Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Emisní technici kritizují nový systém. Půlka jich kvůli němu skončila

  7:00aktualizováno  7:00
Zpřísnění podmínek zredukovalo počet stanic měření emisí na méně než polovinu. Zatímco vloni v září provádělo kontroly množství vypouštěných zplodin automobilů v rámci povinných technických kontrol přes 1 750 emisních stanic, nyní po měsíci platnosti nových pravidel jich zůstalo aktivních 867.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Reuters

Od začátku letošního roku se totiž museli všichni provozovatelé emisních stanic přihlásit do elektronického systému, který jejich techniky kontroluje podobně jako jejich kolegy ze stanic technické kontroly. STK jsou přihlášeny do centrálního on-line systému už dva roky. Od připojení emisních stanic si ministerstvo dopravy slibovalo omezení podvodů, kdy stanicemi procházela i technicky nevyhovující vozidla.

„Už nebude možné, aby vozidlo dostalo záznam o úspěšné kontrole emisí, aniž stanici ve skutečnosti navštívilo. Když neprojde měřením na jedné stanici, nemůže také tak snadno zkoušet štěstí na jiném místě. Protokoly měření totiž kromě fotografií obsahují i časy a dobu kontrol. Záznamy navíc není možné přepisovat,“ uvedl na konci loňského prosince těsně před ostrým spuštěním systému ministr dopravy Dan Ťok.

Právě systém nedůvěry nyní začínají kritizovat provozovatelé jednotlivých stanic. Uvádějí, že systém vykazuje chyby, kvůli kterým je testované auto vyhodnoceno jako nevyhovující, přestože je technicky v pořádku. Opravit nebo jakkoliv vstoupit do procesu testu ale emisní technik v novém systému nemůže.

Stačí administrativní chyba

Modelový příklad uvádí na svých internetových stránkách Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM). Měřicí stanice odmítají změřit vůz, který byl dříve vyhodnocen jako emisně nevyhovující, což se mohlo stát například kvůli administrativní chybě. Takovouto chybou může být podle techniků jen obyčejný překlep, případně může vypadnout komunikace s ministerským on-line serverem.

Pokud by však auto bylo změřené znovu na jiné stanici a tentokráte by je systém vyhodnotil jako technicky způsobilé provozu, emisní stanice by si tím na sebe přivolala státní kontrolu, obávají se technici, kteří na problém ministerstvo dopravy upozorňovali.

„Vedli jsme jednání se zástupcem ASEM Liborem Fleishansem, který uznal, že pokud je chyba například v nastavení už od výrobce, je nutné tuto chybu odstranit,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler. To se projevuje ve výjimečných případech, kdy výrobce u určitých typů motorů uvádí odlišné chování vůči automatickému systému. V takovýchto případech ministerstvo tyto výjimky zohlední. Ve všem ostatním ale úřad ustoupit nechce.

Časem se kontroly sjednotí

To že je systém plně automatický a neumožňuje zásah mechanika, je podle něj plně v pořádku. Právě on-line přenos naměřených dat je efektivní způsob, jak zabránit machinacím. Fotodokumentace pak dokladuje přítomnost konkrétního vozidla na testech, argumentuje ministerstvo. To zároveň popírá, že by systém během prvního měsíce nasazení trpěl nějakými dětskými nemocemi a vykazoval nadměrné množství chyb.

Pokud se něco objeví, jde spíše o problémy s nastavením systému na straně provozovatelů stanic nebo chyby při ovládání výpočetní techniky. „Registrujeme také případy, kdy nám volají provozovatelé, že nemohou změřit nějaké vozidlo, a my následně zjistíme, že ani nemohou, protože k tomu nemají udělené oprávnění,“ dodal mluvčí.

Existence samostatných emisních stanic je české a slovenské specifikum, v ostatních evropských zemích měří emise na stanicích technické kontroly. Jednotnou kontrolu plánuje ministerstvo postupně zavést i v Česku. Na konci ledna prošla v prvním čtení novela zákona, která stanovuje přechodné období, během něhož mohou být kontroly ještě fakticky odděleny. Výstup z nich ale musí být jediný a celkové oprávnění k provozu budou moci vydávat pouze akreditovaní technici z STK.




Nejčtenější

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Česká pojišťovna mlžila s poplatky. Může proto přijít až o miliardy

(Ilustrační snímek)

Neumíte si sjednat platnou smlouvu, proto vrátíte peníze. Tak se dá stručně shrnout vzkaz, který ve svém rozhodnutí...

Česká ekonomika na konci roku dál rostla, HDP loni stoupl o 4,5 procenta

(Ilustrační snímek)

Meziroční růst české ekonomiky ve 4. čtvrtletí roku 2017 zrychlil na 5,1 procenta z pěti procent v předchozím...

Piráti chtějí pročistit vzduch. Navrhují zrušit výjimky uhelným elektrárnám

Elektrárna Prunéřov II je nejmladší uhelnou elektrárnou  energetického gigantu

Velké uhelné elektrárny by mohly přijít o výjimky na překračování limitů znečištění ovzduší. Navrhuje to šéfka...

Najdete na iDNES.cz