V roce 1961 uvedla firma Procter&Gamble na trh jednorázové pleny, které změnily způsob jak přebalujeme děti. Ten samý rok přišla s šampony Head&Shoulders. Světoznámé jsou i jejich žiletky Gillette nebo značka Charmin vyrábějící toaletní papíry. Poslední jmenovaný produkt čelí tlaku environmentalistů, kteří koncernu poslali otevřené prohlášení, informoval web CBS News.
V dopise, který v úterý Procter&Gamble obdržely se například píše, „jsme znepokojeni, že Charmin a jiné klíčové značky koncernu Procter&Gamble neobsahují žádné recyklované nebo alternativní materiály. Z toho vyplývá, že společnost profituje z procesu, který mění stromy jednoho z největších a nejstarších nedotčených lesních porostů na světě na jednorázové kapesníky a toaletní papíry.“
Podepsaným vadí, že většina dřeva, která se k výrobě toaletních papírů a jiných produktů značky Charmin využívá, pochází z kanadských boreálních lesů, které tvoří souvislý porost okolo polárního kruhu. Nezisková organizace Natural Resources Defence Council (NRDC), která je taky podepsaná, označila tento lesní porost za „Amazonský les severu“.
Koncern Procter&Gamble reagoval vyjádřením, že recyklovaný toaletní papír nikdy nebude tak dobrý a kvalitní, jako ten klasický. Charmin značka je podle nich nadstandardní toaletní papír, který si musí zachovat svoje přednosti.
Největší spotřebitelé toaletního papíru na světě
V únoru tohoto roku publikovala NRDC analýzu, která říká že každý Američan týdně spotřebuje tři role toaletního papíru. Jsou tak největšími spotřebiteli tohoto zboží na světě. S podobnými daty pracuje i web Statista, který vloni publikoval, že každý Američan ročně spotřebuje 141 rolí, zatímco průměrný Brit 127 a průměrný Číňan 49 rolí.
Charmin používá na výrobu svých produktů výhradně panenské dřevo. „Výroba toaletního papíru z takzvaného panenského dřeva generuje do ovzduší asi trojnásobek uhlíkových emisí než jiné produkty z buničiny,“ vysvětluje ve studii Anthony Swift, ředitel kanadského projektu NRDC.
Udržitelnost na prvním místě
Minulý týden společnost Procter&Gamble slíbila, že během šesti let zvýší podíl vláken s lesní certifikací FSC ve svých produktech na 75 procent ze současných 40 procent a bude lépe chránit místa těžby dřeva v kanadském lese. Tato certifikace zajišťuje, aby se počet pokácených stromů rovnal počtu těch zasazených.
I přes těžbu koncernu Procetr&Gamble Kanada dokáže dodržovat nejpřísnější pravidla ohledně obhospodařování svých lesů. „Díky tomu si zachovala více než 90 procent svého původního porostu a pyšní se téměř nulovou deforestací. Kanada vysazuje přes 615 milionů stromů každý rok a asi 1000 stromů každou minutu,“ píše se v prohlášení kanadské skupiny Forest Products Association.