„Uzavřeli bychom s prodejcem smlouvu a dodávali mu naše zboží,“ popisuje nové plány v rozhovoru pro MF DNES šéf Electroworldu pro střední Evropu Milan Růžička.
Podobný koncept je podle něho úspěšný i v severských státech. V Česku si však Electroworld chce nejprve otestovat, jestli budou mít malí obchodníci o podobnou věc zájem.
Menší města budou v příštích letech v hledáčku všech obchodníků, protože v těch velkých už začíná být příliš těsno. Se supermarkety se do malých měst chystají Tesco a Spar, ale i prodejce oděvů C&A.
Electro World letákNakupujete rádi v prodejnách Electro World? Všechny aktuální letáky Electro World a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz. |
V elektru zatím menším městům vládnou nezávislí prodejci, případně obchody Euronics a Okay. Electroworld má dnes v Česku osm obchodů od Prahy, Brna po nejmenší v Táboře. Tamní prodejna má dva tisíce metrů čtverečních a je zhruba poloviční proti prvnímu obchodu v Praze na Zličíně.
„Menší obchody než v Táboře neplánujeme,“ říká Růžička. Rozhodující je, aby v dosahu Electroworldu žilo sto tisíc lidí, ať už ve městě nebo v okolí. Nové obchody chystá firma podle Růžičky otevřít na podzim v Plzni a Karlových Varech, v obou případech vedle Teska.
„Cíl je mít tady dvacet až pětadvacet obchodů a 15 až 20 procent trhu,“ říká Růžička.
Nespí však ani konkurence. Datart, který má dnes devatenáct prodejen, podle svého šéfa Pavla Slámy otevře novou prodejnu v Hradci Králové, kde se dostal do centra Futurum namísto zrušeného bowlingu, a zkoumá České Budějovice.
„Menší města zatím neplánujeme,“ říká Sláma s tím, že prostor v těch větších ještě je. Jejich prodejny jsou menší než ty Electroworldu, odpovídají zhruba té nejmenší v Táboře.
Internet obsazen
Po prosincovém spuštění internetového obchodu Datartu rozjel letos koncem června prodej na síti i Electroworld. Za čtyři týdny se přes internet prodalo zboží za více než milion korun, a to podle Růžičky zatím bez jakékoli reklamy.
Do internetového obchodu nově zájemce nicméně svádí rovnou webová stránka firmy naskakující po vyhledání Electroworldu. Zjistit, kde má firma kamennou prodejnu, si naopak vyžádá delší hledání.
Electroworld má kromě svého vlastního on-line obchodu ještě další zastoupení na internetu. Mateřská firma DSG International před měsícem koupila dvoutřetinový podíl ve společnosti provozující internetový obchod Pixmania.com. Ten je čilý i v Česku, přičemž se zaměřuje hlavně na fotoaparáty, kamery, televize a počítače.
„Teď už v Česku žádného internetového obchodníka kupovat nechceme,“ dodává Růžička.
Růžička, který do čela Electroworldu nastoupil před rokem, chystá i další změny. „Rozšiřujeme se o nový sortiment, který se k nám hodí,“ říká.
Vedle ledniček, praček, televizí a fotoaparátů do prodejen přibudou pánve, skleničky, talíře a další kuchyňské zboží, elektronické hračky, časopisy a odborné knihy.
První změny už jsou k vidění v Electroworldu na Černém Mostě, kde se právě první prodejna upravuje.
Součástí obchodů bude i kuchyňské studio Gorenje a počítačová buňka chystaná ve spolupráci s Microsoftem a Intelem. Do Vánoc se upraví i zbývající Electroworldy.
„Máme obří prodejny a metry je třeba využít,“ říká Růžička k tomu, proč se pouští do novinek i z oblasti mimo elektroniku.
Jak zvýšit tržby
Od změny si slibuje i vyšší zisk, protože elektronika není jednoduchý byznys. Nejenže v něm panuje ostrá konkurence, ale navíc jde o obor, kde ceny starších modelů kvůli neustálému vylepšování přístrojů rychle klesají.
Tržby se tak příliš nehýbou a velké obchody je mohou zvyšovat jen expanzí. Ta však něco stojí, takže Electroworld zatím nevydělával. K dubnu loňského roku měl nahromaděnou ztrátu přes půl miliardy při tržbách 2,3 miliardy.
„Z roku na rok došlo ke zlepšení v řádu desítek milionů korun,“ říká po svém ročním působení ve firmě Růžička. Přivést firmu k zisku bylo jedním z jeho hlavních úkolů. Přesné výsledky však prozradit nechce.