Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Elektromobil v Česku je vzácný jev. Za deset let jich má být dvě stě tisíc

Do deseti let už nebudou majitelé elektroaut za exoty, plánuje vláda. Prozatím počty elektromobilů v ulicích českých měst rostou velmi pomalu, letošní rok by však měl znamenat obrat a lidé by měli vozidla na elektřinu kupovat více.

Ultrarychlá dobíječka společnosti E.On u Humpolce. | foto: E.On

Se zhruba šesti sty veřejnými dobíjecími stanicemi a přibližně stejným počtem nově registrovaných elektrických vozů ročně patří Česko na „elektromobilní chvost“ Evropy. Vyplývá to alespoň ze statistiky společnosti EV Readiness Index prezentované minulý týden u příležitosti ekonomického fóra ve švýcarském Davosu.

Přestože Česko na rozdíl od jiných evropských zemí lidem na nákup elektroaut finančně nebo formou daňových úlev nepřispívá, plánuje, že do roku 2030 bude na českých silnicích jezdit přes 200 tisíc bateriových elektrovozidel a zhruba 40 tisíc vozů poháněných vodíkem. Vyplývá to z aktuální podoby národního plánu čisté mobility, který nedávno dopravní resort rozeslal k připomínkování jednotlivým resortům.

Přestože se plánování postupného nárůstu počtu vozů, které se u české veřejnosti zatím přílišné důvěře netěší, může zdát pouhým věštěním z křišťálové koule, stát tyto statistiky potřebuje. Mimo jiné i proto, aby mohl nastavit přípravy na budování doplňkové infrastruktury, jako jsou veřejné dobíjecí stanice nebo vodíkové plničky.

Odhady postupného nárůstu čistějších vozidel ve skladbě tuzemského automobilového parku vycházejí z dosavadního vývoje prodejů a zohledňují i povinnosti, které na výrobce klade Evropská unie.

„Letos potřebují automobilky dosáhnout hodnoty 95 gramů oxidu uhličitého vypuštěných na ujetý kilometr. Tam už je nutné pustit na trhy určitou část elektromobilů, aby výrobci toto pravidlo splnili,“ řekl MF DNES tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný. V souvislosti s tím se dá očekávat razantnější tempo, ve kterém si budou především firmy kupovat auta na elektrický pohon. 

Vývoj počtu elektroaut v ČR.

Další skok bude následovat po roce 2025, kdy se nároky na takzvané fleetové emise automobilek zpřísní o dalších 15 procent. Tuto přísnější normu už podle Pokorného nebude možné plnit ani zapojením většího počtu hybridních aut. K elektromobilitě tak budou muset přikročit i automobilky jako Toyota, pokud budou chtít uspět na evropském trhu.

Zmíněných 217 tisíc elektrovozů představuje podle ministerstva dopravy optimální scénář, který se může v závislosti na vývoji automobilového trhu lišit. Minimálně ale bude podle odhadů v Česku během následujících deseti let jezdit zhruba 74 tisíc těchto vozidel, zatímco maximální scénář počítá s půl milionem. I tento nejvyšší odhad však uvádí, že elektroauta budou tvořit jen sedm procent počtu vozidel jezdících na tuzemských silnicích, kterým budou stále dominovat vozidla se spalovacím motorem.

Nabíječka na deset elektroaut

Podle vývoje elektrovozů se budou odvíjet i státní investice na výstavbu veřejných dobíječek. Během příštích deseti let by tak podle ministerstva dopravy mělo být možné elektrické vozidlo dobít v 19 tisících nabíječek. Čtyři z pěti těchto zařízení ale budou připadat na nabíjecí místa s nízkým výkonem od 3,7 do 11 kilowattů.

„Takovéto nabíječky jsou na úrovni domácích nebo firemních wallboxů. Profesionálně dobijí auto, ale je to záležitost na noc,“ uvedl mluvčí ČEZ Martin Schreier.

Pro rychlejší dobíjení baterií na cestách je potřeba stavět nabíječky s vyšším výkonem alespoň 22 kilowattů, které zvládnou nabít standardní baterii v rozmezí od hodiny do tří hodin.

Rychlodobíjecích stanic nad 50 kilowattů, které zvládnou dobít vozidlo za desítky minut, má být kolem jedenácti procent celé sítě.

Podobné složení dobíjecích stanic plánuje Česko budovat i v případě, že se zájem o elektromobily v následujících letech ukáže výrazně vyšší. Pokud by počet pořizovaných vozidel směřoval k půlmilionové hranici, připravovaná síť dobíjecích stanic by se k tomu musela adekvátně rozšířit na 35 tisíc dobíjecích bodů.

24. ledna 2020

Vodík jako bonus

Kromě bateriových elektrovozů má v české koncepci zelené dopravy vlastní kapitolu i vodík. S vyšší pořizovací cenou a skutečností, že dobíjecí infrastruktura pro vozidla na vodík se zatím ještě v tuzemsku nezačala stavět, bude rozmach vozidel s vodíkovými články pomalejší. Zjednodušeně řečeno, počty těchto vozidel budou čtvrtinové proti elektrovozům.

Elektromobilem na dovolenou? Klidně, ale potřebujete rychlonabíječky

Do roku 2030 se tak česko připravuje, že bude muset vystavět infrastrukturu pro obsloužení 58 tisíc vodíkových automobilů a téměř devíti set autobusů. Ty by palivo pro vlastní výrobu elektrické energie měly čerpat na osmdesáti stanicích po celé republice.

Z alternativních paliv vládní koncepce očekává v dlouhodobé perspektivě omezení zájmu o vozidla na zemní plyn. Těch v současnosti v Česku jezdí přes 20 tisíc, meziročně se přitom jejich počet téměř o třetinu zvyšuje. Už kolem roku 2030 by ale jejich počty mohly podle pesimistických předpokladů začít v souvislosti s novými restrikcemi pro používání spalovacích vozidel klesat.

28. srpna 2019

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Na léto jsme připraveni. Letiště Heathrow čeká nejrušnější sezonu v historii

24. dubna 2024

Největší londýnské letiště očekává letos historicky nejrušnější letní prázdninovou sezonu. Počet...

Česko může být vzorem racionálního přístupu k závislostem, říká adiktolog

24. dubna 2024

Oblast závislostí nepatří mezi priority, které by politici kandidující do nadcházejících voleb do...

Kurýři preferují flexibilitu. Tu ale ohrožuje nová evropská legislativa

24. dubna 2024  15:52

Pokud nová evropská legislativa omezí flexibilitu, kurýři a partnerští řidiči taxislužby raději...

Odpor místních je v Česku racionální. Města z výstavby průmyslu nic nemají

24. dubna 2024  15:26

Odmítání výstavby nových podniků a výrobních hal a další infrastruktury je v Česku podpořený ještě...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...