USA prohrávají závody v elektromobilitě, poráží je Čína i Evropa

  19:40
Rozvoj aut na elektřinu do značné míry závisí na vývoji a produkci baterií. Zatímco Čína a Evropa v tomto směru významně navyšují své výrobní kapacity, Spojené státy zůstávají pozadu. Agentura Bloomberg připouští, že baterie jsou „obchodní válkou, kterou už Čína vyhrála“.

Pilotní projekt výroby bateriových článků pro elektromobily v továrně Volkswagenu v Salzgitteru | foto: Volkswagen

Příští léto by z výrobní linky v továrně na lithium-iontové baterie v americkém Endicottu měly začít sjíždět tisíce dobíjecích bateriových článků. Závod, který provozuje konsorcium malých firem nazvané Imperium3 New York LLC, bude příští rok jediným novým výrobním závodem tohoto typu v USA a bude dodávat baterie zákazníkům v obranném či dopravním průmyslu i v dalších odvětvích. 

S počáteční roční kapacitou produkce článků odpovídající jedné gigawatthodině, což v průměru stačí zhruba pro 19 tisíc elektrických aut, je však kapacita závodu v Endicottu pouze zlomkem toho, co budou vyrábět konkurenti ve světě, píše agentura Bloomberg

Musk slibuje levnější baterii bez přehřívání. Změnil jí kontakty

Podle odhadu výzkumné platformy BloombergNEF bude zvýšení kapacity výroby v Číně 40krát vyšší, zatímco v Evropě 19krát vyšší. To ukazuje, že Spojené státy v závodě o výrobu baterií zaostávají.

Konec nadvlády USA a Německa

Hodnota globálního trhu s bateriemi pro elektromobily, spotřební elektroniku a skladování energie z obnovitelných zdrojů by do roku 2030 měla podle odhadu BloombergNEF stoupnout na 116 miliard dolarů (2,6 bilionu korun) z nynějších 28 miliard dolarů (650 miliard korun). A zdá se, že Spojeným státům se podaří z této částky zajistit si jen malý díl.

„Jsem ohromen,“ poznamenal výkonný ředitel společnosti Magnis Energy Technologies Frank Poullas. „V Evropě a v Asii je tolik aktivity a v USA téměř nic,“ dodal. Jeho firma je jedním z majitelů továrny v Endicottu.

Americké a německé automobilky dominovaly 20. století, byly průkopníky a neustále zdokonalovaly spalovací motory. Japonsko a Čína, které se industrializovaly později, se snažily je dohnat. V současnosti však Asie, v čele s Čínou a Jižní Koreou, vede ve vývoji levné a výkonné technologie pro éru elektrických aut.

Státu došly peníze na podporu elektroaut, kvůli pandemii je potřebuje jinde

Americkému průmyslu ublíží, když rostoucí poptávku po bateriích budou uspokojovat jen zahraniční firmy, varují odborníci. Ztráty pracovních míst v automobilovém průmyslu, který se už teď zmenšuje, pak budou ještě vyšší, pokud se výroba baterií soustředí do zahraničí.

Čína chce vyrábět dvakrát tolik, co zbytek světa

To, že trhu bude dominovat Čína, tedy země, která je schopna využívat vývoz jako politický nástroj, může mít dopady i na bezpečnost pro USA a další z dodavatelského řetězce. Do roku 2025 budou mít továrny na baterie v Číně maximální výrobní kapacitu zhruba 1,1 terawatthodin za rok, což je téměř dvojnásobek kapacity zbytku světa.

Výrobci aut chtějí mít své dodavatele blízko, aby tak předešli případnému přerušení dodávek. To je i důvod, proč několik výrobců baterií zahajuje výrobu v zahraničí, včetně čínské firmy Contemporary Amperex Technology (CATL), která staví první zahraniční továrnu v Německu. 

Šéf CATL Ceng Jü-čchün uvádí, že firma zvažuje i možnost expanze do USA, ale problémem je zdejší méně rozvinutá síť dodavatelů. To ale nezastavilo jihokorejské konkurenty - LG Chem zvyšuje kapacitu v Ohiu, zatímco SK Innovation, která staví továrnu i v Maďarsku, chce zahájit výrobu v USA na začátku roku 2022.

Kolik jednotlivé země EU přispívají na nákup elektromobilu

Elektromobil na hradeckém Masarykově náměstí (5. června 2012)
  • Německo: maximálně 6 000 eur od státu a 3 000 eur od výrobce
  • Francie: maximálně 7 000 eur pro občany, maximálně 5 000 eur pro firmy
  • Nizozemsko: 4 000 eur na nové elektroauto a 2 000 na elektrickou ojetinu
  • Lucembursko: 8 000 eur za elektromobil a 2 500 za hybrid
  • Rumunsko: 10 000 eur za bateriový elektromobil, 4 500 eur za hybridní vozidlo

Zdroj: AutoSAP

Čína má ale pod kontrolou dodávky pro téměř všechny součásti baterií. Podle poradenské firmy Benchmark Mineral Intelligence má téměř 80procentní podíl na chemické rafinaci, při které se přeměňuje lithium, kobalt a další suroviny na složky nutné pro výrobu baterií.

Biden jako naděje pro americká elektroauta?

Vznikají už také aliance, které mají Čínu zbrzdit. Automobilky jako General Motors a PSA Group vstoupily do společných podniků na výrobu baterií s firmami z Jižní Koreje a z Evropy. Nicméně Volkswagen, Daimler a další značky investují přímo do čínských výrobců, aby si zajistily dodávky v budoucnosti.

Opatrnost v USA je pochopitelná. Elektromobily jsou přijímány pomaleji a pandemie zhoršila prodej aut po celém světě. Prodej baterií se má poprvé za 30 let snížit. Po celém světě se snaží podpořit zájem o elektrická auta stimulačními programy, americká vláda ale nic takového neplánuje. Kandidát Demokratické strany na prezidenta USA Joe Biden ale naznačil, že pokud bude zvolen, mohl by sektor podpořit.

Někteří jsou ale optimisté a věří, že Spojené státy vše doženou. „Jen to potrvá déle a bude to trochu pomalejší,“ říká partner společnosti Azimuth Capital Management David Deak, jehož firma se zaměřuje na investice do nízkouhlíkové energie.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

Deset tisíc eur za kabelku Chanel. Ikona luxusu se o zákazníky neobává

29. března 2024

Ačkoli velká část zákazníků po celé Evropě pod vlivem inflace omezila nákupy některých...

Z Prahy do Bulharska a Rumunska z druhého terminálu. Země vstupují do Schengenu

29. března 2024  8:56

Od neděle 31. března se bude do Bulharska a Rumunska létat z druhého terminálu pražského Letiště...

Obchody: Předpověď na Velikonoce láká ke grilování, stouply i nákupy zmrzliny

29. března 2024  8:35

Příznivá předpověď počasí na Velikonoce zvedá poptávku po surovinách na grilování, jako jsou...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...