Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) - Tipy, jak ušetřit za elektřinu | foto: Profimedia.cz

Energetické firmy se přetahují o klienty, viní se z nekalých praktik

  • 107
Velcí hráči v dodávkách elektřiny a plynu si stěžují, že jim konkurence neférově přetahuje zákazníky. První na dostřel v této zákopové válce je menší dodavatel Bohemia Energy. K této levnější konkurenci v posledních měsících přechází dvacet tisíc lidí měsíčně.

Stížnosti na tuto firmu ale zároveň přibývá. Dokonce natolik, že před ní varoval Energetický regulační úřad a několik podnětů se dostalo i na stůl České obchodní inspekce. Většinou se týkají přetahování klientů, chování prodejců a nedostatečného informování o službách.

"Ústní nabídky podomních prodejců nemusí být seriózní, předávané informace nemusí být úplné, a proto není vhodné odsouhlasit změnu dodavatele bez důkladného rozmyšlení. Seriózní dodavatel elektřiny je ochoten dát zákazníkovi dostatek času na rozmyšlenou," vytýká regulační orgán firmě.

Praktiky agentů, kteří chodí po bytech a prodávají plyn a elektřinu za výhodnější ceny než velké firmy, jsou jen jednou z často zmiňovaných skvrn na pověsti této společnosti.

Jsme levnější, proto nás nemají rádi...

Jednatel Bohemia Energy Jiří Písařík je přesvědčený o tom, že jde o kampaň proti jeho firmě, která začíná dominantním dodavatelům energií ujídat podíl na trhu. "V energiích jsme o sedm až dvacet procent levnější," řekl a vysvětlil to tím, že jeho firma umí výhodněji nakupovat na energetické burze.

"Jednoznačně v tomto a minulém roce jsme nejúspěšnější," vysvětluje, v čem je zbraň proti konkurenci. K firmě, která je na trhu čtyři roky, přechází v poslední době od velkých hráčů na trhu jako je E.ON, ČEZ, RWE Transgas nebo Pražská energetika, v Čechách a na Slovensku dvacet tisíc klientů měsíčně. Dvě třetiny z toho jsou Češi.

Bohemia Energy

Nabízí klientům ceny elektřiny o sedm až dvacet procent výhodnější oproti konkurenci. Daří se jí to prý díky obchodům na burze. Tvrdí ale, že je kvůli tomu terčem velkých energetických firem, k BE od větších společností přechází 20 tisíc zákazníků měsíčně.

Odchod řady svých zákazníků potvrzuje E.ON. "Stovky našich klientů měsíčně změní dodavatele, negativních odpovědí se k nám dostávají desítky. Lidé se obrací s tím, že nabídka, kterou dostali, neodpovídá domluvě nebo podepsali něco, co ve své podstatě ani podepsat nechtěli," shrnuje údajné problémy klientů mluvčí Vladimír Vácha. Stěžují si nejčastěji starší lidé, důchodci i ti, co jsou dlouhodobě doma, například ženy na mateřské.

Vácha mluví také o případech, kdy se podomní prodejci vydávali za pracovníky E.ON s tím, že mají lepší cenovou nabídku nebo oznamovali, že distributor přestává na jejich adresu dodávat. "Není to otázka jen Bohemia Energy, vyskytuje se to i s jinými alternativními dodavateli energií," podotkl Vácha.

Klient: O aktivačním poplatku mi neřekli

Podomní agenti nejsou zaměstnanci Bohemia Energy. "Jsou to kmenoví zaměstnanci společnosti T-Mobile, O2, Česká pojišťovna apod., v 99 procentech případů prodávají jiné produkty, především telekomunikace a pojištění," řekl Písařík.

Bohemia Energy si je najímá externě. Ve smlouvě je uvedeno, že nesmějí pod pokutou jeden milionu korun ani vyslovit jméno konkurence, tomu však některé stížnosti odporují. Jednatel Bohemia Energy Písařík excesy těchto lidí nevyloučil, ale tvrdí, že jde o ojedinělé případy, kterých konkurence v médiích zneužila.

"Máme 150 tisíc zákazníků a při systému prodeje je to zanedbatelné promile zákazníků, kteří skutečně naši službu nepochopili správně," poznamenal Písařík.

Za nestandardní však označují odborníci včetně ERÚ třeba to, že firma vyžaduje aktivační nebo výstupní až několikatisícový poplatek v případě, že někdo předčasně odstoupí od smlouvy. Bohemia Energy to považuje za normální, tvrdí, že energie firma nakupuje dopředu a tyto poplatky mají alespoň zčásti pokrýt ztrátu.

"Byl jsem asi čtyři nebo pět dní bez plynu, když byly velké zimy. Mám tady asi třináct nájemníků. Stalo se to prý nějakou administrativní chybou," popsal svůj případ jeden z poškozených Antonín Stejskal z Dačic.

I jeho zlákala výhodná cenová nabídka. Pak mu ale došla faktura, že má zaplatit aktivační poplatek 890 korun. "To mě zarazilo, protože mi o tom vůbec neřekli," vypráví Stejskal. Od společnosti po těchto zkušenostech odešel.

Energetický úřad upozorňuje, že pokud zástupci dodavatele nabízejí změnu dodavatele elektřiny formou podomního prodeje, může spotřebitel od smlouvy písemně odstoupit do 14 dnů. To platí tehdy, "byla-li spotřebitelská smlouva uzavřena mimo prostory obvyklé k podnikání dodavatele nebo nemá-li dodavatel žádné stálé místo k podnikání".

RWE Transgas nechce celý případ prezentovat jako spor. "Pouze registrujeme zájem některých zákazníků vrátit se od alternativních dodavatelů," řekl tiskový mluvčí RWE Martin Chalupský. Od loňska odešly k menším dodavatelům od RWE stovky lidí. Jejich zájem o přehlášení se prý od začátku roku množí.