náhledy
A je pryč.
Autor: stream SlowTV
Airbus A380 přiletí v neděli do Prahy popáté. Ale tentokrát už nikoliv neplánovaně jako v roce 2012 při divertu Emirates nebo při propagačních letech Lufthansy (2011), Korean Air (2014) a Emirates (2015). Od neděle totiž Emirates na každodenní linku do Prahy nasazují toto největší letadlo pro přepravu osob na světě.
Autor: Airbus S.A.S.
A od dnešního dne už pravidelně. A380 společnosti Emirates 1.5.2016.
Autor: Slow TV
Airbus A380 je ve službě od roku 2007, první let proběhl o dva roky dříve. Prvním provozovatelem byla společnost Singapore Airlines, aktuálně největším provozovatelem jsou aerolinky Emirates, které mají ve flotile 75 strojů ze 140 objednaných.
Autor: Airbus S.A.S.
A380 po přistání na Letišti Václava Havla 1.5.2016.
Autor: Tomáš Fojtík / Slow TV
Nízký průlet letounů JAS-39 Gripen nad hlavní drahou Letiště Václava Havla. Překvapení od organizátorů při zahájení pravidelných letů Emirates A380 na trase Praha - Dubaj.
Autor: Tomáš Fojtík / Slow TV
První z mnoha budoucích příletů A380 na lince DXB-PRG. Letadlo vítají proudy vody.
Autor: stream SlowTV
První z mnoha budoucích příletů A380 na lince DXB-PRG.
Autor: stream SlowTV
Airbus A380 dosedá na pražském letišti
Autor: SlowTV
Airbus A380 společnosti Emirates v doprovodu akrobatické skupiny Al Fursan na strojích Aermacchi MB-339NAT
Autor: Airbus S.A.S.
Jiná situace je v byznysové a první třídě. Pro byznys má letadlo vlastní bar a suity první třídy jsou u některých aerolinek extrémně luxusní. K dispozici je i sprcha. Tomu samozřejmě odpovídají i ceny letenek. Například u Emirates stojí letenka v ekonomické třídě do jihovýchodní Asie okolo 15 tisíc korun, byznys začíná na 65 tisících a za letenku v první třídě zaplatíte přes 130 tisíc korun.
Autor: Airbus S.A.S.
Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární Boeing 747, jehož horní paluba ovšem nevede po celé délce trupu, ale jen zhruba do jedné třetiny.
Autor: Airbus S.A.S.
Původně měly existovat dvě varianty letadla, A380-800 a větší A380-900, ale druhá varianta se do výroby nedostala. Letadlo pojme v produkované verzi 800 maximálně 868 cestujících, pokud by si někdo takovou konfiguraci vybral. V praxi se však kapacita pohybuje podle konfigurace od zhruba 400 míst (třeba u Korean) po 615 míst u několika letadel Emirates, kde je jen menší byznys třída a 550 míst v ekonomické třídě. Obvyklá konfigurace většiny provozovatelů je lehce nad 500 sedadly ve třech třídách.
Autor: Airbus S.A.S.
Airbus A380 je typické letadlo pro koncept přepravy lidí mezi velkými leteckými "huby". Třeba londýnským letištěm Heathtrow a Singapurem. Odtud pak cestující rozváží do menších měst letadla pro lokální provoz. V poslední době je proti tomu populární trend menších dálkových letadel (Boeing 787, Airbus A350 nebo A330 neo), která obsluhují přímé lety mezi menšími letišti. Aktuálně má tento druhý trend navrch a zaseknuté objednávky A380 to dokazují docela dobře.
Autor: Airbus S.A.S.
Australské aerolinky Qantas měly asi nejzávažnější incident s A380. V roce 2010 letadlu po startu ze singapurského letiště Changi vypověděl službu jeden motor, který se rozpadl a jeho trosky spadly na nedaleký indonéský ostrov Batam. Letadlo se bezpečně vrátilo do Singapuru a nikomu se nic nestalo. Po delší opravě je stroj opět ve službě.
Autor: Airbus S.A.S.
Pro princip fungování Emirates s hubem v Dubaji je A380 vhodný stroj. To, že ho aerolinka nasadí do Prahy, se dříve moc neočekávalo, ale linka je úspěšná, a tak se s tímto obrem budeme na Ruzyni setkávat každý den.
Autor: Airbus S.A.S.
Airbus A380 vyžaduje speciální úpravy letiště. Třeba na Ruzyni se musely upravovat nástupní mosty, jiná letiště musela upravovat třeba pojezdové dráhy nebo pořizovat nové vybavení. Ale v principu není A380 o tolik větší než Boeing 747 (který do Prahy létá pravidelně už dlouho). Rozdíl je spíš v kapacitě, a tudíž i v zázemí letiště pro odbavení. Ani jedno z letadel obvykle na menší letiště nelétá.
Autor: Airbus S.A.S.
Největší Airbus je cestujícími hodnocen pozitivně. Letadlo je uvnitř velmi tiché a díky velikosti je ve vzduchu stabilní a klidné. Je to samozřejmě částečně dáno tím, že je to moderní konstrukce, většina dálkových letadel ve službě je konstrukčně ze šedesátých (B747) až osmdesátých let (Boeing 777 nebo Airbus A330/340).
Autor: Airbus S.A.S.
Na druhou stranu, především v ekonomické třídě je A380 stejná "sardinkárna" jako jiná dálková letadla. Záleží na konfiguraci letecké společnosti, ale kdo má rád menší oddíly, tak se v A380 rozhodně nebude cítit komfortně.
Autor: Airbus S.A.S.