Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Milovníkům velkých motorek a čtyřkolek ubude starost. Na emise už nemusí

  6:00aktualizováno  6:00
Majitelům velkých motorek a čtyřkolek ubude od podzimu jedna z povinností. Ministerstvo dopravy u nich plánuje zrušit povinné kontroly množství škodlivin vypouštěných do ovzduší. Ta v současnosti dopadá na motocykly těžší než 400 kilogramů, zatímco majitelé lehčích motocyklů na povinné měření emisí nemusí.

Kawasaki Ninja H2 | foto: Jan Altner

„Motorkářům jsme chtěli vyjít vstříc. Dnes se jedná z větší míry o hobby záležitost s dobrým servisem, dopad na zvyšování emisí je minimální,“ uvedla mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková. Celkem je podle ministerstva dopravy v Česku evidováno 7549 takovýchto strojů.

Současná povinnost vychází ze zákona o podmínkách provozu vozidel, ve kterém je jako rozhodující, zda je nutné absolvovat měření emisí, stanovená takzvaná pohotovostní hmotnost, tedy váha motorky se standardní výbavou a všemi kapalinami, jako je olej a palivo, ale bez řidiče. Fakticky tak této povinnosti podléhají jen největší stroje, jako jsou různé Harleye, nebo právě zmiňované velké čtyřkolky.

STK opět zpřísnily. Na emisních testech jdou po filtrech pevných částic

S navrhovanou změnou souhlasí i provozovatelé emisních stanic. Podle ředitele Asociace emisních techniků a opravářů Libora Fleischhanse nepředstavuje v současnosti pro emisní stanice měření motorky příliš výnosný byznys, jeho zrušením navíc technikům odpadne spousta starostí. U těchto strojů, které nejsou v provozu zcela běžné, totiž v řadě případů nejsou obsaženy v databázích, a velice těžko se dohledávají údaje o tom, kolik zplodin by měl konkrétní typ vypouštět. 

Pro motorkáře ale zrušení povinnosti procházet měřením emisí znamená úsporu peněz a hlavně nervů při hledání stanice, která by jejich stroj dokázala změřit. Zdaleka ne všechny stanice totiž měření velkých motorek kvůli výše uvedeným problémům nabízí. 

Zároveň je ale nutné najít takovou stanici, která má osvědčení pro kontrolu konkrétní značky. Ceny za měření emisí se mohou lišit podle regionů a jednotlivých kontrolních stanic. V řadě z nich se poplatek za změření motorky neliší od osobního vozu, tedy se zhruba pohybují mezi 800 až tisíci korunami.

Přísnější kontroly stanic STK

STK jsou přihlášeny k online kontrolám už dva roky, od připojení emisních stanic si ministerstvo dopravy slibovalo omezení podvodů, kdy kontrolami procházela i technicky nevyhovující vozidla.

Kawasaki Ninja

Zpřísnění pravidel provázelo značné zeštíhlení počtu stanic, které emise vozidel měří. Jejich počet se snížil zhruba o polovinu z loňských aktivních téměž 1 800 stanic. 

V důsledku toho je na řadě míst problém s převisem žadatelů o změření emisí nad nabídkou těchto služeb, samotný proces se podle řady šoférů kvůli přísnějším pravidlům měření prodloužil. Velké motorky a zejména čtyřkolky pak podle zkušeností některých emisních techniků způsobovaly další problémy. Velice často se totiž stávalo, že kontrolované stroje neplnily stanovené emisní normy, čímž vznikal velký prostor pro korupční jednání. 



Nejčtenější

Pražská noční můra se zhmotní za dva roky, až se uzavře Barrandovský most

Barandovský most v Praze.

Barrandovský most připadá Pražanům jako relativně nová stavba. Jenže letos oslavil třicáté výročí od otevření a...

Putinův poradce připravil nejbohatší Rusy během dne o miliardy dolarů

Ilustrační snímek

Nejzámožnější Rusové ztratili v jednom jediném dni přes tři miliardy dolarů. Může za to návrh ekonomického poradce...



Turecká krize se přelévá do Evropy, stahuje s sebou i českou korunu

Současný turecký prezident Recep Tayyip Erdogan se prohlásil za vítěze...

Evropské akcie i euro zůstávají pod tlakem kvůli obavám z ekonomické krize v Turecku. Jednotná evropská měna během...

KOMENTÁŘ: Hrozí další krize? Už na ni může být zaděláno

Zaměstnanci Lehman Brothers

Současné dění na akciových trzích vyvolává vzpomínky na velké krize v letech 2000 a 2008. A je třeba si připomenout, že...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Další z rubriky

Éra žabotlamů končí, vydaly se na poslední jízdu do depozitáře

Poslední „žabotlam“ lze spatřit na lince z Hostivaře do Roztok u Prahy. Jde o...

V pátek se mohli milovníci železniční nostalgie naposledy svézt v pravidelném provozu elektrickou soupravou 451, které...

Boeing vyrábí letadla v hale větší než je Disneyland. Už padesát let

Výrobní hala Boeingu v americkém Everettu

Co se děje pod střechou nejobjemnější budovy světa? Montují se tu letadla typu Boeing. Z velké části ručně, jako před...

Kdo dodá nové vlaky za 15 miliard? ČD se chystají na otevírání trhu

Třívozová jednotka RegioPanter na kolejích VUŽ

České dráhy vypsaly soutěž na sto dvacet nových vlaků pro regionální linky. Předpokládaná hodnota dodávky by se měla...

Najdete na iDNES.cz