Podle bleskového průzkumu MF DNES ve dvou velkých prodejnách elektroniky bylo v zboží v září v průměru o 4,5 procenta levnější.
Nejvíce zlevnily televize a radiomagnetofony, ceny praček a ledniček zůstávají až na výjimky obdobné. Firmy se navíc předhánějí v takzvaných akčních slevách, protože očekávají, že do Česka vtrhne britská firma Dixons a její síť Electroworld.
Některé firmy se však kvůli své reklamní kampani ocitly v problémech. Billboardy sítě Electrocity s nabídkou superlevných televizí za 2500 korun se dostaly až k soudu a v úterý se jimi zabývala také Rada pro reklamu.
"Podle stížnosti nebyly tyto výrobky k dostání, a to jsme uznali jako oprávněné. Reklama není etická, neobsahuje všechny informace, které ovlivňují chování spotřebitele," říká Pavel Brabec z arbitrážní komise Rady pro reklamu. Společnost Europe Technic, jež Electrocity provozuje, nařčení odmítá.
Prodejci elektroniky čekají na konkurenci a trumfují se slevami
Pokud byste v květnu v prodejně sítě Datart vybavili domácnost televizí, ledničkou, pračkou, sporákem a myčkou v celkové hodnotě 66 950 korun, v září byste vše pořídili o 2090 korun levněji (viz tabulka). Podobně je možné ušetřit ve většině prodejen s elektronikou v České republice.
Přímo na své peněžence byste tak pocítili částečně vliv silnější koruny (zlevňuje dovozy), ale hlavně v poslední době sílící boj prodejců elektroniky. Ti se totiž obávají nástupu obří britské společnosti Dixons, která chce už počátkem října otevřít megamarket Electroworld v pražském Zličíně a zanedlouho i další na sídlišti Černý Most. Slibuje přitom nejnižší ceny v Česku.
Konkurence tvrdí, že na nástup Britů reaguje, ale jedním dechem dodává, že se řídí spíše dlouhodobou obchodní strategií mít konkurenční ceny.
"Samozřejmě, že nezůstaneme pasivní. Chystáme velké slevy. Právě proběhla akce, kdy jsme prostřednictvím letáku Euronics ve 2,5milionovém nákladu nabízeli například plynový sporák Mora za 3999 korun, televizi Thomson 55 cm za pět tisíc či video LG za tři tisíce," říká předseda představenstva Euronics ČR a generální ředitel firmy HP Tronic.
Ta provozuje síť prodejen Proton, a navíc je akcionářem Euronicsu, který v Česku sdružuje více než 70 maloobchodních prodejců. Tato síť má v současné době 130 prodejen a podle společnosti Incoma Research jde o největšího hráče na českém trhu.
S velkými slevami přišel včera také velkoobchod K+B progres, který zásobuje celostátní síť K+B expert. Ta je na českém trhu dvojkou. Pokud si zákazníci zajedou do Klíčan u Prahy, mohou pořídit třeba automatickou pračku Romo (400 otáček, náplň 5 litrů) za sedm tisíc korun, což představuje podle firmy 41procentní slevu.
"Takové akce děláme pravidelně, ale neřekla bych, že načasování je náhodné. O tom, že bychom chystali nějakou celostátní kampaň, ale nic nevím," řekla Eva Trollerová z marketingu firmy.
Se slevami pravidelně přichází také česká čtyřka Okay. Například ve vybrané pátky poskytuje na veškeré zboží desetiprocentní slevu a má také speciální nabídku v katalogu. Nabízí třeba chladničku s mrazničkou (330 - 205 litrů) značky O.
K. line za 7999 korun či rychlovarnou konvici Tesla za devětadevadesát korun.
Slevy elektroniky nabízejí kromě specializovaných obchodů také hypermarkety a obchodní domy: například Tesco přišlo již v srpnu u některých výrobků se slevami až 60 procent. Carrefour zase prodává superlevnou elektroniku vlastní značky BlueSky: radiomagnetofon s CD přehrávačem zhruba za 1500 korun či chladničku s mrazničkou (195 - 50 litrů) za 10,5 tisíce.