Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kočičí hlavy ničí e-koloběžky. Firmy vymýšlejí, jak z turistů nevytřást duši

  5:00
Po příchodu do Evropy začaly firmy nabízející elektrokoloběžky narážet na mnohé problémy. Lidé proti nim protestují, objevují se debaty o jejich bezpečnosti a třeba ve Velké Británii je úplně zakázali. Největší problém je však zastihl naprosto nepřipravené – koloběžky nezvládají tzv. kočičí hlavy, tedy typ dlažby typický pro centra historických měst.
Elektrická koloběžka, kterou je možné za poplatek půjčit přes aplikaci a...

Elektrická koloběžka, kterou je možné za poplatek půjčit přes aplikaci a zaparkovat zase kdekoliv, se stává součástí ulic řady měst. (12.října 2018) | foto:  František Vlček, MAFRA

Když v USA začínaly první start-upy s elektrickými koloběžkami, zdálo se, že je tento byznys nezastavitelný. Byly levné, rychlé a na amerických asfaltkách jezdily výborně. Na evropských ulicích to však vypadá úplně jinak.

Dlážděné silnice, mnohdy staré stovky let, totiž pasažérům jízdu značně znepříjemňují. „Obzvlášť Lisabon je pro nás těžký,“ uvedl pro agenturu Bloomberg Eric Wang, šéf firmy Wind Mobility. „Jenom (tamní) promenáda je plochá a hladká, zbytek města je kopcovitý a vydlážděný,“ dodal.

Podle Bloombergu v centrech měst koloběžky každý den obslouží v průměru deset jízd. Takový nápor je přitom na pneumatiky na vydlážděných cestách často příliš. Kvůli tomu se pak koloběžky rychle ničí. Firmy se tak snaží najít způsob, kterým by tomu zabránily.

Firmy v podstatě mají jedinou možnost, jak vliv kočičích hlav snížit. Namontovat na své stroje robustnější pneumatiky. Ty ale rapidně zvyšují cenu – pokud má koloběžka kromě lepších gum i baterii s vyšší nabíjecí kapacitou, stojí kolem pěti set dolarů (v přepočtu asi 11,5 tisíce). Varianty, které společnosti používaly doteď, přitom stojí ani ne polovinu. 

Robustnější pneumatiky pak obvykle vyžadují i lepší brzdy. Na některých e-koloběžkách se tak začínají objevovat i velké brzdové destičky.

„Specifický terén v některých místech Prahy
je samozřejmě pro koloběžky náročný,“ potvrzuje zkušenosti z českého hlavního města Ondřej Široký z Lime. Tvrdí, že u koloběžek v Praze na základě zkušeností z prvních týdnů provozu některé části firma musela zpevnit.

„Závažnější opravy bohužel vyplývají primárně z vandalismu, nebo porušování zásad bezpečné jízdy – např. z jízdy ve dvou lidech na jedné koloběžce, což je jednoznačně proti pravidlům,“ dodává Široký.

Zloději a nabíjení

Problémy firmám dělají i úzké uličky především jihoevropských měst. Pokud v takové ulici někdo koloběžku zaparkuje, nemůžou se k ní pořádně dostat tzv. nabíječi. Ti totiž obvykle jezdí dodávkami, do kterých koloběžky sbírají, a do podobných uliček nemohou vjet. „Někdy pro ně prostě musíme jezdit metrem,“ dodal Carlos Bhola, spoluzakladatel start-upu Circ. 

I na tento problém však již firmy našly řešení. Začínají totiž testovat vyměnitelné baterie. Kromě výhod snazšího nabíjení by díky nim ve výsledku teoreticky měly i ušetřit. Během nabíjení totiž nebudou muset řešit skladování velkého množství koloběžek. Pořizovací náklady jsou však zpravidla vyšší, než u koloběžek s pevnou baterií.

Dalším problémem jsou pak pro firmy zloději. V některých městech totiž vznikly gangy, které koloběžkám odmontovávají zámky a sledovací zařízení a následně je přeprodávají. Jiné je pak zase rozebírají na náhradní díly. Podle Bloombergu takto například z ulic Paříže zmizí každou noc až dvacet e-koloběžek. V Bratislavě jich během týdne od zavedení zmizela celá polovina.

VIDEO: Lovci běhají za koloběžkami. Získají i desítky tisíc korun:

29. listopadu 2018

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Finanční potíže

Vyšší nákupní cena elektrokoloběžek přitom firmám příliš nehraje do karet. Visí nad nimi totiž strašák špatných ekonomických výsledků. Společnost Bird, jeden z největších pronajímatelů elektrokoloběžek, totiž za první čtvrtletí letošního roku podle dat Bloombergu vykázal ztrátu 100 milionů dolarů. 

Z části za to nejspíš může počasí. Koloběžky se totiž nejlépe pronajímají v létě. I tak jsou však příjmy Birdu dosahující jen 15 milionů dolarů pro ostatní varováním. Firmě příjmy za poslední rok klesaly o několik desítek milionů každé čtvrtletí.  

Žádný z ostatních pronajímatelů koloběžek, včetně největšího rivala Birdu, Lime, podle Bloombergu zatím nepodal informace o tom, zda byl či nebyl ve ztrátě.

Pražští strážníci odhalili za první pololetí roku 2019 1760 přestupků na e-koloběžkách:

Autor:
  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Dubaji vyroste největší letištní terminál na světě. Pojme až 260 milionů lidí

28. dubna 2024  17:07

Vytížené mezinárodní letiště Al Maktoum v Dubaji se rozroste o nový terminál. A ne jen tak...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

No nekupte to. V Amsterdamu nabízejí parkovací místo za půl milionu eur

4. května 2024  13:06

Není tohle výhodná koupě? Jeden realitní portál v Nizozemsku nabízí v centru Amsterdamu prodej...

Sektorová daň by podtrhla nohy rozvoji Česka, říká šéf Komerční banky

4. května 2024

Diskutovaná sektorová daň, která by zdaňovala veškeré zisky v tuzemsku působících domů, by podle...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...