárny Křetínského investiční skupině

26. dubna 2024  9:57,  aktualizováno  10:57

Německá společnost Thyssenkrupp prodá 20procentní podíl ve svém ocelářském podniku investiční...

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí

26. dubna 2024

Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...