Ženy se v době recese odměňují spíše maličkostmi, místo oblečení investují do kosmetiky.

Ženy se v době recese odměňují spíše maličkostmi, místo oblečení investují do kosmetiky. | foto: Profimedia.cz

Ekonomická krize přeje vymahačům i výrobcům kosmetiky

  • 8
Hospodářská krize není bojová látka. Neničí totiž vše, co jí přijde do cesty, a naopak dává mimořádné příležitosti spoustě lidí, firem a oborů. Kdo teď vytahuje podběráky, aby nachytal nejvíce zlatých rybek? Například vymahačské firmy.

Propad přináší příliš velkou zátěž pro řadu dlužníků. Firmy, ale i domácnosti přestávají řádně splácet úvěry kvůli ztrátám zakázek nebo zaměstnání. Začíná tedy růst počet pohledávek po splatnosti. Banky však mají jiné starosti než neustále urgovat „mrtvé brouky“. A tak nastupují specializované vymahačské firmy, jejichž řady se začínají rozrůstat.

„Zatím neregistrujeme výrazný nárůst pohledávek, spíše to čekáme v druhé polovině roku. Zato už výrazně narostl počet subjektů s ambicí nesplácené dluhy převzít,“ uvedl například Petr Benedikt ze společnosti Intrum Justitia.

Je o co se ucházet. Bankám a úvěrovým společnostem se totiž množí hlavně počet nesplácených spotřebitelských úvěrů, jejichž vymáhání zatěžuje administrativu. Nejnovějším trendem je, že se finanční domy těchto problematických klientů zbavují po balících, na jejichž prodej vyhlašují tendry.

„Když s klientem opravdu nehnou upomínky, jde to mimo Cetelem,“ uvedl mluvčí splátkové firmy Martin Malý. Například Česká spořitelna se nedávno zbavila dvanácti tisíc pro ni nedobytných dluhů naráz.

Akční letáky

Nakupujete rádi zlevněné zboží v akci? Všechny aktuální letáky a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz.

Mnohem větší možnosti českým firmám nabízejí obchodní řetězce, které se snaží zastavit propady tržeb. Například Tesco, Ahold nebo Kaufland nyní chtějí až zdvojnásobit počet výrobků pod vlastní značkou, které jsou levnější než ty známé. A to je příležitost pro jejich výrobce, kteří na vlastní značku rezignují.

„Je to jednoznačně současná strategie obchodníků. Nabídnou více položek v prodejně s lepším poměrem cena/výkon. My budeme výrobu rozšiřovat,“ potvrdil Michal Kostrba, šéf obchodu břeclavské firmy Fosfa, která dodává hlavně pro Tesco, Makro a Kaufland prací prášky, čističe a hnojiva.

Kdo by se měl mít v krizi dobře, jsou také výrobci kosmetiky. Alespoň to tvrdí Leonard Lauder, jeden z dědiců firmy Estée Lauder. Když firmě po teroristických útocích 11. září 2001 stouply prodeje rtěnek, prohlásil, že existuje nepřímá úměra mezi ekonomickou recesí a jejich prodejem. Když se ženy kvůli poklesu příjmů musí držet na uzdě, přestávají nakupovat oblečení, kabelky a šperky, ale o to víc se utěšují drobnými radostmi.

„Teď bude příležitost prokázat pravdivost této teorie. Spíš si myslím, že se lidé přikloní k cenově dostupnějším značkám kosmetiky,“ říká zakladatelka řecké kosmetické firmy Korres Lena Korresová. V centru Prahy nedávno otevřela první českou franšízu této značky a další expanze je v plánu. V krizi firma sází spíše na krémy a mýdla, které lidé potřebují v každé době.

Půda i odbory budou v kurzu

Doba nahrává také těm, kteří mají dost volných peněz na nákup zemědělské půdy. V současnosti je zájem o nákup půdy podle Jaroslava Urbana z Farmy.cz slabší. Její cena však v dalších letech v Česku poroste jako nikdy v minulosti. Trh s půdou v minulosti neexistoval a její cena i cena pronájmu jsou velmi nízké.

Nenápadným vítězem krize jsou i odbory. Několik let jejich členská základna skomírala. Teď zaměstnanců, kteří se chtějí sdružit, aby dosáhli lepších podmínek od zaměstnavatele, přibývá. „Nečekali jsme to, ale je tomu tak. Jen v lednu jsme založili dvě nové organizace,“ říká Josef Středula z OS Kovo.

