Investoři do technologií nedávno vsadili na mladé začínající společnosti s elektrokoly z měst přátelských k cyklistům, jako je Berlín, Tallinn, Amsterodam či Brusel, informoval server televize CNBC.
Fondy rizikového kapitálu pumpují peníze do začínajících podniků zaměřených na elektrokola, protože pandemie nemoci covid-19 totiž nutí obyvatele měst hledat nové způsoby, jak se dostat z bodu A do bodu B.
Zájem o elektrokola je velký, trh roste organicky každý rok okolo třiceti procent. Letos je nárůst v důsledku covidu vyšší, možná čtyřicetiprocentní.
Jakub Ditrichprodejce elektrokol v Česku
Trh s elektrokoly by přitom potenciálně mohl být velký. Konzultační společnost Deloitte odhaduje, že mezi roky 2020 a 2023 se prodá více než 130 milionů elektrokol.
O elektrokola roste zájem i v Česku, třebaže podle majitele průkopníka české výroby Jakuba Ditricha do tuzemských firem zahraniční kapitál zatím nesměřuje. „Zájem o elektrokola je velký, trh roste organicky každý rok okolo třiceti procent. Letos je nárůst v důsledku covidu vyšší, možná čtyřicetiprocentní,“ říká.
Mimo jiné to znamená, že zákazníci si navzdory krizi a chudnutí části obyvatelstva za nová kola připlatí. „Zájem je extrémní a cena kolekcí na příští rok asi půjde nahoru. Už máme nový ceník od firmy Rock Machine, která kola zdražila o dvacet procent,“ popsal Ditrich pro iDNES.cz. Výrobci kol nakupují v Číně, která díly podle něj zdražila zhruba o deset procent.
I v zahraničí představují elektrokola perspektivní byznys a jejich výrobci jsou nyní častějším cílem investorů, kteří hledají rizikovější projekty s vysokým ziskem.
Nejnověji se podařilo získat finance od fondů rizikového kapitálu začínajícímu bruselskému výrobci elektrokol Cowboy, a to 23 milionů eur (606,5 milionu korun). Kola od této společnosti stojí 2 290 eur (60 400 korun) a dají se propojit s aplikací, která kolo odemkne a poskytne informace o rychlosti, stavu baterie či trase.
Stamiliony do výroby i sdílení
Finance získal Cowboy od firem Exor Seeds, která je dceřinou společností firmy Exor, kontrolního akcionáře Ferrari. Dalšími investory jsou Index Ventures, který podpořil firmy jako Facebook, Robinhood a Citymapper. Partner firmy Index Martin Mignot CNBC řekl, že elektrokola jsou nyní v některých zemích oblíbenější než běžná kola.
TEST ELEKTROKOL 2020: Nevybírejte podle motoru, ale jízdních vlastností |
„Jak se města a centra měst odklánějí od aut, očekávám, že více lidí si oblíbí elektrokola a uvědomí si, jak jsou dokonalá, protože mohou jezdit po městě, aniž by se zpotili,“ řekl Mignot. Podle něj už je pryč doba, kdy elektrokola byla mohutná a určená převážně pro starší. „Když jsem poprvé vyzkoušel elektrokolo od Cowboye, bylo to jako držet poprvé iPhone,“ dodal.
Nedávno také začala nabízet služby společnost Dance. Firmu sídlící v Berlíně založil zakladatel streamovací služby SoundCloud. Ta získala od investorů v čele s firmou BlueYard 4,4 milionu eur. Firma Dance elektrokola neprodává, ale nabízí službu předplatného za 59 eur (asi 1 550 korun) na měsíc, díky které získají zákazníci do 24 hodin od přihlášení k aplikaci přístup k elektrokolu, jehož cena je vyšší než dva tisíce amerických dolarů (45 500 korun). Dance nabízí, že o kolo bude pečovat a v případě ztráty nebo krádeže ho nahradí.
Partner firmy BlueYard Ciarán O’Leary serveru CNBC řekl, že firmu Dance podpořil, protože je tu naléhavá potřeba a ohromná příležitost přetvořit prostředí ve městech a nasměrovat města od aut k lidem.
Ukradené kolo vrátí lovci
V květnu londýnský fond Balderton Capital zajistil investici 12,5 milionu eur do amsterodamského prodejce elektrokol VanMoof, který měl v té době dvouměsíční čekací listinu na své výrobky. Kola prodávaná v obchodech VanMoof v Amsterodamu, Paříži, Berlíně, New Yorku, Seattlu, San Francisku, Tchaj-peji a Tokiu jsou vybavena technologií proti ukradení.
Polohu kola je možné sledovat v aplikaci společnosti a pokud kolo zmizí, firemní „lovci kol“ slibují, že ho najdou a vrátí. Firma už prodala přes 120 tisíc svých elektrokol, která vyrábí v Nizozemsku a na Tchaj-wanu. Dva nejnovější modely stojí 1 998 eur.
Loni v září investoři v rámci takzvaného crowdfundingu, tedy skupinového financování, poskytli estonskému výrobci elektrokolo Ampler Bikes 2,47 milionu eur. Peníze přišly od 1 241 investorů z 29 zemí.
Popularitě elektrokol nahrávají některé vlády. Portugalsko loni podpořilo nákup tisíce kol příspěvkem ve výši 250 eur. Region Île-de-France, jehož součástí je i Paříž, od letošního února přispívá k nákupu elektrokola částkou 500 eur. Podobný systém podpory v minulosti spustilo také Rakousko a Švédsko, kde se takto prodaly desetitisíce jízdních kol, dotovaných až 25 procenty z ceny (maximálně 969 eury).