Emisní aféra Volkswagen

vydáno 23.9.2015 11:00
Aféra automobily Volkswagen, který podváděl s hlášením emisí, hýbe celým automobilovým průmyslem. Na další vývoj v celé kauze se můžete ptát redaktorů iDNES.cz Františka Dvořáka a Luďka Vokáče od 11 hodin, kteří se dlouhodobě automobilům věnují.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 23. září 2015 do 11:30

OTÁZKA: Dobrý den, myslíte, že se aféra reálně negativně dotkne i Škodovky? Pokud ano, jak? Děkuji, zdraví JK Jiří Kolínek
Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, myslím, že ne. Celá kauza bude mít pouze ekonomický dopad na koncern VW. Automobilová veřejnost je na emisní limity spíše "naštvaná", výrobce jejich splnění stojí obrovské prostředky a uživatel žádný hmatatelný výsledek nevidí. Dá se čekat jen že Volkswagen přestane s pokusy prosadit TDI na americkém trhu. Škoda a další značky působící v Evropě teď sice budou vyšetřovat, ale nějaký reálný výsledek se očekávat nedá. Tyto motory jsou stavěné tak, aby evropské normy splnily, na to si dávají výrobci velký pozor. Pokud bude Volkswagen platit opravdu až půl bilionu korun jako pokutu, ovlivní to pravděpodobně vývojové práce. Možná se protáhne životní cyklus některých modelů, oproti zkracování, které VW původně plánoval. František Dvořák 23.9.2015 11:08
OTÁZKA: Dobrý den všem, zajímal by mě Vas názor zda se objevi "vytunění motoru" take u objemu 1,6l a 3l z pohledu konstrukcni podobnosti a mnozstvi emisi? A take, zda mohou byt takto "postizene" i aktualne vyrabene TDI motory? Dekuju za odpoved Petr
Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, americká agentura pro životní prostředí už zahrnula do vyšetřování i motor 3,0 TDI. A podle našich informací bude například Škoda zahrnovat do sumy aut, kterých se celá záležitost týká i 1,6 TDI - tedy fabie, roomstery, rapidy... Čtyřválce 2,0 TDI a 1,6 TDI patří jsou technicky blízké, patří do skupiny agrehátů EA 189. Stojí za zmínku, že tyto motory koncern VW ještě stále v malém množství vyrábí, třeba pro Indii. František Dvořák 23.9.2015 11:11
OTÁZKA: Myslite si, ze budem mat narok na vratenie auta ci penazi, pokial sa to tyka aj mojho modelu? Autom jazdim casto do nemecka a dany diesel som kupil prave pre ekologiu, ktoru deklarovali, a teraz, ak ma postretnu nejake obmedzenia pre falosne udaje, budem mat celkom problemy ... Fero
Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, v Evropě je přesně daný homologační cyklus, kterým se emise měří. A tomu Vaše auto určitě odpovídá. Nedá se předpokládat, že by se zpětně měnila homologace vozu, který se už nevyrábí. A na STK rozhodně strach mít nemusíte. František Dvořák 23.9.2015 11:19
OTÁZKA: Dobry den, jak je to prosim s merenim emisi na STK? Odhali takova kontrola vyssi emise, nebo program ridici jednotky pozna i mereni pri STK a emise snizi? Ja mam pocit, ze cely system mereni emisi v CR vubec nefunguje. Po mestech jezdi velmi mnoho kouricich, relativne novych aut. Casto lide hromadne demontuji filtry pevnych castic, protoze jsou drahe. Pokud auto na STK nesplnuje hodnoty pri jeho uvedeni do provozu, a to se zde stalo, nemelo by projit merenim emisi. Jak to, ze prochazi? Mereni emisi na STK nema jasny proces, navic se meri bez zateze, tak k cemu to vubec je, kdyz ME u STK neodhali, ze ta auta nesplnuji parametry ktere maji ? Nemelo by vyznam merit na STK emise pod zatezi na valcich? A myslite si, ze kvuli ekonomickym dopadum hrozi prodej nektere znacky koncernu? Petr Sedivy
Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, emise, o kterých je celá kauza, STK neodhalí. Na emisní kontrole se měří u dieselů dnes zásadně kouřivost. Navíc homologační cyklus je jiný než ten na STK (ten je zjednodušený a povoluje vyšší hodnoty než homologace). Luděk Vokáč A František Dvořák 23.9.2015 11:21
OTÁZKA: Jak velký vliv může mít kauza VW pro dodavatele dílů? Libor
Luděk Vokáč, František Dvořák: Volkswagen ví, že své dodavatele zahubit nemůže. Dodavatelů se to může dotknout přeneseně, pokud kauza uškodí prodejům František Dvořák 23.9.2015 11:23
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte, že fixlovaly i jiné automobilky? Děkuji. Luboš Jančařík
Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, jednoznačně ano. Byli bychom opatrní s označením "fixlovat". Předpisy takový postup nezakazovaly a motory je splňují. Evropské úřady teď dělají "ramena" s vyšetřováním. Otázka je tedy, co jsou schopné vyšetřit a na základě čeho případně Volkswagen trestat. František Dvořák a Luděk Vokáč 23.9.2015 11:26
OTÁZKA: Dobrý den, kolik lidí z VW vědělo o tom, že je v autech software, který upravuje výsledky měření emisí? Kdo z VW rozhodl, že takový software budou používat? Josef
Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, to se dá jen těžko říci. Zatím totiž nikdo přesně neřekl, o jaké konkrétní kroky s úpravou emisí jde. Řídící jednotky automobilů jsou naprogramovány tak, že v emisním cyklu samozřejmě motor vyhoví, to, že mimo oficiální měření vykazuje jiné hodnoty, je všeobecně známý fakt. Je tak možné, že v USA považují za nelegální něco, co je třeba v Evropě úplně běžné. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:26
OTÁZKA: Zajímalo by mě, jak škodlivé vlastně emise NOx jsou. Zejména v souvislosti se 40 násobným překročením stanoveného limitu v USA. Pokud je totiž limit nastaven velice tvrdě, pak i 40 násobné překročení nemusí být zas až takový problém a naopak, pakliže jsou limity nastaveny benevolentně i dvojnásobné překročení může být vážný problém. Děkuji z odpověď. Břetislav Krůpa
Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, i čtyřicetinásobné překročení limitů NOx v případě několika milionů vozů nebude mít zásadní dopad na zdraví. Konkrétně NOx jsou škodlivé proto, že v kombinaci s dalšími látkami ze vzduchu (přispívají například k tvorbě přízemního ozonu) přispívají k rizikům respiračních chorob. Je ovšem nutné si uvědomit, že respirační choroby, to je například i rakovina plic, jejíž hlavní příčinou je kouření. V Evropě představuje úmrtí na rakovinu plic až polovinu z úmrtí způsobených respiračními chorobami. Celkově k těmto chorobám přispívají veškeré emise, nejen tedy z několika milionů moderních dieselů, ale ze všech aut a také z veškeré průmyslové nebo i zemědělské činnosti člověka. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:30
OTÁZKA: Dobrý den, Nepřijde vám, že celá tato "komedie" je poněkud zbytečná? Já se o auta zajímám třeba jen průmerně a to, že automobilky při testování emisí podvádějí mi bylo jasné i tak... Spíš bych ale místo tlaku na šéfa koncernu VW čekal, že se někdo zamyslí proč to tak asi dělaji všechny automobilky. Nebo vám přijdou normy EU co se týka motorů normální? Alex Novák
Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, nepřijdou. Vývojáři sami říkají, že jsou na hranici technických možností. Normy se ovšem snaží přeprat fyziku. Možná to celé bude mít pozitivní výsledek v tom, že se změní normy a jejich tvůrci začnou realisticky myslet. Hloupé je, že se do této pozice automobilky nechaly zahnat samy a dnes se tomu ani nebrání. Zpřísňování emisních limitů, do doby, kdy bylo ještě realistické, jim nevadilo. Aby vše splnily, stálo to obří investice do vývoje. František Dvořák 23.9.2015 11:30
OTÁZKA: O tom, že SW řídicích jednotek umí poznat měřicí cykly a podle toho upravit pracovní režimy, si cvrlikají vrabci na střeše už několik let. Samozřejmě i v Evropě. Proč se to podle Vašeho názoru tak najednou provalilo a povede to k obdobnému šetření i zde? Josef Novák
Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, kolega to nazývá tím, že Amerika objevuje Ameriku. Ano, to, že jsou řídící jednotky přizpůsobeny tak, aby v měřícím cyklu motor vyhověl, je snad veřejné tajemství. Jenže tady jde asi i o princip toho, jak toho vůz docílí. V USA jsou totiž trochu odlišná pravidla pro homologaci a výrobce musí doložit i funkčnost a smysluplnost všech součástí, které přispívají k řízení emisí motoru. A část, kterou VW používá, tamní úřady považují za nezdokumentovanou, neodůvodněnou a tudíž nelegální. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:33
OTÁZKA: Dobrý den, pokud bych měl vozidlo, kterého se aféra týká, má to nějaký vliv na záruku vozidla? Předem děkuji, Jan Teubner Jan T.
Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, na záruku to samozřejmě vliv nemá. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:33
OTÁZKA: Dobrý den. Domníváte se, že podobně tvrdě se bude nyní zasahovat i proti jiným výrobcům, pokud se prokáže, že i jiná auta "přepínají" při měřícím cyklu řídící jednotku do jiného režimu, než při běžné jízdě? Domnívám se, že je to zcela běžná věc a již mnoho let také veřejným tajemstvím, že jiným způsobem se emisní způsoby splnit nedají, a to jak u dieselových, tak i benzinových motorů, jejichž spotřebu a emise CO2 jsou automobilky také nuceny snižovat kvůli celkové kvótě emisí CO2 všech modelů dohromady. Martin Navrátil
Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, ano, zmíněná praxe je "veřejným tajemstvím", ale málokdo se chce pochlubit, jak přesně se to dělá. V USA platí taková pravidla, že rozpoznání a přepnutí v měřícím cyklu považují úřady za nelegální. Zatím se nám ovšem nepodařilo zjistit, jaká přesně platí pravidla v EU. Zdá se, že ani místní úřady nemají zcela jasno a možná jen stav tolerovaly. Také může být rozdíl v tom, jestli je měřící cyklus napevno naprogramován v řídící jednotce a ta v jeho režimech dávkuje palivo jinak, nebo zda je v řídící jednotce software, který měřící cyklus rozpozná. Zatímco první řešení by mělo být OK, to druhé už samozřejmě může být problematické. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:36
OTÁZKA: 1) Myslíte si a jak moc, že se kauza projeví na důvěře zákazníků ve značku VW v NAFTA regionu? 2) Co konkrétně pro značku znamená neplnění limitů v USA? Možný zákaz prodeje? 3) Které modely a roky výroby jsou konkrétně vyšetřovány? Karel Hadinec
Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, americké uvažování zákazníků TDI je jiné než u Evropanů. Amerika slyšela na marketingové proklamace o čistotě motorů a příznivějším dopadu na životní prostředí. Evropan kupuje diesel, protože chce jezdit "za levno". Myslím, že v USA si po této záležitosti už diesely "neškrtnou". Volkswagen byl největší propagátor nafťáků v Americe, dá se čekat, že je z trhu stáhne. Americké úřady odebraly homologaci autům od VW s TDI motory. Jestli s tím ještě bude chtít bojovat a získat ji, je otázka. Zatím se jedná o motory vyráběné od roku 2007 starší modelové řady agregátů, která. je ale stéle ve výrobě. František Dvořák 23.9.2015 11:36
OTÁZKA: V rámci rozjetí USA byznysu s marketingově čistými diesely s úžasnými hodnotami emisí CO2 se Volkswagen pokoušel s relativně vysokokompresními motory plnícími Euro 5 (podle NEDC) podlézt emisní normu Tier2/Bin5, která stanovuje pro diesely 5x menší emise NOx než má Euro 5 a je tak dokonce ještě přísnější, než aktuální Euro 6. A to za pomocí LNT a první generace SCR. Není divu, že mu to bez jistých úprav software nevyšlo. Myslíte si v tomto kontextu, že auta (včetně tuzemské značky Škoda) s danými motory homologovaná podle NEDC jako Euro 5 nebudou tyto limity plnit? Osobně mi to přijde přitažené za vlasy a domnívám se, že za tím stojí jen a pouze honba za penězi dieselu chtivých amerických zákazníků v okamžiku, kdy nebyl ještě k dispozici emisně vyhovující EA288. Martin Kokeš
Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, ano, v tom plnění přísnějších norem máte pravdu. Vzhledem k současné rétorice VW a ostatně i mlčení dalších automobilek se ovšem nedá vyloučit, že podobně si mohou motory pomáhat i v případě méně přísných evropských norem. Podle toho, co momentálně americké úřady vyšetřují se navíc zdá, že kauza se neomezí jen na starší motory, ale i na nové agregáty s SCR a to včetně těch v řadě EA288. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:38
OTÁZKA: Nejedná se o cílenou likvidaci americké konkurence? Věřím, že podobně na tom budou i jiné (americké) automobilky. Martin
Luděk Vokáč, František Dvořák: Dobrý den, cílenou likvidaci konkurence bych v tom neviděl. Celá kauza totiž začala tak, že se nezávislá organizace ICCT chtěla svými vlastními testy ukázat, jak jsou moderní diesely ekologické. Jenže z testů jí k překvapení všech vyšlo, že emise dvoulitrových TDI jsou až 35krát vyšší, než automobilka deklaruje. Luděk Vokáč 23.9.2015 11:40