A zatímco se na billboardech Britů objevila výzva "Vydržte do října", mezi ostatními českými obchodníky zuří skutečná cenová válka, která bude mít dohru i u soudu. Společnost Datart International totiž podala žalobu na svého konkurenta, firmu Europe Technic, jež provozuje síť prodejen Electrocity za to, že používá klamavou reklamu.
"Zboží, které firma propaguje na billboardech a v tisku, není v jejích prodejnách k dostání. Zákazník je tak záměrně osloven klamavou reklamou," tvrdí ve sdělení Datart. Jeho zástupci požadují, aby soud vydal předběžné opatření, jímž by tuto reklamu zakázal.
Napadená společnost se však brání. "O žádném obvinění nic nevím. Na naší reklamě není nic nelegálního. Máme prostě jen konkurenční ceny, a na tom není nic špatného. Nebudeme nic měnit," reagoval generální ředitel Europe Technic Ioannis Moutsopoulos.
Firma Europe Technic nabízí za velmi výhodné ceny několik vybraných výrobků. Inzeruje například značkový televizor s úhlopříčkou 37 cm za 2 450 korun či radiomagnetofon s CD přehrávačem za 499 korun. Zmíněné zboží je v prodejnách skutečně k dostání, ale pouze v Praze a v Mladé Boleslavi, což je uvedeno i na reklamních letácích. Každý den je ovšem k dispozici pouze omezený počet výrobků, který je okamžitě vyprodán.
"Ráno přijde asi dvacet kazeťáků, lidi se o to poperou a je klid. Ostatní věci z nabídky jsou na tom podobně, snad jen zubní kartáček tu zbyl. A už ani ten ne," říká prodavač z prodejny Electrocity na Václavském náměstí. "Každé ráno před otevřením tu teď stojí fronta sto padesáti lidí. Vrhnou se sem a okolo desáté už není nic," dodal.
S podobnou strategií zřejmě přijde v říjnu i společnost Dixon. Jak uvedla zhruba před měsícem, chce být na českém trhu jedničkou a tomu budou odpovídat i její ceny a reklama. Firma si už takovou strategii vyzkoušela v Budapešti, kde musela při otevření obchodu zasahovat kvůli potyčkám zákazníků policie.
Firma lidi naláká na několik vybraných výrobků, které bezkonkurenčně zlevní. Zákazníci tak přijdou do obchodu, a mnozí koupí i jiné věci.
Jak dělení českého trhu dopadne, to ukážou další měsíce. Každoročně se podle společnosti Incoma utratí v tuzemsku za elektroniku kolem 30 miliard korun, a tak je o co bojovat. Český spotřebitel přitom podle mnoha průzkumů na dobrou cenu i na reklamu slyší. "Není důležité, kdo je nejlevnější, ale kdo dokáže lidi přesvědčit o tom, že je nejlevnější," říká Tomáš Drtina z Incomy.
Firmy by to však neměly s agresivitou své reklamní kampaně přehnat. "Český zákazník není tupý a nechá se ovlivnit jen do určité míry," míní Drtina. Firmy, které jsou teď na reklamních billboardech nejvíce vidět, zatím nepatří v tržbách mezi největší.
Na předních příčkách žebříčku stojí podle společnosti Incoma Research HP Tronic s prodejnami Euronics/Proton, dále K+B Expert, Fast a Okay. Právě posledně zmiňovaná také přišla v posledních týdnech se zvýhodněnou nabídkou například videí. Marketingový manažer Marek Doležal ČTK řekl, že nízké ceny umožňuje i silný kurz koruny.
Slevy elektroniky nabízejí kromě specializovaných prodejen i hypermarkety a obchodní domy. Tesco přišlo již v srpnu u některých výrobků se slevami až o 60 procent. Právě tyto prodejny přitom ukusují z trhu čím dál více právě na úkor specializovaných obchodů.