Podle německého experta je potřeba zcela změnit způsob, jak se lidé přepravují.

Podle německého experta je potřeba zcela změnit způsob, jak se lidé přepravují. | foto: Hitachi

Elektromobily německé ovzduší nespasí. Čerpají energii z uhlí, míní expert

  • 88
Německá vláda podporuje prodej elektromobilů. Doufá totiž, že by mohly přispět ke snížení emisí oxidu uhličitého. Podle experta jsou ale takové snahy zbytečné. Velká část elektřiny v Německu totiž pochází z uhelných elektráren, které patří mezi hlavní zdroje emisí.

I kdyby se německé vládě podařilo pomocí nákupních prémií (více čtěte zde) urychlit zavádění elektromobilů na německé silnice, nemusí to znamenat snížení celkových německých emisí oxidu uhličitého (CO2). Značná část elektřiny vyrobené v Německu totiž pochází z uhelných elektráren, jejichž provoz patří mezi hlavní zdroje emisí CO2. Médiím to řekl ředitel Agentury pro obnovitelné zdroje (AEE) Philipp Vohrer.

„V loňském roce pocházela z obnovitelných zdrojů zhruba třetina elektřiny vyrobené v Německu. Hlavním energetickým zdrojem nadále bylo uhlí. A kvůli tomu nemusí být elektrická auta, která využívají průměrný německý energetický mix, nutně šetrnější ke klimatu než moderní vozy s benzinovým a dieselovým pohonem,“ uvedl Vohrer.

NÁZOR: Elektromobily prý čeká zářivá budoucnost. Leda ve snu

Podle něj tak zatím největší měrou přispívá ke snížení emisí CO2 v dopravě využívání biopaliv jako příměsí pro pohonné směsi. „Potenciál jejich dalšího využívání je však omezený, i když by měly mít v systému ekologicky udržitelné dopravy významnou roli,“ řekl Vohrer.

Vohrer je přesvědčený, že pro významné snížení emisí CO2 v dopravě je potřeba zcela změnit způsob, jak se Němci přepravují. Měli by v první řadě omezit cesty osobními auty na co nejmenší míru, teprve poté by měly jejich dopravní výkony přebírat elektromobily. Jako podmínku pro jejich efektivní využívání ale Vohrer uvádí, že německá energetika musí být z větší části založena na obnovitelných zdrojích. Ty by podle vládního plánu měly v roce 2035 pokrývat až 60 procent německé spotřeby.

Nereálné cíle

Německá vláda si v minulosti stanovila cíl, že v roce 2020 bude v zemi jezdit milion vozů s elektrickým pohonem. Podle odborníků se splnění tohoto cíle nyní nedá očekávat, protože v současnosti je v Německu registrováno 25 tisíc čistě elektrických osobních vozů a 130 tisíc hybridních osobních aut.

Vláda však nadále hledá způsob, jak rozvoj elektromobility podpořit. Minulý týden schválila zavedení nákupních pobídek ve výši 4 tisíce eur (108 tisíc korun) pro elektromobily a 3 tisíce eur (81 tisíc korun) pro hybridní vozy. Nově pořízená elektrická auta budou na deset let osvobozena od daně z vlastnictví motorového vozidla. Vláda rovněž investuje v příštích třech letech 300 milionů eur (8,1 miliardy korun) do výstavby dobíjecích stanic.

,

Elektromobil