Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Éra ojetých a opravených vlaků končí. Dráhy dají více peněz na nové

  3:00aktualizováno  3:00
České dráhy s blížícím se příchodem konkurence dají více peněz na nákup nových vlakových jednotek. Na rozdíl od dosavadní praxe půjde méně prostředků do modernizace starých vlaků, které byly v posledních letech v oblibě. Celková suma na investice zůstane zhruba stejná – kolem 10 miliard korun ročně.

Motorové vozy Stadler nasadí České dráhy během letoška. | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

"Letos jde na repase a modernizaci kolem osmdesáti procent peněz na vylepšení vozového parku, v příštích letech tento podíl klesne až k padesáti procentům," upřesnil náměstek generálního ředitele Českých drah Antonín Blažek.

Na veletrhu Czech Raildays, který minulý týden hostila Ostrava, se však dráhy zatím chlubily zejména opravenými vlaky. Dosud měly rekonstrukce přednost hlavně kvůli penězům: cena za opravu vozu totiž zpravidla dosahuje 50 až 60 procent nákladů na pořízení nového.

Takový systém má ovšem i řadu kritiků: životnost modernizovaného vlaku je logicky kratší než nového, soupravy technologicky zaostávají a ne vždy se skutečně vylepší jízdní komfort.

Symbolem repasí na dráze jsou především předělané motorové jednotky 810 na soupravy Regionova, které postupně dobývají regionální tratě. Ač zvenku vypadají moderně, první verze regionov je hlučnější než vozy, z nichž vznikly.

Opravené ojetiny nestačí

Různými formami modernizace procházejí i rychlíkové vozy: od levné verze nazvané humanizace (neboli polidštění) až po nákladnější rekonstrukci. "Pro opravdu kvalitní železniční dopravu na úrovni doby skutečně nestačí jen modernizovat staré vlaky," upozorňuje někdejší šéf Českých drah Emanuel Šíp.

Podle něj mohou repasované vlaky zůstat hlavně na méně vytížených tratích. Za většími investicemi do nových vlaků vidí i hrozbu nástupu konkurenčních dopravců. "Teprve jejich existence donutila dráhy hledat nové vlaky," míní Šíp. Dráhy ale dlouho nové vlaky nemohly kupovat, neměly na ně peníze. Teprve dlouhodobé smlouvy s kraji a státem zajistily jistější přísun peněz z veřejných zdrojů.

Dráhy dosud nákupy nových vozů omezovaly zejména na příměstské jednotky CityElefant. Už během letošního roku však získají prvních deset motorových vozů Stadler pro regionální tratě na Vysočině a v Libereckém kraji. Celkem jich objednaly 33, dalších devět podobných teď soutěží pro Pardubický kraj.

Škoda Transportation dodá Českým drahám nové vlakové soupravy. Ty jsou však zatím jen na papíře.

Škoda Transportation dodá Českým drahám nové vlakové soupravy.

Příští rok čeká dráhy další vlna nových vozů: 15 jednopodlažních jednotek od Škody Transportation na vybrané elektrifikované tratě a především postupně až 16 sedmivozových souprav Railjet z opce od rakouských drah. Jejich nákup není ještě definitivní, kontrakt má být potvrzen 30. června. Dráhy po výrobci – společnosti Siemens – požadují například i dohodu s firmou Škoda Transportation, že škodovácké lokomotivy zvládnou tyto soupravy táhnout i sunout.

Škoda přitom intenzivně proti nákupu těchto souprav určených hlavně pro trasy do Německa a Rakouska lobbovala, ale podle posledních informací už svůj boj vzdala. Namísto railjetů na dvousetkilometrovou rychlost chtěl domácí výrobce drahám nabídnout rychlíkovou verzi CityElefant pro rychlost do 160 kilometrů v hodině. Ta stačí pro Česko, na provoz v Německu by však byla nízká.

Dráhy letos ze svého dají do vozového parku 7,5 miliardy korun, zhruba o 2,5 miliardy korun více než loni. S evropskými dotacemi a s leasingovými splátkami dráhy letos nakoupí vlaky v součtu zhruba za deset miliard korun. Na této částce se chtějí podle Blažka držet i v dalších letech.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vlak Deutsche Bahn Intercity Express ICE na trati Berlín - Mnichov (14. června...
Česká firma uspěla s dvěma projekty pro náročné německé železnice

Jedinou firmou ze střední a východní Evropy, která získala certifikaci k projektování železničních staveb v Německu, se nově stala česká společnost Sudop...  celý článek

Budou po Česku plout nákladní lodě jako například na průplavu Rýn - Mohan -...
Lodí po Odře až do Ostravy? Poláci čekají na miliardy z EU, Češi na studii

Polsko chce do tří let začít na Odře stavět vodní cestu k hranici s jižním sousedem. Česko v plánu na propojení Odry s Dunajem tak daleko není, v současnosti...  celý článek

Na ostrově Svatá Helena, který leží v Atlantickém oceánu asi dva tisíce...
Dožil zde Napoleon. Teď dostává Svatá Helena první pravidelný letecký spoj

Na ostrově Svatá Helena, který leží v Atlantickém oceánu asi dva tisíce kilometrů na západ od afrického pobřeží, přistál v sobotu první pravidelný let....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.