Elektrárna Temelín by se měla rozšířit do roku 2020 na osm věží

  3:16aktualizováno  3:16
Energetický gigant ČEZ odkryl karty, s nimiž začíná hrát o dostavbu jaderné elektrárny v Temelíně. Podle zveřejněného dokumentu, jenž už v pátek putoval na ministerstvo životního prostředí, uvažuje o čtyřech různých variantách. Ty se liší výkonem reaktorů, z nichž první by mohl vyrábět elektřinu v roce 2020.
Odhad nákladů na celkovou dostavbu elektrárny zatím nechce ČEZ komentovat. V branži se hovoří přibližně o 130 miliardách korun.

Odhad nákladů na celkovou dostavbu elektrárny zatím nechce ČEZ komentovat. V branži se hovoří přibližně o 130 miliardách korun. | foto: iDNES.cz

Roman: Výkon záleží na nabídce dodavatelů
Nejslabší varianta počítá s tím, že by v každém ze dvou nových bloků pracoval reaktor s výkonem 1 000 megawattů – to by znamenalo zdvojnásobení dnešní výroby. Nejsilnější varianta však míří k výkonu 1 700 megawattů na jeden reaktor.

"Co bude pro nás ekonomicky nejvýhodnější, záleží na konkrétních technických a cenových nabídkách od dodavatelů," říká šéf ČEZ Martin Roman.

Podle mluvčího firmy Ladislava Kříže může být výroba ve velkém efektivnější, ale na rozdíl od menšího zdroje nemůže tak pružně reagovat na požadavky trhu.

Ve hře jsou zatím moderní reaktory třetí generace z Ruska, USA, Francie i Japonska. Odhad nákladů na celkovou dostavbu elektrárny zatím nechce ČEZ komentovat. V branži se hovoří přibližně o 130 miliardách korun, což je o třicet miliard více, než stály první dva bloky.

Podle Hnutí Duha, které je odpůrcem dostavby, by však cena byla podstatně vyšší. "Americká agentura Moody's v květnu ocenila reálné náklady na instalovaný kilowatt v jaderné elektrárně na sedm tisíc dolarů," říká Edvard Sequens, předseda sdružení Calla. Tímto oceněním by projekt stál přibližně 350 miliard korun.

Sequens také nesouhlasí s tvrzením firmy, že Česko bude muset začít část elektřiny po roce 2015 dovážet, pokud dostavba Temelína nedostane zelenou. "Není to zdaleka tak tragické a existuje velké množství alternativ k Temelínu," říká Sequens, jenž zmiňuje hlavně výstavbu paroplynových elektráren, jež používají zemní plyn, a investice do energetických úspor.

ČEZ každopádně nastoupil minulý pátek, když požádal o zhodnocení vlivu stavby na životní prostředí, dlouhou a nejistou cestu. Jen schvalování celého projektu může trvat až osm let a dalších minimálně pět se počítá na samotnou stavbu.

Při ní by musela být kromě vlastních bloků elektrárny zdvojnásobena kapacita na přívod chladicí vody. Navíc by musel být postaven nový, přibližně dvouapůlkilometrový koridor elektrického vedení, jenž by vyrobenou elektřinu napojil do další sítě.

Podle Kříže by v elektrárně mohlo nově pracovat přibližně 600 lidí. Dnes jich je tisíc. Povolení ke stavbě je zatím velmi nejisté a pravděpodobně nepadne do léta 2010, kdy končí volební období současné vlády. Proti dostavbě se totiž striktně staví zelení a plán už vyvolal pozdvižení také v Rakousku.

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Brněnský šinkanzen naráží na soláry, SŽDC neuhlídala ochranu rychlostní trati

Vysokorychlostní vlak Šinkanzen přijíždí na nádraží v Tokiu (duben 2016)

Správci železnic objevili při přípravě jednoho ze tří pilotních úseků vysokorychlostních tratí problémy s plánovanou...

ŘSD zkontrolovalo problematický úsek D1. O víkendu tu nebyl jediný dělník

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zkontrolovali problematický úsek dálnice D1 u Humpolce, kde měla firma...

Stavbaři z problémového úseku D1 odstoupili od smlouvy s ŘSD

Silničáři a stavbaři se snaží zprovoznit všechny pruhy v kritickém úsek dálnice...

Firmy, které opravují nejdelší modernizovaný úsek dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, podle očekávání...

Problémový úsek D1 se rozšíří o jeden pruh, dokončí ho jiná firma

Kolony D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) kvůli zpoždění prací na opravovaném úseku D1 mezi Humpolcem na 90. kilometru a...

Další z rubriky

Strojvůdci a další zaměstnanci ČD dostanou přidáno 5,5 procenta

Ilustrační snímek

České dráhy zvýší příští rok svým zaměstnancům mzdy o 5,5 procenta. Vzrůst by měly i některé příplatky. Je to výsledek...

Zetor má problémy. Výrobce traktorů propouští stovky lidí

Zetor

Brněnský Zetor propustí do konce března čtyřicet procent zaměstnanců. Do potíží se slavná brněnská firma dostala kvůli...

Kompromis. Mzdy vzrostou alespoň o pět procent, dohodli se odboráři s ČEZ

Ilustrační snímek

Odboráři integrovaných dceřiných firem skupiny ČEZ, mezi které patří mimo jiné společnosti ČEZ Distribuce a ČEZ ESCO,...

Najdete na iDNES.cz