Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektrokola v Česku zažívají masivní rozmach, už nejsou tou „divnou věcí“

  0:55aktualizováno  0:55
Elektrokolo už není „ta divná věc – kolo pro penzisty“, ale motor, který výrobcům i prodejcům zvedá tržby a táhne celý trh vzhůru. Vytváří i prostor pro nové typy podnikání. Elektrokola do Česka dorazila kolem roku 2007, výroba se zde začala rozjíždět o tři roky později. Hlavní boom se v tuzemsku rozjel loni a dále pokračuje.

(ilustrační snímek) | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

„Elektrokola jsou tahounem cyklobyznysu a bude tomu tak i v budoucnu, a to v ještě větší míře. V žádném případě se nejedná o módní vlnu,“ je optimistický  Lukáš Bárta, výkonný šéf společnosti Lumen BP, velkoobchodu spoluvlastníka jedné z nejrozšířenějších značek Apache.

Podle jeho odhadu už dnes může být každé páté kolo prodané na českém trhu na elektrický pohon. V tržbách je podíl elektrokol díky ceně ještě vyšší, kolem 40 procent. Přesná čísla neexistují, jde jen o odhady, ale i nástřely od ostatních hráčů na trhu se pohybují podobným směrem. Celkem se loni mohlo v Česku prodat na 30 tisíc elektrokol.

Každé třetí prodané kolo má baterii

„Každý rok silně roste poptávka po elektrokolech a klesá poptávka po klasických kolech. V loňském roce odhaduji prodej 25 procent elektrokol a 75 procent normálních kol,“ říká i Pavel Müller, šéf a spolumajitel Bohemia Bike, výrobce další silné značky Leader Fox. Tento rok bude podle něj už každé třetí prodané kolo s pohonem.

Výrobcům i prodejcům tento trend vyhovuje, elektrokola se takřka neprodávají pod 20 tisíc korun a to jsou ještě nejlevnější čínské modely. Jejich ziskovost je tak vyšší než u běžných kol. „To je cíl všech fabrik, nedělat levná kola, ale dražší elektrokola,“ říká manažer, který se v byznysu pohybuje dvacet let.

Fotogalerie

Elektrokola do Česka dorazila kolem roku 2007, výroba se zde začala rozjíždět po roce 2010. Například Bohemia Bike vyrobil v roce 2011 tři sta kusů, letos počítá s dvaceti tisíci a na tržbách už jim dělají polovinu. Další český výrobce Author naskočil na elektrokola v roce 2014. Hlavní boom se v tuzemsku rozjel loni a dále pokračuje.

„V porovnání s jarem loňského roku je nárůst prodeje zhruba o třicet procent a hlavní brzdou je již faktická nedostupnost mnoha modelů, které jsou vyprodané,“ zmiňuje Jakub Dittrich, jednatel společnosti ekolo.cz. Ta provozuje e-shop, půjčovny i kamenný obchod a také vyrábí vlastní značku Agogs.

Vyprodanost potvrzují i další hráči na trhu. Výrobce Leader Fox nabízí na svém e-shopu 23 trekingových strojů, z toho sedm bylo koncem minulého týdne vyprodaných, podobné je to i u dalších typů. „Většina modelů je během hlavní sezony vyprodaná, ale zákazníci si mohou udělat rezervaci na nejbližší datum výroby,“ potvrzuje Müller s tím, že většina modelů se u nich v Českých Budějovicích vyrábí čtyřikrát až pětkrát do roka.

Výrobci přitom čekají nárůst poptávky, protože zřejmě dojde k uvalení antidumpingových cel na čínská elektrokola. Evropská komise zahájila antidumpingové řízení loni a od letošního května zavedla i celní evidenci dovozů. To se podle Františka Kotrby z ministerstva průmyslu a obchodu dělá proto, aby v případě masivního nárůstu dovozů před uložením cel mohly být dovozy procleny i zpětně k tomuto datu. Podle daných lhůt budou cla uložena do 20. července.

Na dovoz z Číny budou cla

Kolik elektrokol pochází z Číny, nejde zjistit, protože statistici je dosud nerozlišovali od koloběžek a tříkolek s motorem. Nicméně se odhaduje, že do Evropy jich loni dorazil milion. Patří přitom k tomu nejlevnějšímu, co je k mání.
Kolem elektrokol se rozvíjí i další typy podnikání. Tisíce zaměstnanců z kancelářských budov na břehu Vltavy v pražském Karlíně si mohou už v létě vypůjčit elektrokolo v místě své práce. Cílí na ně nový projekt kolonaoperak.cz Michala Bařiny, majitele společnosti Global Marketing. Ten uzavřel smlouvy s řadou výrobců i výhradních dodavatelů kol a nyní je nabízí velkým zákazníkům na operativní leasing.

„Podmínkou je uzavřený přístup lidí ke kolu. Nechceme provozovat veřejné sdílení, jako třeba Rekola,“ zmiňuje po Praze rozšířená růžová kola. Ta musí podle lidí z byznysu často řešit problémy s parkováním či vandalismem.
Výhodou operativního leasingu podle Bařiny je, že si velké společnosti elektrokola mohou dát do měsíčních nákladů. A poté je poskytnou formou benefitu zaměstnancům anebo je dále za poplatek prostřednictvím aplikace mohou půjčovat.

Kromě kol dodávají i nabíjecí stojany, aplikace, zámky či software pro zajišťování mobilních plateb. Nasmlouváno mají zatím přes dvacet prodejců v šesti městech, kteří budou zajišťovat servis, ten je v ceně splátky. „Zahájili jsme jednání o pořízení elektrokol na operativní leasing a rádi bychom kola dali komunitě našich nájemců brzy k dispozici,“ potvrzuje Václav Jonáš, ředitel společnosti CA Immo, která komplex budov River City v Karlíně spravuje.

Sdílení kol se také stane jednou ze služeb, kterou bude nabízet aplikace Spaceflow, financovaná miliardářem Karlem Janečkem. „Pilotní provoz na sdílení elektrokol chceme zahájit v letní sezoně,“ potvrzuje marketingový manažer Spaceflow Petr Bořuta. To znamená, že ve vybraných objektech, kde už aplikace funguje, propojuje nájemce a zaměstnance a nabízí jim řadu služeb, zkusí zařadit i elektrokola, a když se „chytí“, rozšíří se i do dalších objektů.



Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Další z rubriky

Odhad: Češi utratí do Vánoc za hračky přes tři miliardy korun

Pardubická společnost eBrána otevřela po Velikonocích Family & Job Friendly

České domácnosti letos utratí za hračky před Vánocemi přes 3,1 miliardy korun, což je o 100 milionů více než loni....

PŘEHLEDNĚ: Kolik stát vyplatí na důchodech a kde žije nejvíc penzistů

Ilustrační snímek

Česká republika vyplácela v tuzemsku v minulém roce celkem 3,5 milionu důchodů, dalších téměř 100 tisíc mířilo do...

Vláda kývla na rozpočet a schodek čtyřicet miliard, vzrostou penze i platy

Prezident Miloš Zeman dorazil na středeční jednání vlády Andreje Babiše, která...

Klíčový zákon roku, návrh státního rozpočtu na příští rok se schodkem 40 miliard korun, schválila menšinová vláda ANO a...



Najdete na iDNES.cz