Loko Train má ve svém portfoliu i lokomotivy Siemens Vectron

Loko Train má ve svém portfoliu i lokomotivy Siemens Vectron | foto: Siemens

Křetínský posiluje na dráze. Koupil půjčovnu lokomotiv a strojvůdců

  • 21
Největší česká půjčovna lokomotiv a železničního personálu LokoTrain změnila majitele. Dvě třetiny firmy koupila od Evžena Nečase společnost EP Cargo patřící pod Energetický a průmyslový holding (EPH).

Nákupem LokoTrainu získalo EP Cargo v Česku největšího pronajímatele lokomotiv a odborného personálu. Ve firmě se sídlem v České Třebové získalo EP Cargo 65 %, zbytek si nechal zakladatel firmy Evžen Nečas. EPH řídí miliardář Daniel Křetínský.

Firma má v portfoliu například nové vícesystémové lokomotivy Siemens Vectron. Křetínský tímto získal současně i potřebné technické zázemí. „Jde o vzájemně výhodné propojení,” říká Tomáš Novotný, předseda představenstva EP Cargo. Současně LokoTrain působí i jako poskytovatel strojvedoucích a dalšího železničního personálu, s tímto byznysem firma začínala. 

EP Cargo zajišťuje zatím hlavně přepravu uhlí ze svých dolů v Německu do svých elektráren v Česku. Tento byznys se však po nátlaku německých aktivistů firma rozhodla omezit (více čtěte zde).

Firma loni rychle rostla, ze 140 milionů v roce 2013 se dostala s tržbami na 800 milionů korun, vydělala přes sto milionů korun. Křetínský má ale další plány na železnici. Podal nabídku na koupi Unipetrol Doprava, což je aktuálně třetí největší nákladní železniční dopravce v Česku. 

Lidé z oboru mluví o tom, že Křetínský zbrojí na možné výrazné přeskupení sil na trhu. ČD Cargo se potýká totiž s čím dál většími problémy, jeho podíl na trhu klesá, firma letos prodělává. Mluví se proto i čím dál častěji o tom, že stát nakonec bude muset ČD Cargo prodat.