Reportáž skončila 25. 9. 2015 20:21

Emisní skandál Volkswagen

Automobilka Volkswagen přiznala, že software falšující výsledky emisních testů se týká 11 milionů aut po celém světě. Problémové motory do automobilů instalovala i česká Škodovka. Emisní skandál společnosti otřásl akciemi největší automobily světa.

13:02
Automobilový průmysl
Společnost BMW popřela, že by při emisních testech používala klamavá zařízení, jako tomu bylo v případě Volkswagenu.
12:50
Akciové trhy
Německý akciový trh dosáhl na nejnižší hodnoty za období od konce minulého měsíce. Dolů je táhne oznámení, že vozy automobilky BMW nesplňují emisní normy.
24.září 2015 v 12:31, příspěvek archivován: 24.září 2015 v 12:47

#DAX smashes thorough 9500 for first time since Black Monday as #BMW -8.5%, #Daimler -4%, #Continental -4.7% pic.twitter.com/ZJQnrDCGSW

12:44
Evropská unie
Volkswagen manipuloval s emisními měřeními u naftových vozů i v Evropě, uvedl německý ministr dopravy Dobrindt. Zatím neví, kolik jich přesně bylo.
12:31
Evropská unie
Volkswagen čelí možné vlně trestních oznámení ze strany britských motoristů. Majitelé vozů od automobilky VW začali po vypuknutí emisního skandálu se svými právníky hromadně hromadně konzultovat kroky, které by mohly vést k miliardovým kompenzacím. Londýnská advokátní společnost Leigh Day, která se specializuje na ochranu spotřebitele, pro britský list Guardian uvedla, že je "zavalena" právními žádostmi. Prozatím se jedná o tisíce případů. Právní experti hovoří o tom, že zákazníci si vozy koncernu VW pořídili na základě lživých informací a jejich hodnota je tudíž nižší.
11:27
Akciové trhy
V návaznosti na kauzu VW klesají i akcie německého BMW.
24.září 2015 v 11:12, příspěvek archivován: 24.září 2015 v 11:29

Now BMW's stock is falling because of this: http://t.co/puZq29XMbd pic.twitter.com/r8PNY4USsH

11:27
Akciové trhy
Akcie Wolkswagenu už si připisují 5,7 procenta. Společnost si vede lépe než celý evropský akciový trh. Akcie ale stále ztrácejí téměř 30 procent.
10:52
Evropská unie
Německo, Velká Británie a Francie se snaží regulátory přimět k mírnějším dixinovým regulacím, vyplývá z dokumentů, které má k dispozici britský deník Guardian. Všechny tři země požadovaly mezery v legislativě, díky kterým by mohly navýšit emise oxidu uhličitého. Skandál Volkswagenu se dotýká oxidu dusíku a dioxinu, nicméně dokumenty ukazují, že velké členské země EU jsou k ochraně životního prostředí odhodlány méně, než proklamují.
10:36
Automobilový průmysl
Koncern Volkswagen vlastní 12 značek. Patří mezi ně značky osobních aut Volkswagen (VW), Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, nákladních MAN, Scania a užitkové vozy Volkswagen a motocykly Ducati. Společnost na konci letošního května provozovala 119 výrobních závodů ve 20 evropských zemích a v 11 zemích Severní a Jižní Ameriky, Asie a Afriky. Týdně vyrobí téměř 41 tisíc vozů. Své vozy prodává ve 153 zemích.
10:26
Automobilový průmysl
Skupina Volkswagen byla loni podle počtu prodaných osobních aut největší evropskou automobilkou a po japonské společnosti Toyota Motor druhou největší automobilkou ve světě. Její podíl na globálním trhu činil 12,9 procenta. V letošním prvním pololetí se Volkswagenu podařilo překonat v prodeji vozů japonskou Toyotu a vůbec poprvé se stát nejprodávanější automobilkou na světě.
09:57
Naopak akcie Volkswagenu po rezignaci generálního ředitele Winterkorna od rána posílily o 3,5 procenta.
24.září 2015 v 09:08, příspěvek archivován: 24.září 2015 v 09:58

Volkswagen shares trade 3.5% higher after open despite or b/c several broker downgrades. pic.twitter.com/esiovQ1wGj

