Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pronajímáte byt? Od ledna musíte mít energetický štítek

  13:59aktualizováno  13:59
Energetický štítek museli dosud mít majitelé bytů pouze v případě, pokud se svého majetku zbavovali. Od ledna se však povinnost dotkne i těch, kteří budou byt pouze pronajímat. Stačí, aby štítek měl celý bytový dům, řada z nich však v současnosti tento dokument nemá.

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Od roku 2013 musí být energetický štítek součástí pronájmu celých budov - například rodinných domů - a prodeje nemovitostí. Takzvaný Průkaz energetické náročnosti budov (PENB) bude od ledna nově zapotřebí i při pronájmu bytu.

Může se hodit

Hledáte dlouhodobý či krátkodobý pronájem bytu. Vyberte si z nabídky bytů k pronájmu na Reality.iDNES.cz.

Podle odhadu ředitele aliance Šance pro budovy Petra Holuba je stále hodně bytových domů, které energetický štítek nemají. „Odhadoval bych, že je to tak půl na půl,“ říká Holub. Statistiky však nikde nejsou.

Energetické štítky stojí u rodinných domů 5 až 10 tisíc korun, v případě bytových domů náklady sahají až k několika desítkám tisíc. Samostatné byty štítky mít nemusí, stačí, když je nechá vyhotovit Společenství vlastníků jednotek pro celou budovu.

Štítky jako přítěž

František Nerad ze Sdružení bytových družstev a společenství vlastníků ČR připouští, že řada bytových domů energetické štítky nemá a neradi o nich slyší, a to ani s rozšířením povinnosti na pronájmy bytů.

„Energetické štítky si kvůli nové povinnosti nechávají dodělávat jen ti osvícenější,“ říká. Podle něj předsedové bytových domů pohlíží na průkazy jako na přítěž. „Myslí si většinou, že je to drahé a je to hloupost. Snažíme se vysvětlit, že to bude stejné, jako když přijdete do obchodu s elektronikou a měl byste si koupit pračku bez průkazu,“ uvedl.

Štítky nejsou zrovna populární ani v realitním byznysu při prodejích nemovitostí. Majitelé bytů povinné štítkování často ignorují. „Občas je těžké je přesvědčit, že mají ze zákona nějakou povinnost a je třeba ji dodržovat,“ říká Tomáš Hejda z realitní kanceláře RE/MAX.

Pokud majitelé, kteří v současnosti byt prodávají, nechtějí zprostředkovateli dodat energetický štítek, realitní kanceláře jejich nemovitost někdy označují automaticky nejhorší známkou - písmenem G, které označuje mimořádně nehospodárné budovy.

„Největší skupina majitelů odmítá dodat štítek, protože by museli platit náklady navíc a to se jim nechce. Na druhou stranu, pokud má někdo energeticky úspornou nemovitost, chce se s tím pochlubit.“ dodal Hejda. Podle něj jsou energetické průkazy pro spoustu klientů těžko srozumitelné a chtějí spíš vidět faktury za energie.

Autor:



Nejčtenější

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Česká pojišťovna mlžila s poplatky. Může proto přijít až o miliardy

(Ilustrační snímek)

Neumíte si sjednat platnou smlouvu, proto vrátíte peníze. Tak se dá stručně shrnout vzkaz, který ve svém rozhodnutí...

Místo křížů neutrální ostrov. Lidl je s dalšími letáky úzkostně opatrný

Nový leták společnosti Lidl

Nový leták řetězce Lidl opět propaguje výrobky značky Eridanous s řeckou tematikou. Její obaly v minulém roce vyvolaly...

Šmejdi vyklidili kulturáky. Útočí na internetu, úřady jsou na ně krátké

Pozvánky na předváděcí akce. Ilustrační snímek.

Předváděcí akce byly loni poprvé prudce na ústupu. Šmejdi se však přesouvají na internet, kde je boj proti nim...

Najdete na iDNES.cz