Odhadování inflace je velmi složitý úkol. V USA posílá vládní statistický úřad své lidi do obchodů zjistit ceny všeho možného od sýra po pneumatiky a dělá telefonické průzkumy mezi spotřebiteli, kterých se ptá, kolik utratili za plyn nebo třeba pohřební služby.
Internetový gigant Amazon si myslí, že to umí lépe. Jeho ekonomové vyvíjejí způsob, jak měřit růst cen s použitím tisícovek transakcí na jeho platformě. To je však pouze jeden z úkolů, na kterých pracuje „komando“ více než 150 vysokoškolských ekonomů, které firma v posledních letech najala.
Ve Spojených státech přitom není moc z čeho brát, ročně tu přibude asi jen tisícovka ekonomických doktorandů. Amazon a Google jsou zřejmě největšími zaměstnavateli v tomto oboru. Víc ekonomů zaměstnává asi jen centrální banka Fed, kde jich pracují stovky, píše CNN.
Místo pro všechny: velké e-shopy se mění na tržiště. Napodobují Amazon |
Ekonomové v Amazonu mají úplně jinou náplň práce, než jakou tradičně ve firmách mívají. Je z velké části tajná a zaměstnanci mají podepsanou mlčenlivost. A jejich činnost je pro fenomenální nárůst firmy v internetovém obchodování naprosto klíčová.
Stanovují například nejnižší ceny, které ještě přinesou zisk, precizně vybírají zákazníky, o které je potřeba se starat, nebo určují, které reklamy fungují. To vše za použití algoritmů strojového učení, které automatizují rozhodování v široké škále oblastí. Menší firmy si toto nemohou dovolit a Amazon tak získává větší a větší náskok před konkurencí.
Jiné technologické společnosti také efektivně využívají ekonomy. Třeba Uber má třicetičlenný tým, Google tvrdí, že zaměstnává přes tři stovky ekonomů a statistiků. Zatímco jinde jsou ekonomové těmi, kdo za firmy mluví nebo kdo řídí hlavní firemní strategii, v Amazonu i Uberu jsou klíčovými poradci v téměř každém byznysovém rozhodnutí. Používají k tomu obrovské objemy dat.
Pro firmy je nyní důležité mít kromě dat i lidi, kteří je s pomocí softwaru budou umět třídit, analyzovat a dělat z nich závěry. „Představte si, že jste velký obchodní řetězec s mnoha pobočkami. Dřív bychom byli schopni předpovědět pravděpodobnost výkonu na pobočce s přesností na 30 až 40 procent. Se současnými možnostmi strojového učení a umělé inteligence jsme schopni předpovídat na skoro 90 procent,“ říká hlavní ekonom IBM Martin Fleming.
Válka eBay s Amazonem pokračuje. Aukční server žaluje lov pracovníků |
V jiných společnostech ekonomové sedí pohromadě v malém týmu. Ale v Amazonu jsou včleněni do mnoha skupin napříč firmou. Ve své náborové brožuře Amazon popisuje, jak tu ekonomové pomáhají vytvářet rizikové modely pro půjčování třetím stranám, které v on-line obchodě prodávají, cílit na zákazníky pro rozmáhající se cloudové služby či předpovídat kapacitní potřeby pro zákaznický web.
Do 46 pozic, které Amazon v současnosti pro ekonomy nabízí, se hledají lidé, kteří pomohou jemně vyladit cenové nastavení pro prodávající, vymyslet nejlepší cesty pro přepravu v rámci rozlehlé distribuční sítě nebo identifikovat vlastnosti, které by měli mít kvalitní zaměstnanci.
Amazon například zkoušel zvýšit výkon svých lidí tréninkem manažerů, kterým byli k dispozici psychologové a další odborníci. Jenže výsledek se nedostavil. Naopak ekonomové byli schopni analyzovat, jaké zásahy vedou ke zvýšení pracovní produktivity.
VIDEO: Tvrdý řád, pohyby jako robot. Vyzkoušeli jsme si práci v Amazonu u Prahy: