Vážení čtenáři, mladoboleslavská automobilka slaví letos 110 let od chvíle, kdy se její zakladatelé dali dohromady, a hlavně 100 let od doby, kdy vyrobili první automobil. Škoda se během této doby propracovala na přední místo v měřítku celé české ekonomiky. Je největší firmou podle tržeb, největším exportérem, významným zaměstnavatelem. Devět z deseti nejčastěji registrovaných vozů v Česku jsou škodovky. Proto připomínáme výročí Škody i redakční přílohou. |
Před 100 lety vyrobila
Škoda první vůz
Nebýt rozbitého rámu a spadlého řetězu u jednoho starého jízdního kola, možná by dnes byli Češi o dost chudší. Když se v létě roku 1894 porouchal boleslavskému knihkupci Václavu Klementovi jeho německý bicykl, závada byla tak velká, že s tím nic nesvedli ani v místním Klubu českých velocipedistů Pojizeří.
Škodovky dominují českým silnicím
V početním zastoupení nemají škodovky na českých silnicích konkurenci. I když je český trh už řadu let otevřený dovozu nových i ojetých aut z ciziny, vozy z Mladé Boleslavi zatím konkurenci na čelo žebříčku nepouštějí.
Na škodovku se vydělává dva roky
Po většinu dlouhé historie automobilky stačila na základní model škodovky průměrná hrubá mzda za dva roky. V současnosti je situace lepší. Na fabii ve verzi Classic by průměrný Čech vydělával jeden rok a 102 dnů.
Škodovky, na které se nedostalo
Uměly plavat po vodě, v eleganci se vyrovnaly italským vozům, možná byly inspirací i pro první volkswagen. Jen měly tu smůlu, že přišly v nevhodnou dobu. Historie Škody je mimořádně bohatá na modely, které zůstaly ve stádiu prototypu.
Od Voiturette k Superbu. Historie v galerii. | |
Vyberte nejhezčí škodovku za 100 let. | |
Kolik pokusů potřebujete v pexesu? | |
Přehled všech testů škodovek. | |
Znáte vtip o škodovkách? Pošlete nám ho! | |
REKLAMA:
L&K: řemeslník a obchodník
Dvojice, která jednou provždy změnila tvář českého průmyslu, snad nemohla být složena lépe.
Před 14 lety zvítězil VW nad Renaultem
Stačilo možná jen málo a v mladoboleslavském firemním areálu by zněla francouzština.
Příloha vznikla s využitím dvoudílné knihy L&K – Škoda autorů Petra Kožíška a Jana Králíka, (c) Moto Public 2003 |