Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Žebříček emisí: auta jezdí oficiálně čím dál čistější. I v Česku

  19:38aktualizováno  19:38
Nejméně emisí CO2 vypouští do ovzduší nová auta od Peugeotu, Škoda je svými auty šestá v Evropě. Podle nového žebříčku společnosti JATO Dynamics patří Česko k zemím, kde klesaly emise skleníkových plynů z nových aut nejrychleji.

Peugeot 308 SW | foto: PeugeotRastislav ChválaSME.sk

Po loňském skandálu s měřením emisí a jeho metodikou je nutné nejnovější žebříček sestavený podle toho, kolik gramů oxidu uhličitého na kilometr vypustí nové vozy, brát s rezervou. Ukázalo se totiž v plné nahotě, že měření probíhá čistě v laboratorních podmínkách, které nemá s reálnými emisemi z provozu nic společného.

„Za poklesem je hlavně zavedení lehčích modelů, úspornějších motorů i zvýšené prodeje hybridních aut a elektromobilů,“ komentoval výsledky analytik JATO Felipe Munoz.

Podle analýzy loni klesla průměrná hodnota emisí CO2 u všech nových aut na hodnotu 119,3 gramu na kilometr, což je o 3,2 % méně než v roce 2014. V žebříčku značek podle emisí se z druhé pozice na první místo dostal Peugeot, jehož auta mají v průměru emise 103,5 gramu na kilometr. Za poklesem je především větší obliba úspornějších motorů a menších modelů s menšími emisemi. Tento ukazatel však znevýhodňuje automobilky, které se zaměřují spíše na prodej větších aut.

Pořadí automobilek podle emisí CO2
ZnačkaPrůměrná hodnota emisí CO2 v gramech na kilometr
Peugeot 103,5
Citroën 105,7
Renault105,9
Toyota107,7
Nissan114,3
Škoda115,4
Seat116,8
Mini117,0
Fiat117,8
Volkswagen117,8
zdroj: JATO Dynamics

Škoda na šestém místě zaznamenala z dvacítky nejprodávanějších značek v Evropě největší pokles emisí ze všech: 6,2 gramu na kilometr za rok. Za poklesem je především růst prodejů modelu Fabia.

Většímu poklesu emisí však brání změna chování zákazníků. Ti si čím dál více oblíbili větší vozy, především v kategorii SUV, které mají v průměru emise 143,7 gramu na kilometr.

Zajímavé je i srovnání emisí podle zemí. V žebříčku vede Norsko se 100,5 gramy na kilometr, především díky velké podpoře elektromobilů. Druhé je Nizozemsko následované Řeckem. Česko má u nových aut nadprůměrnou hodnotu 125 gramů na kilometr, zaznamenalo však třetí největší pokles.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Matt Simister, generální ředitel společnosti Tesco pro střední Evropu
Pomůžeme lidem méně plýtvat zeleninou, říká šéf Tesca pro střední Evropu

Každá domácnost se ročně zbaví 80 až 100 kilogramů potravin, přičemž nejčastěji jde o ovoce a zeleninu. Obchodní řetězec Tesco proto končí se zvýhodněnými...  celý článek

Potraviny nejsou levné. Kilogram vyjde na vysoké desítky až stovky korun.
Otevřel největší obchod bez obalů. Nasypete si rýži, natočíte jar

Pod značkou Bezobalu otevřel v pražských Dejvicích dosud největší obchod se zbožím bez obalu. Nabídne i kosmetiku a drogerii na váhu, čerstvé sýry, pečivo,...  celý článek

Ilustrační snímek
Fialové mléko nebo kukuřice? Vědci experimentují s novým barvivem

Ve světě, kde moderní chemie umožnila, aby prakticky cokoli bylo ochuceno nebo obarveno jako v podstatě cokoli jiného, lze narazit na dost překvapivé náhražky....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.