„Elektrokola jsou tahounem cyklobyznysu a bude tomu tak i v budoucnu, a to v ještě větší míře. V žádném případě se nejedná o módní vlnu,“ je optimistický Lukáš Bárta, výkonný šéf společnosti Lumen BP, velkoobchodu spoluvlastníka jedné z nejrozšířenějších značek Apache.
Podle jeho odhadu už dnes může být každé páté kolo prodané na českém trhu na elektrický pohon. V tržbách je podíl elektrokol díky ceně ještě vyšší, kolem 40 procent. Přesná čísla neexistují, jde jen o odhady, ale i nástřely od ostatních hráčů na trhu se pohybují podobným směrem. Celkem se loni mohlo v Česku prodat na 30 tisíc elektrokol.
Každé třetí prodané kolo má baterii
„Každý rok silně roste poptávka po elektrokolech a klesá poptávka po klasických kolech. V loňském roce odhaduji prodej 25 procent elektrokol a 75 procent normálních kol,“ říká i Pavel Müller, šéf a spolumajitel Bohemia Bike, výrobce další silné značky Leader Fox. Tento rok bude podle něj už každé třetí prodané kolo s pohonem.
Výrobcům i prodejcům tento trend vyhovuje, elektrokola se takřka neprodávají pod 20 tisíc korun a to jsou ještě nejlevnější čínské modely. Jejich ziskovost je tak vyšší než u běžných kol. „To je cíl všech fabrik, nedělat levná kola, ale dražší elektrokola,“ říká manažer, který se v byznysu pohybuje dvacet let.
Elektrokola do Česka dorazila kolem roku 2007, výroba se zde začala rozjíždět po roce 2010. Například Bohemia Bike vyrobil v roce 2011 tři sta kusů, letos počítá s dvaceti tisíci a na tržbách už jim dělají polovinu. Další český výrobce Author naskočil na elektrokola v roce 2014. Hlavní boom se v tuzemsku rozjel loni a dále pokračuje.
„V porovnání s jarem loňského roku je nárůst prodeje zhruba o třicet procent a hlavní brzdou je již faktická nedostupnost mnoha modelů, které jsou vyprodané,“ zmiňuje Jakub Dittrich, jednatel společnosti ekolo.cz. Ta provozuje e-shop, půjčovny i kamenný obchod a také vyrábí vlastní značku Agogs.
Vyprodanost potvrzují i další hráči na trhu. Výrobce Leader Fox nabízí na svém e-shopu 23 trekingových strojů, z toho sedm bylo koncem minulého týdne vyprodaných, podobné je to i u dalších typů. „Většina modelů je během hlavní sezony vyprodaná, ale zákazníci si mohou udělat rezervaci na nejbližší datum výroby,“ potvrzuje Müller s tím, že většina modelů se u nich v Českých Budějovicích vyrábí čtyřikrát až pětkrát do roka.
Výrobci přitom čekají nárůst poptávky, protože zřejmě dojde k uvalení antidumpingových cel na čínská elektrokola. Evropská komise zahájila antidumpingové řízení loni a od letošního května zavedla i celní evidenci dovozů. To se podle Františka Kotrby z ministerstva průmyslu a obchodu dělá proto, aby v případě masivního nárůstu dovozů před uložením cel mohly být dovozy procleny i zpětně k tomuto datu. Podle daných lhůt budou cla uložena do 20. července.
Na dovoz z Číny budou cla
Kolik elektrokol pochází z Číny, nejde zjistit, protože statistici je dosud nerozlišovali od koloběžek a tříkolek s motorem. Nicméně se odhaduje, že do Evropy jich loni dorazil milion. Patří přitom k tomu nejlevnějšímu, co je k mání.
Kolem elektrokol se rozvíjí i další typy podnikání. Tisíce zaměstnanců z kancelářských budov na břehu Vltavy v pražském Karlíně si mohou už v létě vypůjčit elektrokolo v místě své práce. Cílí na ně nový projekt kolonaoperak.cz Michala Bařiny, majitele společnosti Global Marketing. Ten uzavřel smlouvy s řadou výrobců i výhradních dodavatelů kol a nyní je nabízí velkým zákazníkům na operativní leasing.
„Podmínkou je uzavřený přístup lidí ke kolu. Nechceme provozovat veřejné sdílení, jako třeba Rekola,“ zmiňuje po Praze rozšířená růžová kola. Ta musí podle lidí z byznysu často řešit problémy s parkováním či vandalismem.
Výhodou operativního leasingu podle Bařiny je, že si velké společnosti elektrokola mohou dát do měsíčních nákladů. A poté je poskytnou formou benefitu zaměstnancům anebo je dále za poplatek prostřednictvím aplikace mohou půjčovat.
Kromě kol dodávají i nabíjecí stojany, aplikace, zámky či software pro zajišťování mobilních plateb. Nasmlouváno mají zatím přes dvacet prodejců v šesti městech, kteří budou zajišťovat servis, ten je v ceně splátky. „Zahájili jsme jednání o pořízení elektrokol na operativní leasing a rádi bychom kola dali komunitě našich nájemců brzy k dispozici,“ potvrzuje Václav Jonáš, ředitel společnosti CA Immo, která komplex budov River City v Karlíně spravuje.
Sdílení kol se také stane jednou ze služeb, kterou bude nabízet aplikace Spaceflow, financovaná miliardářem Karlem Janečkem. „Pilotní provoz na sdílení elektrokol chceme zahájit v letní sezoně,“ potvrzuje marketingový manažer Spaceflow Petr Bořuta. To znamená, že ve vybraných objektech, kde už aplikace funguje, propojuje nájemce a zaměstnance a nabízí jim řadu služeb, zkusí zařadit i elektrokola, a když se „chytí“, rozšíří se i do dalších objektů.