Prodeje elektromobilů výrazně přiživují všemožné dotace a daňové úlevy, které vlády zavádí.

Prodeje elektromobilů výrazně přiživují všemožné dotace a daňové úlevy, které vlády zavádí. | foto: Shutterstoc

Elektroauta a hybridy poráží v Evropě auta na plyn. Česko jede opačně

  • 152
V Česku se zatím za vrchol alternativního pohonu aut považuje stlačený zemní plyn, Evropa ale zažívá namísto plynu boom aut na elektřinu. Podle poslední statistiky Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) za první pololetí zákazníci koupili 317 tisíc aut s alternativním pohonem, o pětatřicet procent více než před rokem.

I přes malou základnu roste trh s alternativními pohony čtyřikrát rychleji než celé prodeje. Alternativní pohony tvoří zatím pět procent všech nových aut v Evropě.

Statistiky ukazují, že o tempo růstu se zasloužily hlavně prodeje elektromobilů a hybridů. Ty společně tvoří více než polovinu všech prodaných vozů. Naopak prodeje vozů na plyn a propan-butan rostou podobným tempem jako celý trh. Česko žebříčku růstu prodejů aut na plyn bezkonkurenčně vévodí – s růstem o 121 % je Česko dokonce šestým největším odbytištěm pro nová auta na plyn.

Prodeje elektromobilů výrazně přiživují všemožné dotace a daňové úlevy, které vlády zavádí. Nejdále se došlo v Norsku, kde tvoří elektromobily více než čtvrtinu celého trhu.

V Česku jezdí přes 80 procent aut v „alternativní“ kategorii na stlačený zemní plyn (CNG) nebo zkapalněný propanbutan (LPG). Díky nástupu Škody a zejména octavií do segmentu aut na plyn už překonal stlačený zemní plyn CNG svého konkurenta LPG.

Prodejům pomáhají úlevy na spotřební dani z CNG, díky kterým se nové auto i přes vyšší pořizovací cenu zaplatí dříve, zejména při vyšším nájezdu kilometrů. Jeden kilometr vychází nákladově zhruba na korunu. „Na příkladu vozidel na zemní plyn je vidět, že cílená podpora těchto vozidel a rozvoj související infrastruktury přináší výsledky,“ říká šéf Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.

Hybridy a elektromobily v Česku sice zvýšily svůj odbyt o stovky procent, ale i přes takový skok zůstal jejich tržní podíl třikrát nižší.


Elektromobil