Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilky se chystají na dobu elektrickou. Ubude ale pracovních míst

  0:58aktualizováno  0:58
Ta zpráva s Českem zatím příliš nesouvisí, ale potenciál do budoucna má. Mercedes-Benz tento týden oznámil, že svoji největší motorárnu na předměstí Stuttgartu postupně promění a ke spalovacím motorům přidá elektromotory. A přitom propustí část lidí. Česká vláda a zástupci automobilek proto ve čtvrtek řešili, jak se novou situaci připravit.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Martin Veselý, MF DNES

Česko sice slaví další rekordní měsíc výroby aut, podobné proměně se však automobilky u nás v příštích letech nevyhnou. Pro tuzemskou ekonomiku jde přitom o klíčové změny, protože auta u nás zaměstnávají 400 tisíc lidí.

Světoví výrobci už přestali elektroauty opovrhovat a teď naopak vrhli nejvíce energie právě do vývoje aut na baterie. Těch je zatím málo a jsou drahá. I to se může brzy změnit. „Automobilový průmysl je na velkém rozcestí. Pokud nezachytíme změny včas, může to být pro českou ekonomiku velké ohrožení,“ říká Petr Knap, partner podnikového poradenství společnosti EY. „Je potřeba posunout zemi orientovanou na výrobu směrem k technologickému lídrovi,“ říká například šéf Škody Auto Bernhard Maier.

Jinak řečeno, zatímco dosud český autoprůmysl zažíval rozmach díky levné pracovní síle, s pokračující automatizací se bude muset opřít o technologie a nápady českých zaměstnanců, protože robot bude stát ve všech zemích stejně.

Zástupci automobilek a vlády proto ve čtvrtek v Mladé Boleslavi řešili, jakou změnou projde v příštích letech i český autoprůmysl. Zatím zůstalo hlavně u řečí, ministři a automobilky se dohodli na přípravě Paktu budoucnosti automobilového průmyslu, který má do konce léta říct, jak konkrétně podpoří průmysl. Pro automobilky je důležité, aby se vláda zavázala k tomu, že chce problémy řešit.

K čemu převodovky?

Podle premiéra Bohuslava Sobotky procházíme další technologickou změnou a je důležité, aby stát na tuto změnu dokázal zareagovat. Například i rychlým internetem a levnými datovými tarify, které jsou důležité například při nástupu samořiditelných vozů. Stát by měl zároveň zajistit dostatek elektrické energie pro rozvoj elektromobilů.

Může se hodit

Sháníte zaměstnání nebo uvažujete o změně?

Hledejte na správném místě. Na jobDNES.cz vybírejte z pestré nabídky aktuálních volných pracovních pozic.

Škoda Auto počítá s tím, že už v roce 2025 bude čtvrtina všech vyráběných škodovek jezdit na baterie. Digitalizace však přinese i negativa – méně pracovních míst ve výrobě. „Je evidentní, že digitalizace ovlivní trh práce a vláda se také musí naučit, jakým způsobem pomáhat firmám při přechodu na digitalizaci,“ řekl Sobotka.

Automobiloví odboráři se už netají obavami, jak výrobní proměna může dopadnout. K výrobě elektromobilů není potřeba tolik lidí, elektromobily například nepotřebují převodovky a další díly. „Musíme se ptát, jaké produkty nahradí současné konvenční komponenty, co konkrétně zde budeme vyrábět a jestli bude zajištěn stejný rozsah práce pro naše kolegyně a kolegy,“ řekl v posledním vydání Škodováckého odboráře šéf odborů ve Škodě Auto Jaroslav Povšík.

Většímu rozšíření elektromobilů zatím brání jejich ceny. Produktový manažer Škody Auto Guido Haak však odhaduje, že ceny elektromobilů se srovnají s klasickými pohony maximálně do deseti let. „Baterie, jejich cena a kapacita budou čím dál menšími překážkami pro rozvoj elektromobility,“ odhadl.

Podle Sobotky by mělo být cílem postupně autonomní řízení vozů, tedy nahrazení řidičů technikou. Ministr dopravy Dan Ťok chce na vládu přijít s projektem zkušebního okruhu, kde by mohly automobilky testovat samořiditelné vozy. „V Evropě jsou jen dva takové okruhy a vidím to jako příležitost pro Česko,“ řekl ve čtvrtek Ťok.

Nápad na vznik okruhu vyšel z ČVUT od vedoucího Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství Václava Jírovského a jeho syna. „Je vytipovaná i lokalita, kde by mohl vyrůst. Není to úložiště jaderného odpadu, takže nečekáme nějaký zásadní odpor,“ dodal Jírovský. Lokalitu nechtějí ministerstvo ani ČVUT prozradit.

Oproti běžnému testovacímu okruhu musí mít polygon bohatší vybavení především v oblasti konektivity i simulace situací, ke kterým může během jízdy dojít.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

Vlaky se na trať z Volar do Strakonic vrátí v listopadu, oprava bude stát 140 milionů

Železniční trať mezi Mikulovem a Novým Městem porušená erozí.

Na poškozený úsek železniční trati, která spojuje jihočeské Strakonice a Volary, se vlaky vrátí na konci listopadu....

Jiný úřad, jiná pravidla. Část billboardů u dálnic možná bourání unikne

Billboardy u českých dálnic v pondělí hromadně změnily svůj obsah, nově na nich...

Část billboardů u silnic a dálnic možná unikne bourání, které vyžaduje rok stará novela zákona o provozu na pozemních...

České dráhy výrobce nediskriminovaly, zamítl úřad stížnost Alstomu

Alstom vyrábí i francouzské rychlovlaky TGV (ilustrační snímek).

České dráhy v soutěži na desítky elektrických souprav výrobce vlaků nediskriminovaly. Na postup státem vlastněného...



Najdete na iDNES.cz