Ekonomická učebnice? Proč ne román

Klasická ekonomická učebnice? Plná grafů, matematických rovnic a suché teorie. Proč nevysvětlit třeba teorii mezního užitku nebo inflaci v detektivce nebo románu? Touto cestou se již vydalo několik amerických ekonomů. Život, láska a ekonomie. Tak se jmenuje nejčerstvější ekonomická učebnice v základním kursu makroekonomie na Purdue University v americké Indianě. "Když jsi se mnou, náklady příležitosti jsou to, co by jsi mohl dělat s ní," vysvětluje Samantha Jasonovi, který váhá, jestli se má vrátit ke své bývalé přítelkyni.

Tak trio tamních profesorů vykládá základní ekonomické poučky a principy na milostném příběhu studentů Jasona a Samanthy. Jak totéž podává standardní ekonomická učebnice? Nákladem příležitosti dané akce se rozumí hodnota obětované alternativní akce.

Gavin Sinclair, jeden z autorů netradiční učebnice, přišel na tento nápad poté, co si studenti stěžovali na to, že jejich původní osmisetstránková učební pomůcka je nudná a nedá se číst.

"Chtěl jsem napsat učebnici, která bude blízká životu studentů a která je zaujme natolik, že si ji přečtou," říká Sinclair, jenž dříve působil jako manažer chemické firmy.

Některé studenty netradiční učebnice, kterou několik vydavatelů klasických učebnic odmítlo vydat, údajně zaujala natolik, že jsou před svým přednášejícím o několik kapitol napřed.

Profesor Sinclair není prvním, kdo se pokusil zaujmout studenty netradičním podáním ekonomické teorie. "Proč nezkusit třeba detektivku?" řekli si před dvaceti lety William Breit, profesor ekonomie na Trinity University v Texasu a jeho kolega z Virginie Kenneth Elzinga, kteří spolu napsali několik klasických ekonomických pojednání. Ve své detektivní sérii vytvořili postavu profesora ekonomie Henryho Spearmana, jenž řeší zločiny pomocí ekonomických principů.

"Ekonom je na tom stejně jako detektiv. Také jde za rámec toho, co je na první pohled zřejmé, aby vysvětlil, co se ve skutečnosti stalo," říká Breit.

V zatím poslední detektivce Smrtící lhostejnost například Spearman vyvrací obvinění jednoho z podezřelých slovy, která zároveň objasňují složitou ekonomickou teorii asymetrických informací. Ta se v běžných učebnicích vykládá tak, že má-li jeden z obchodních partnerů lepší informace než druhý, může dosáhnout výhodnějších podmínek. "Prodejem knih po zavražděném získaných v aukci nemohl podezřelý nic získat. I ostatní účastníci dražby věděli, za kolik se knihy obyčejně prodávají, takže je nedostal levně, ale za ceny odpovídající tržním," zní obhajoba.

Detektivní série Breita a Elzinga, kteří píší pod pseudonymem Marshall Jevons, měla nečekaný úspěch nejen mezi studenty, ale i laickou veřejností. "Úspěch první knihy - Vražda na okraji - nás překvapil. Byla vydána jako doplněk základního ekonomického kursu na prestižním Massachusettském technologickém institutu. Fatální rovnováha se prodávala dokonce i na letištích.

Dostali jsme spoustu dopisů, což se nestane, pokud píšete klasickou učebnici. V jednom z nich nám jedna ekonomka z Pittsburghu děkovala, že jí naše kniha zachránila vztah, když ji dala přečíst manželovi, který ji konečně pochopil," říká William Breit.

Napsat ekonomickou detektivku podle něho není nijak jednoduché. "Lidé si myslí, že je to snadnější než u suché teorie. Opak je pravdou. Je to samozřejmě zábava, aby vám však čtenáři věřili, musí být všechno reálné. Proto jezdíme na místa, kde se má příběh odehrát, a děláme si podrobné poznámky a hovoříme s místními lidmi," dodává Breit, který chystá čtvrtou knihu.

Odborníci soudí, že "lehká" ekonomická literatura je výborným doplňkem běžných učebnic. "Je to výborná myšlenka, která poutavým způsobem přibližuje ekonomické jevy i širší veřejnosti. Je vhodná zejména pro studenty, již se nebudou ekonomií soustavně zabývat, či jako dodatek k běžné učebnici," míní Jan Švejnar, ředitel Davidsonova institutu.

James Chasey, učitel na střední škole ve Flossmooru v Illinois listu Wall Street Journal řekl, že ekonomická detektivka či román pomáhá studentům lépe porozumět ekonomickým problémům bez toho, aby se je museli učit nazpaměť. "Fikce je mnohem pochopitelnější než tvrdá fakta a myslím, že tento přístup by mělo zkusit více učitelů," potvrzuje Breit.