Železnici v Česku nadále kralují především státní České dráhy. Soukromé vlaky jezdí jen na některých menších regionálních tratích. Na jedné z nich působí i Railtrans, která se jinak zaměřuje hlavně na nákladní vlakovou dopravu.
Teď si brousí zuby na větší sousto a svým rychlíkem RT Express chce konkurovat horké novince Českých drah, rychlovlaku Pendolino.
Levnější než České dráhy
Za cestu prvním soukromých expresem lidé zaplatí méně než v případě pendolina. "Ve druhé třídě by cena neměla převýšit úroveň kilometrické banky Českých drah," uvedl Šimral. To je 250 korun. Za pendolino se u Českých drah připlácí ještě 200 korun.
Narozdíl od jiných rychlíků a regionálních spojení nebude Railtrans na RT Express pobírat od státu dotace. "Trať z Ostravy do Prahy je asi jedinou v republice, kde se díky počtu cestujících dá jezdit bez dotací," míní Šimral.
To potvrzuje i Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností, podle něhož je v republice ještě jedna podobná trať. "Při troše šikovnosti si o to říká i trať z Prahy do Brna, i když na ní je větší konkurence automobilové dopravy. Do Ostravy je vlak výhodnější," vysvětlil Mužík.
České dráhy dostávají dotace od státu na stejné trati na rychlíky a osobní vlaky, bez příspěvku jezdí jen vlaky Pendolino a InterCity nebo EuroCity. Za použití tratě musí platit dopravci Správě železniční a dopravní cesty, kilometr přijde podle váhy vlaku na nejméně 6,50 koruny.
Šimralova firma chce vynikat především službami, každý vagon první třídy bude mít například vlastního stevarda. "Vlak bude mít různé vagony, od kuřáckých až po vozy pro matky s dětmi," dodal Šimral.
Nové vlaky Railtransu budou po cestě zastavovat jen v Olomouci acestu z hlavního města do Ostravy zvládnou za 3 hodiny a 37 minut, tedy o dvacet minut pomaleji než pendolino.
České dráhy říkají, že se konkurence nebojí. "Nabídka Českých drah na trase Praha - Ostrava je zcela bezkonkurenční z hlediska rychlosti přepravy i nabízeného servisu," říká mluvčí drah Aleš Ondrůj. Podle něj se navíc spojení zrychlí až pod tři hodiny.
"Případný příchod dalších dopravců s pomalejším spojením a cenovou nabídkou odpovídající stávajícím nabídkám ČD by byl spíše konkurencí pro autobusovou dopravu," dodal.
Lokomotiva zatím nemá povolení k provozu
Plány Railtransu mohou ještě zkomplikovat státní úřady. Firma pro své rychlíky vybrala německé lokomotivy Siemens, které dosud nemají povolení k provozu na českých kolejích. "Česká lokomotiva není k dispozici," vysvětlil Šimral. Typy vagonů zatím firma vybírá.
Firma už si zažádala o místo na lukrativní trati. Podle náměstka pro dopravní cestu ze Správy železniční dopravní cesty Miroslava Konečného by technicky neměl být problém, aby se soukromé vlaky na trať mezi Prahou a Ostravou vešly.
Railtrans se chce podívat i na další železniční spojení v republice. Zatím jezdí jen s nedotovaným vlakem z Liberce do Žitavy, kde úspěšně konkuruje Českým drahám. I když přiznává, že bez dotací je jejich provoz ztrátový.
Cesta z Liberce do Hrádku s Českými drahami přijde na 34 korun, Railtrans si účtuje dvacetikorunu. Zajímá se i o další tratě, které stát nebo kraje dotují.
O vlacích přemýšlí i Student Agency
Soukromí železniční dopravci, kteří vozí i cestující, jsou v Česku zatím spíše výjimkou. Soukromé vlaky jezdí jen na regionálních tratích. Viamont na Karlovarsku a Trutnovsku, na Moravě působí Connex Morava aOKD Doprava.
Žádný zatím nejezdí rychlíkové nebo expresní spoje. O vstupu na železnici uvažuje například i převážně autobusová společnost Student Agency.
"S Railtransem jsme jednali, ale půjdeme vlastní cestou. Chceme mít nové soupravy," řekl Jančura, který vlastní vlaky chystá v prosinci roku 2008.
Konkurence na dráze není v řadě zemí EU ještě zcela běžná, přesto soukromých dopravců přibývá. Například v Německu vypravuje expresy firma Connex k Baltskému moři, v Anglii jezdí na každé trati několik konkurenčních dopravců včetně například dceřiné firmy Virgin Trains miliardáře Richarda Bransona.