Důchodci to neradi uslyší, ale i ti jsou těmi, které krize postihne nejméně. Svůj „plat“ mají jistý a ceny už nestoupají. Naopak, třeba energie zlevňují. Od ledna přitom procentní výměra každého důchodu stoupla o 4,4 procenta.

Bez větších obav mohou být i úředníci ve veřejné správě. Podle vládního usnesení musí sice ministerstva a úřady snižovat počty lidí o tři procenta ročně, ale ne všude se tak děje. Například Krajský úřad Libereckého kraje dá letos na výplaty o devět milionů více než loni.

Důvod? Více úředníků. Za rok se podle mluvčího Jiřího Langera jejich počet zvýšil o 14, hlavně kvůli zpracování evropských dotací. Budova krajského úřadu je jim už těsná a část musí do pronajatých prostor. Práce za státní peníze láká. Poznává to i armáda s policií. Dříve měli jejich personalisté problém lidi sehnat, teď je zájem několikrát větší.

Pohledávky

Narůstající počet nesplácených úvěrů roste, a tedy i byznys s pohledávkami, které mají banky a úvěrové společnosti za „odepsané“. Prodávají je tedy vymahačským firmám. Balíky spotřebitelských úvěrů se obvykle dají koupit za čtvrtinu nebo třetinu ceny. Firmy z nich získají mnohem více pomocí vymáhání, exekuce nebo insolvenčního řízení. Vymahačské společnosti se objevují jako houby po dešti. Igor Kondratiev z Revital Finance tvrdí, že se počet problematických pohledávek letos zdvojnásobí.

Levné potraviny

Největší obchodní řetězce Ahold a Tesco na počátku roku ohlásily, že budou výrazně rozšiřovat okruh zboží, které se ukrývá pod značkou řetězce. Ahold jich dokonce bude mít dvakrát tolik. Tyto výrobky jsou obvykle z celého regálu nejlevnější. Takzvané privátní značky přitom většinou vyrábějí tuzemské firmy, které se mohou těšit na rostoucí poptávku. U potravin se v poslední době objevuje i další trend, o kterém řetězce nerady mluví otevřeně – tím je pokles obsahu původních surovin ve prospěch náhražek.

Kosmetika

Největší prodejci kosmetiky s agresivní marketingovou strategií jako Oriflame, Mary Kay nebo Avon minimálně očekávají, že nepropadnou. Řada ekonomů je toho názoru, že právě v dobách ekonomické recese jdou výrobky těchto firem více na odbyt. „O ženách platí v každé době, že když mají špatnou náladu, něco se jim nepovede nebo jsou vystaveny tlakům, jdou si udělat radost a něco si koupí,“ říká Jan Stránský, obchodní ředitel přímého prodejce Amway.

Obchod s půdou

Je to spíše dozvuk komunistického dědictví než důsledek současné krize, ale nákup zemědělské půdy je nyní jednou z nejlepších investic. Její cena je totiž oproti západní Evropě stále zhruba desetkrát nižší. Trh s půdou se dlouhá léta nehýbal, což se začíná měnit a její hodnota roste. V příštích pěti až deseti letech průměrně několikanásobně. Vítězem krize tedy může být ten, kdo dnes nakoupí nějaký ten hektar, za který se v Česku platí zhruba okolo sta tisíc korun.

Důchodci

Nemusí mít obavy ze ztráty zaměstnání, příjem od státu mají jistý, a navíc se jim ještě od ledna zvýšil. V řadě krajů už nemusí platit poplatky u lékaře a za léky. Mohou profitovat také z klesajících cen například energií. Sociální demokracie jim chce dokonce ještě přilepšit třináctým důchodem ve výši 2 400 Kč. Peníze by podle socialistů důchodci utratili a vrátili je zpět do ekonomiky. Pomoc důchodcům však vláda i Národní ekonomická rada vlády odmítají.

Úředníci

Visí nad nimi sice „otazník“ kvůli tříprocentnímu snižování počtu zaměstnanců ročně, často však jde jen o přirozené odchody nebo rušení neobsazených míst. Nové příležitosti navíc úředníkům vznikají například v krajských a městských samosprávách. Snížení počtu úředníků radí Česku i Evropská komise. Platy ve státní sféře se letos zvýšily o 6,6 procenta oproti původně navrhovaným pěti. Stát však začíná více posilovat motivační složky a nepřidává plošně. Ze státních zaměstnavatelů nabírá hlavně policie a armáda.

, ,