Méně triků než loni. E-shopy na Černý pátek omezily manipulace s cenami

  16:17aktualizováno  16:17
Tuzemské internetové obchody letos omezily triky s umělým navyšováním cen, ze kterých se počítají slevy během výprodejů na tzv. Černý pátek (Black Friday). Analýza start-upu Apify, která monitoruje největší on-line prodejce, letos nalezla 33 takových případů na portálu Alza.cz, 569 případů na Mall.cz a 13 případů na CZC.cz.
Black Friday v Metropoli Zličín (24. listopadu 2017)

Black Friday v Metropoli Zličín (24. listopadu 2017) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Podle analýzy letos šlo spíše o chyby v naceňování produktů než o cílené klamání zákazníků. Naopak loni analýza ukázala u všech sledovaných e-shopů klamání zákazníků pomocí umělého navyšovaní původní ceny. Loni analýza zjistila 291 případů klamání spotřebitele, kde došlo u zboží k navýšení původní ceny.

Řada slev na Black Friday je jen velmi zdánlivá, varuje Heureka

„Tou se přitom nemyslí cena, za niž se produkt prodával před Černým pátkem, ale cena, ze které se vypočítává sleva. Typicky těsně před Black Friday obdobím se tato původní cena náhle navýšila, aby se vytvořila zajímavější sleva,“ uvádí zpráva.

Loni během slevových akcí na Černý pátek provedla Česká obchodní inspekce 92 kontrol a porušení zákona zjistila ve 14 procentech z nich. Nejčastějším prohřeškem bylo, že avizované ceny neodpovídaly cenám účtovaným. Porušení zákona o ochraně spotřebitele bylo prokázáno ve 13 případech, kdy se prodejci nejčastěji dopouštěli nekalé obchodní praktiky.

Slevy byly větší

Průměrná reálná sleva dosáhla u zlevněných produktů na Černý pátek letos 25 procent na Alze (loni 20 procent), 22 procent na Mallu.cz (loni 15 procent) a 25 procent na CZC (loni šest procent). Zlevněna byla asi dvě procenta celkového sortimentu obchodů.

E-shop Mall.cz uvedl, že podobné aktivity vítá, protože pomáhají zákazníkům s orientací na trhu. „Naším cílem je být transparentní a umožnit lidem rychle a snadno ověřit uvedenou cenu. Z toho důvodu se dlouhodobě řídíme doporučenými maloobchodními cenami, případně, pokud chybějí, cenami stanovenými při zavedení produktů do nabídky,“ uvedla mluvčí Táňa Lálová.

Útraty Čechů v týdnu během slevových akcí na Černý pátek dosáhly letos rekordní 4,2 miliardy korun. V meziročním srovnání je to zhruba o 19 procent více. Číslo je zároveň více než dvojnásobné proti běžnému týdnu v roce. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci. 

„Současně lze odhadnout, že během samotného pátku atakovaly nárůsty obratů e-shopů až 300 procent v porovnání s běžnými útratami,“ uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Autor:

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Finanční správa si kvůli EET došlápla na soukromé kluby, padaly pokuty

Příběh elektronické evidence tržeb

Zátah ve 24 provozovnách, označených jako soukromé kluby, kde se místní scházejí za zábavou a za pitím, uskutečnili v...

Další z rubriky

Češi už na toaletním papíru nešetří. Mají rádi heřmánkový a vícevrstvý

Ilustrační snímek

Zájem o nejlevnější toaletní papíry klesá. Šest z deseti Čechů nejvíce preferuje třívrstvý, téměř devadesát procent pak...

Řada slev na Black Friday je jen velmi zdánlivá, varuje Heureka

Za slevami jděte s jasnou hlavou a nekupujte kde co jen kvůli nízké ceně....

Některé slevy, které se zdají vysoké, během výprodejů na Černý pátek nemají nic společného s výhodnými nabídkami. Cena...

Méně triků než loni. E-shopy na Černý pátek omezily manipulace s cenami

Black Friday v Metropoli Zličín (24. listopadu 2017)

Tuzemské internetové obchody letos omezily triky s umělým navyšováním cen, ze kterých se počítají slevy během výprodejů...

Najdete na iDNES.cz