Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektronické servisní knížky usnadní nákup ojetin, servisům zvýší zisky

  4:01aktualizováno  4:01
Na první pohled řidiči pocítí konec papírových servisních knížek jen málo. Ve skutečnosti je to však jedna z největších změn v automobilovém průmyslu za poslední roky. Automobilky chrání nejen kupce ojetin před falšováním, ale mohou také pomoci v době klesajících marží u nových aut vylepšit zisky sobě i servisům.
Elektronické servisní knížky usnadní nákup ojetin, servisům zvýší zisky. Ilustrační snímek

Elektronické servisní knížky usnadní nákup ojetin, servisům zvýší zisky. Ilustrační snímek | foto: Lukáš ProcházkaMAFRA

"Přímější vazba na majitele vozu znamená jeho lepší obsluhu, včetně prodeje doplňkových služeb i značkového servisu. S více se liberalizujícím trhem servisu a náhradních dílů to může být také jeden z motivů výrobců automobilů," míní Petr Knap, partner oddělení podnikového poradenství a řízení rizik společnosti EY.

Škoda Auto prezentuje novinku hlavně výhodami pro zákazníky. "Zabrání manipulaci s počtem ujetých kilometrů a znemožní ovlivnění záznamů týkající se skutečné servisní historie daného vozu," uvedl mluvčí automobilky Vítězslav Pelc. Elektronickou knížku mají všechny vozy koupené po listopadu.

Princip je jednoduchý - veškerá data ze servisu míří rovnou pod číslem karoserie do systému automobilky. To funguje už několik let, ale dosud k těmto údajům neměli zákazníci přístup. Teď už ano.

Po opravě dostane zákazník jen účtenku s přehledem oprav, servis automaticky údržbu zapíše do elektronické knížky. Na požádání zákazníci dostanou všechny výpisy z oprav u autorizovaného prodejce. "Do budoucna plánujeme i on-line přístup pro zákazníky," dodal Pelc.

Servisní knížky a prodej ojetin

Až dosud se se servisními knížkami manipuluje hlavně při prodejích ojetin. "Falšování servisních knížek je bohužel také častým jevem, například se setkáváme s razítky neexistujících servisů. Věříme, že tento problém by měla elektronická servisní knížka zcela eliminovat," říká například šéfka AAA Auto Karolína Topolová.

Podle Pavla Faltýna z Auto Esa každoročně odmítnou sedm až deset procent aut při výkupu právě kvůli chybějící nebo zmanipulované servisní knížce.

S nimi se podvádí i jinak, někteří majitelé například zamlčeli opravy po haváriích, ačkoliv v systémech automobilky o nich údaje byly. Jenže databáze je pro lidi z ulice nepřístupná, a tak se mohli lidé nechat napálit a koupit opravený vůz po nehodě, jako by havarovaný nebyl.

Bez knížek opravuje v Česku už řada jiných značek, například Toyota, Mercedes nebo Ford u některých modelů. "Zatím jsme nezaznamenali negativní ohlasy, snižuje to výrazně papírování," říká mluvčí Fordu Martin Linhart. Mazda má on-line servisní knížky pro všechny modely už od roku 2006. Jejich aktivace je možná i u starších vozů do 10 let při návštěvě autorizovaného servisu.

Elektronická servisní knížka tlačí ke značkovým servisům

Dá se přitom očekávat, že servis přesunou z papíru do počítače i další automobilky. "Mohou tím nabídnout majitelům vozů historii informací o ojetém voze z pohledu údržby a zároveň lépe kontrolovat aktivity servisů a dealerů," dodal Knap.

Automobilky nesmějí omezit servisování auta jen na značkové servisy, elektronická knížka však lidi k návštěvě takových firem výrazně tlačí. I proto, že výpis z kontrol autorizovaného servisu může přinést podstatně vyšší hodnotu při jeho prodeji jako ojetiny.

Pro výrobce vozů jsou přitom díly zdrojem čím dál větších zisků. V autorizovaných servisech však mohou nabízet jen dražší originální díly, u ostatních i jiné. Servis prodejce živí čím dál více, kvůli konkurenčnímu boji u prodeje nových vozů auta prodávají často bez marže nebo i pod cenou.

I neautorizované opravny budou mít do databáze přístup a budou moci vydávat potvrzení o servisu. "Je tak na zákaznících, aby si o potvrzení říkali i v těchto servisech," dodal Pelc.

Autor:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...



Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Další z rubriky

Za minci z dob císaře Františka Josefa I. dal zájemce 13,2 milionu korun

Banskoštiavnický zlatník byl na aukci vydražen za 13,2 milionů korun.

V Praze proběhla aukce unikátní sbírky vzácných mincí a medailí ze zlata či stříbra s vyobrazením císaře Františka...

Voda na severu v rukou obcí? Bude to stát 2 miliardy a Veolia zůstane

(ilustrační snímek)

Měl to být přesun hospodaření s vodou od francouzské Veolie zpátky pod kontrolu českých měst a obcí. Jenže není to tak...

Klienti zažalují Českou pojišťovnu. Vadí jim, že dělá mrtvého brouka

Česká pojišťovna

Naštvaní klienti pojišťoven zakládají spolek, aby mohli v kauze neplatných životních pojistek podat obdobu hromadné...

Najdete na iDNES.cz