Elektronické servisní knížky usnadní nákup ojetin, servisům zvýší zisky

  4:01aktualizováno  4:01
Na první pohled řidiči pocítí konec papírových servisních knížek jen málo. Ve skutečnosti je to však jedna z největších změn v automobilovém průmyslu za poslední roky. Automobilky chrání nejen kupce ojetin před falšováním, ale mohou také pomoci v době klesajících marží u nových aut vylepšit zisky sobě i servisům.
Elektronické servisní knížky usnadní nákup ojetin, servisům zvýší zisky. Ilustrační snímek

Elektronické servisní knížky usnadní nákup ojetin, servisům zvýší zisky. Ilustrační snímek | foto: Lukáš ProcházkaMAFRA

"Přímější vazba na majitele vozu znamená jeho lepší obsluhu, včetně prodeje doplňkových služeb i značkového servisu. S více se liberalizujícím trhem servisu a náhradních dílů to může být také jeden z motivů výrobců automobilů," míní Petr Knap, partner oddělení podnikového poradenství a řízení rizik společnosti EY.

Škoda Auto prezentuje novinku hlavně výhodami pro zákazníky. "Zabrání manipulaci s počtem ujetých kilometrů a znemožní ovlivnění záznamů týkající se skutečné servisní historie daného vozu," uvedl mluvčí automobilky Vítězslav Pelc. Elektronickou knížku mají všechny vozy koupené po listopadu.

Princip je jednoduchý - veškerá data ze servisu míří rovnou pod číslem karoserie do systému automobilky. To funguje už několik let, ale dosud k těmto údajům neměli zákazníci přístup. Teď už ano.

Po opravě dostane zákazník jen účtenku s přehledem oprav, servis automaticky údržbu zapíše do elektronické knížky. Na požádání zákazníci dostanou všechny výpisy z oprav u autorizovaného prodejce. "Do budoucna plánujeme i on-line přístup pro zákazníky," dodal Pelc.

Servisní knížky a prodej ojetin

Až dosud se se servisními knížkami manipuluje hlavně při prodejích ojetin. "Falšování servisních knížek je bohužel také častým jevem, například se setkáváme s razítky neexistujících servisů. Věříme, že tento problém by měla elektronická servisní knížka zcela eliminovat," říká například šéfka AAA Auto Karolína Topolová.

Podle Pavla Faltýna z Auto Esa každoročně odmítnou sedm až deset procent aut při výkupu právě kvůli chybějící nebo zmanipulované servisní knížce.

S nimi se podvádí i jinak, někteří majitelé například zamlčeli opravy po haváriích, ačkoliv v systémech automobilky o nich údaje byly. Jenže databáze je pro lidi z ulice nepřístupná, a tak se mohli lidé nechat napálit a koupit opravený vůz po nehodě, jako by havarovaný nebyl.

Bez knížek opravuje v Česku už řada jiných značek, například Toyota, Mercedes nebo Ford u některých modelů. "Zatím jsme nezaznamenali negativní ohlasy, snižuje to výrazně papírování," říká mluvčí Fordu Martin Linhart. Mazda má on-line servisní knížky pro všechny modely už od roku 2006. Jejich aktivace je možná i u starších vozů do 10 let při návštěvě autorizovaného servisu.

Elektronická servisní knížka tlačí ke značkovým servisům

Dá se přitom očekávat, že servis přesunou z papíru do počítače i další automobilky. "Mohou tím nabídnout majitelům vozů historii informací o ojetém voze z pohledu údržby a zároveň lépe kontrolovat aktivity servisů a dealerů," dodal Knap.

Automobilky nesmějí omezit servisování auta jen na značkové servisy, elektronická knížka však lidi k návštěvě takových firem výrazně tlačí. I proto, že výpis z kontrol autorizovaného servisu může přinést podstatně vyšší hodnotu při jeho prodeji jako ojetiny.

Pro výrobce vozů jsou přitom díly zdrojem čím dál větších zisků. V autorizovaných servisech však mohou nabízet jen dražší originální díly, u ostatních i jiné. Servis prodejce živí čím dál více, kvůli konkurenčnímu boji u prodeje nových vozů auta prodávají často bez marže nebo i pod cenou.

I neautorizované opravny budou mít do databáze přístup a budou moci vydávat potvrzení o servisu. "Je tak na zákaznících, aby si o potvrzení říkali i v těchto servisech," dodal Pelc.

Autor:

Nejčtenější

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Další z rubriky

Nižší DPH i dotace na obnovu lesů. Stát představil plán boje s kůrovcem

V lesích kolem Jihlavy je poslední měsíce rušno (na snímku práce u Lesnova)....

Ministerstvo zemědělství představilo sérii kroků pro boj s kůrovcem. Očekává se další zhoršování kalamity i mimo...

Družstevní bydlení je na vzestupu, všímají si toho i developeři

Ilustrační snímek

Složí zhruba třetinu ceny bytu a zbytek splácejí. I takto mnozí Češi bydlí „ve vlastním“, aniž by potřebovali hypotéku....

Firmy řeší, kam se zaměstnanci. Kanceláře zdražují a je jich rekordně málo

Ilustrační snímek

Nájmy administrativních prostor vyskočily během roku o pět procent. Sehnat v Česku novou kancelář už totiž představuje...

Najdete na iDNES.cz