Rychlostní silnice R 55 nemá jistou trasu. Ekologové uspěli u soudu. Ilustrační snímek.

Rychlostní silnice R 55 nemá jistou trasu. Ekologové uspěli u soudu. Ilustrační snímek. | foto: Ředitelství silnic a dálnic

Řidiči čekají na R55, cesta však nemá kvůli ekologům ani jistou trasu

  • 40
Ekologům z hnutí Děti Země se podařilo uchránit vzácné biotopy mezi Babicemi a Starým Městem. Soud totiž zrušil výjimku, díky které mohla tímto územím vést plánovaná rychlostní silnice R55. Cesta tak v tuto chvíli není jistá ani na papíře. Podle silničářů to však není definitivní verdikt.

Dlouhodobě proti ní protestují ekologové. A Městský soud v Praze nyní vydal rozhodnutí, které stavbu může ovlivnit a znovu oddálit.

Zrušil totiž výjimku ministerstva životního prostředí. Díky ní mohla plánovaná silnice vést vzácnými biotopy s chráněnými živočichy v oblasti mezi Starým Městem a Babicemi.

"Čekali jsme na to dva a půl roku a jsme spokojení," libuje si Miroslav Patrik z organizace Děti Země. Právě toto hnutí proti stavbě silnice podalo už několik žalob. V biotopech totiž podle nich žijí vzácné druhy zvířat.

"Konkrétně tři druhy žab, jeden druh netopýra, ještěrky obecné a krahujce obecného," upřesnil Patrik.

Silničáři se drží původní trasy

Soud dal ekologům za pravdu a výjimku zrušil hlavně kvůli nekvalitnímu biologickému hodnocení a chybějící migrační studii. Tyto materiály měly život v biotopech zpřesnit a popsat pohyb zvířat během celého roku. "Hlavně obojživelníků, kvůli kterým se bude na stavbě muset udělat zábrana," doplnil ekolog.

Kdy se silnice začne stavět a jakou trasou nakonec povede, proto není stále jisté. Silničáři se zatím drží trasy, která odpovídá rozvojovým plánům Zlínského kraje.

"To je pro nás zásadní a ani soudní rozhodnutí na tom zatím vůbec nic nemění,“ ujistil Karel Chudárek, šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR. Jeho úřad teď prozkoumá důvody soudu a materiály případně dopracuje. "Nebo se odvoláme," prohlásil Chudárek.

Cesta má ulevit městům a obcím

Rychlostní silnice R55 má v budoucnu odklonit dopravu z obcí a měst na trase mezi Otrokovicemi a Břeclaví.

Což znamená, že hustá doprava by měla zmizet například z Huštěnovic, Babic, Starého Města, Kunovic nebo Ostrožské Nové Vsi. Například v Babicích projede podle radarového měření až 14,5 tisíce automobilů denně.

"Provoz je tady šílený, ale těžko říct, kdy se obchvatu dočkáme," prohlásil starosta obce Miloslav Maňásek. "Před pár dny už jsme řešili plán křižovatky u sjezdu ze silnice. Teď ale nevím, jestli to vůbec bude platit," naznačil.

Stěžují si i jinde. "Ekologové chrání ptáky na úkor lidí. Nebýt jich, mohla být už cesta postavená," zdůraznil starosta Ostrožské Nové Vsi Stanislav Tureček.

Zastupitelé obcí, kolem kterých má obchvat vést, totiž už schválili své územní plány. A v nich s rychlostní silnicí počítají.

Do plánů nejvíce zasáhli ekologové před pár lety. Tehdy se zjistilo, že část cesty by přecházela přes cennou ptačí oblast Bzenecká Doubrava - Strážnické Pomoraví.

Na trase je však kromě této lokality ještě několik dalších výjimek. A to v místech, kde silnice protíná les, potok nebo remízky, ve kterých se podle ekologů nacházejí chráněná zvířata.

Z celé rychlostní silnice je zatím dokončen jen obchvat Otrokovic a křižovatka u Hulína.