09:53
Akciové trhy
Akcie japonských autovýrobců kvůli obavám z kauzy Volkswagen padají. Nejvíce si pohoršila Mazda - 6,8 procenta. Akcie Hondy oslabily o 3 procenta a Nissan uzavřel čtvrteční obchodvání s 2,5procentní ztrátou.
09:32
Česko
Ke kauze v koncernu VW se v tiskovém prohlášení vyjádřila i podniková rada Odborů KOVO. „Jak se dnes ukazuje, byly tyto motory s problémovým software montovány i do vozů ŠKODA. Společně s vedením společnosti ŠKODA AUTO a. s. iniciujeme další postup, který bude nutný k tomu, aby motory EA 189 v našich vozech byly v případě nutnosti uvedeny do souladu se všemi právními předpisy. Nové vozy skupiny Volkswagen, tedy i značky ŠKODA, splňující emisní standard EU6, momentálně dostupné na trzích EU, splňují všechny právní požadavky a předpisy v oblasti ochrany životního prostředí. Předmětný software neovlivňuje ovládání vozidla, spotřebu paliva ani emise. To dává našim zákazníkům a dealerům jistotu," sdělili odboráři v prohlášení.
09:25
Evropská unie
Dobré ráno, i dnes budeme pokračovat v on-line zpravodajství ke skandálu v koncernu Volkswagen. Zjištění o manipulaci s emisemi u naftových vozů Volkswagenu může pro německou ekonomiku představovat větší hrozbu, než dluhová krize v Řecku. Aféra má dopady i na další členské země Evropské unie.
18:29
Česko
On-line zpravodajství pro dnešek končí. Pokud se v aféře kolem podvodů s emisemi objeví další zásadní zlom, budeme zítra pokračovat. Děkujeme za pozornost a přejeme příjemný večer.
18:28
Akciové trhy
Akcie Volkswagenu ukončily ve středu obchodování na 111,5 eurech za kus. Od rána si připsaly 5,19 procenta. Koncern přesto od vypuknutí aféry s emisemi na své hodnotě ztratil 26 miliard eur.
18:17
Globální dopad
Dozorčí rada společnosti přiznala, že v návaznosti na aféru s emisemi můžou padnout trestní oznámení.
18:04
Automobilový průmysl
Někteří odborníci již naznačili, že nestandardní hodnoty při měření emisí mohou vykazovat i další značky napříč trhem. Některé se již ale vyjádřily, že jich se problém rozhodně netýká. "Ford Motor Company nikdy žádné speciální programy zkreslující obsah škodlivých emisí ve výfukových plynech při homologačním měření nepoužívala. Mohu tedy české zákazníky Fordu ujistit, že jejich vozů se uvedený problém netýká," uvedl například mluvčí českého Fordu Martin Linhart.
17:51
Akciové trhy
Akcie společnosti Volkswagen zareagovaly na Winterkornovu rezignaci pozitivně a pokračují v růstu.
17:08
Automobilový průmysl
Generální ředitel společnosti Volkswagen Martin Winterkorn rezignoval.
16:11
Česko
Na aféru začínají reagovat i koncoví spotřebitelé. „V posledních dnech se nám ozvalo několik zákazníků s dotazem týkající se aktuální situace kolem problému s motory koncernu Volkswagen. Jedná se o počet do deseti zákazníků. Zákazníci chtějí upřesnit informace získané z médií,“ řekl pro iDNES.cz Pavel Kunert ze společnosti Tukas, která automobily koncernu Volkswagen dodává na český trh. „Z dat, která máme k dispozici, zákazníci využívající vozy s motory, ke kterým se dané zjištění vztahuje, nemusí mít žádné obavy. Problém se nevztahuje k funkčnosti ani hlučnosti. Daný problém se týká emisí, které však nemají na provoz a funkčnost žádný vliv. Zákazníkům aktuálně vycházíme vstříc jak ze strany poskytování informací, které máme k dispozici a jsou podložené ze strany výrobce, tak i pří případném požadavku na kontrolu funkčnosti kvality motoru, pokud má zákazník zájem tuto kontrolu realizovat,“ dodal.