Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Elektronické servisní knížky usnadní nákup ojetin, servisům zvýší zisky

  4:01aktualizováno  4:01
Na první pohled řidiči pocítí konec papírových servisních knížek jen málo. Ve skutečnosti je to však jedna z největších změn v automobilovém průmyslu za poslední roky. Automobilky chrání nejen kupce ojetin před falšováním, ale mohou také pomoci v době klesajících marží u nových aut vylepšit zisky sobě i servisům.
Elektronické servisní knížky usnadní nákup ojetin, servisům zvýší zisky. Ilustrační snímek

Elektronické servisní knížky usnadní nákup ojetin, servisům zvýší zisky. Ilustrační snímek | foto: Lukáš ProcházkaMAFRA

"Přímější vazba na majitele vozu znamená jeho lepší obsluhu, včetně prodeje doplňkových služeb i značkového servisu. S více se liberalizujícím trhem servisu a náhradních dílů to může být také jeden z motivů výrobců automobilů," míní Petr Knap, partner oddělení podnikového poradenství a řízení rizik společnosti EY.

Škoda Auto prezentuje novinku hlavně výhodami pro zákazníky. "Zabrání manipulaci s počtem ujetých kilometrů a znemožní ovlivnění záznamů týkající se skutečné servisní historie daného vozu," uvedl mluvčí automobilky Vítězslav Pelc. Elektronickou knížku mají všechny vozy koupené po listopadu.

Princip je jednoduchý - veškerá data ze servisu míří rovnou pod číslem karoserie do systému automobilky. To funguje už několik let, ale dosud k těmto údajům neměli zákazníci přístup. Teď už ano.

Po opravě dostane zákazník jen účtenku s přehledem oprav, servis automaticky údržbu zapíše do elektronické knížky. Na požádání zákazníci dostanou všechny výpisy z oprav u autorizovaného prodejce. "Do budoucna plánujeme i on-line přístup pro zákazníky," dodal Pelc.

Servisní knížky a prodej ojetin

Až dosud se se servisními knížkami manipuluje hlavně při prodejích ojetin. "Falšování servisních knížek je bohužel také častým jevem, například se setkáváme s razítky neexistujících servisů. Věříme, že tento problém by měla elektronická servisní knížka zcela eliminovat," říká například šéfka AAA Auto Karolína Topolová.

Podle Pavla Faltýna z Auto Esa každoročně odmítnou sedm až deset procent aut při výkupu právě kvůli chybějící nebo zmanipulované servisní knížce.

S nimi se podvádí i jinak, někteří majitelé například zamlčeli opravy po haváriích, ačkoliv v systémech automobilky o nich údaje byly. Jenže databáze je pro lidi z ulice nepřístupná, a tak se mohli lidé nechat napálit a koupit opravený vůz po nehodě, jako by havarovaný nebyl.

Bez knížek opravuje v Česku už řada jiných značek, například Toyota, Mercedes nebo Ford u některých modelů. "Zatím jsme nezaznamenali negativní ohlasy, snižuje to výrazně papírování," říká mluvčí Fordu Martin Linhart. Mazda má on-line servisní knížky pro všechny modely už od roku 2006. Jejich aktivace je možná i u starších vozů do 10 let při návštěvě autorizovaného servisu.

Elektronická servisní knížka tlačí ke značkovým servisům

Dá se přitom očekávat, že servis přesunou z papíru do počítače i další automobilky. "Mohou tím nabídnout majitelům vozů historii informací o ojetém voze z pohledu údržby a zároveň lépe kontrolovat aktivity servisů a dealerů," dodal Knap.

Automobilky nesmějí omezit servisování auta jen na značkové servisy, elektronická knížka však lidi k návštěvě takových firem výrazně tlačí. I proto, že výpis z kontrol autorizovaného servisu může přinést podstatně vyšší hodnotu při jeho prodeji jako ojetiny.

Pro výrobce vozů jsou přitom díly zdrojem čím dál větších zisků. V autorizovaných servisech však mohou nabízet jen dražší originální díly, u ostatních i jiné. Servis prodejce živí čím dál více, kvůli konkurenčnímu boji u prodeje nových vozů auta prodávají často bez marže nebo i pod cenou.

I neautorizované opravny budou mít do databáze přístup a budou moci vydávat potvrzení o servisu. "Je tak na zákaznících, aby si o potvrzení říkali i v těchto servisech," dodal Pelc.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
PRŮZKUM: Tři z pěti Čechů omezili máslo. 60 korun za kostku je moc

Zdražování másla pokračuje. Cena za více než padesát korun ale Čechům připadá přehnaná. Téměř tři pětiny lidí tvrdí, že rostoucí cena másla v posledním měsíci...  celý článek

Marian Jurečka, ministr zemědělství, byl hostem pořadu iDNES.cz Rozstřel. (21....
Kolem másla vznikla panika, obchodníci toho využívají, tvrdí Jurečka

Tržní cena másla v Česku byla v srpnu 35 korun, řetězce je nyní nabízejí za 65 korun i více. „Marže je u obchodníků, nikoli producentů,“ řekl ministr...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Tesco šlo do sebe. Ukázalo, kolik potravin ročně vyhodilo

Obchodní řetězec Tesco ve střední Evropě se rozhodl, že přestane plýtvat potravinami. Jako důkaz, že to myslí opravdu vážně, zveřejnil řetězec výsledky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.