„Tesla plánuje do některých svých vozů používat jiný typ autobaterií, které místo niklu používají kovové slitiny,“ uvedl minulý týden výkonný ředitel společnosti Elon Musk.
„Nikl je naší největší starostí, proto usilujeme o změnu výroby lithium-iontových článků. Do vozů standardní řady budeme používat autobaterie na bázi katod vyrobených z kovových slitin. Spousta kovu (a lithia)!“ napsal Elon Musk na Twitteru.
Nikl je již dlouho klíčovou součástí lithium-iontových baterií používaných v elektromobilech. Je schopen absorbovat více energie a umožňuje výrobcům omezit používání kobaltu, který je dražší.
Fotogalerie |
Ten se nyní používá v katodě baterií obvykle v kombinaci právě s niklem a manganem v podobě materiálu známého jako NMC. Kobalt je z těchto materiálu nejdražší, navíc je dnes jeho produkce vázána na problematickou těžbu v Kongu.
Nikl je nové zlato
Tesla ale zároveň v pátek oznámila, že bude technickým partnerem dolu na nikl. Firma ho bude získávat od francouzského zámořského území v Nové Kaledonii. Tichomořské souostroví je čtvrtým největším producentem niklu na světě. Cena této suroviny během loňska stoupla o 26 procent.
Obrovské zásoby niklu mají pro ekonomiku Nové Kaledonie zásadní význam. Důl Goro na jihu hlavního ostrova má potenciál zařadit se mezi světově největší producenty tohoto kovu.
Musk zchudl a už nevede žebříček miliardářů. Mohou za to i jeho tweety |
V prosinci se pokusil majitel dolu, brazilský těžařský gigant Vale, spolu s francouzským státem důl Goro prodat švýcarské společnosti Trafigura, která obchoduje s komoditami. Obyvatele souostroví tehdy rozezlila možná ztráta kontroly a kauza pak i způsobila pád novokaledonské vlády. Dělníci vstoupili do stávky.
Podle nové dohody, jež byla uzavřena ve čtvrtek, se podílníky dolu stane konsorcium, které zahrnuje zaměstnance a tři místní provincie. Trafigura v něm bude držet pouze 19 procent. Automobilka Tesla s dolem uzavřela „technické a průmyslové partnerství“, a bude od něj nadto kupovat nikl. Podíl v něm mít nebude.
Nikl se těží zejména v Rusku, Kanadě, Nové Kaledonii a v Indonésii. Používá se v první řadě při výrobě nerezavějící oceli. Novým zdrojem poptávky je narůstající výroba právě elektrických aut.
Obyvatelé Nové Kaledonie loni v říjnu podruhé v referendu podpořili setrvání tohoto tichomořského souostroví mezi zámořskými územími Francie. Novou Kaledonii, kde dnes žije asi 270 000 lidí, kolonizovali Francouzi v polovině 19. století, o možnosti přerušení vazeb na Paříž se tam vedou spory desítky let.