Méně triků než loni. E-shopy na Černý pátek omezily manipulace s cenami

  16:17aktualizováno  16:17
Tuzemské internetové obchody letos omezily triky s umělým navyšováním cen, ze kterých se počítají slevy během výprodejů na tzv. Černý pátek (Black Friday). Analýza start-upu Apify, která monitoruje největší on-line prodejce, letos nalezla 33 takových případů na portálu Alza.cz, 569 případů na Mall.cz a 13 případů na CZC.cz.
Black Friday v Metropoli Zličín (24. listopadu 2017)

Black Friday v Metropoli Zličín (24. listopadu 2017) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Podle analýzy letos šlo spíše o chyby v naceňování produktů než o cílené klamání zákazníků. Naopak loni analýza ukázala u všech sledovaných e-shopů klamání zákazníků pomocí umělého navyšovaní původní ceny. Loni analýza zjistila 291 případů klamání spotřebitele, kde došlo u zboží k navýšení původní ceny.

Řada slev na Black Friday je jen velmi zdánlivá, varuje Heureka

„Tou se přitom nemyslí cena, za niž se produkt prodával před Černým pátkem, ale cena, ze které se vypočítává sleva. Typicky těsně před Black Friday obdobím se tato původní cena náhle navýšila, aby se vytvořila zajímavější sleva,“ uvádí zpráva.

Loni během slevových akcí na Černý pátek provedla Česká obchodní inspekce 92 kontrol a porušení zákona zjistila ve 14 procentech z nich. Nejčastějším prohřeškem bylo, že avizované ceny neodpovídaly cenám účtovaným. Porušení zákona o ochraně spotřebitele bylo prokázáno ve 13 případech, kdy se prodejci nejčastěji dopouštěli nekalé obchodní praktiky.

Slevy byly větší

Průměrná reálná sleva dosáhla u zlevněných produktů na Černý pátek letos 25 procent na Alze (loni 20 procent), 22 procent na Mallu.cz (loni 15 procent) a 25 procent na CZC (loni šest procent). Zlevněna byla asi dvě procenta celkového sortimentu obchodů.

E-shop Mall.cz uvedl, že podobné aktivity vítá, protože pomáhají zákazníkům s orientací na trhu. „Naším cílem je být transparentní a umožnit lidem rychle a snadno ověřit uvedenou cenu. Z toho důvodu se dlouhodobě řídíme doporučenými maloobchodními cenami, případně, pokud chybějí, cenami stanovenými při zavedení produktů do nabídky,“ uvedla mluvčí Táňa Lálová.

Útraty Čechů v týdnu během slevových akcí na Černý pátek dosáhly letos rekordní 4,2 miliardy korun. V meziročním srovnání je to zhruba o 19 procent více. Číslo je zároveň více než dvojnásobné proti běžnému týdnu v roce. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci. 

„Současně lze odhadnout, že během samotného pátku atakovaly nárůsty obratů e-shopů až 300 procent v porovnání s běžnými útratami,“ uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Autor:

Nejčtenější

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Další z rubriky

Hon na zákazníky startuje. Dopravu zdarma letos nabídne 1300 e-shopů

Pražský sklad společnosti Mall.cz na snímku z listopadu 2012 (Ilustrační snímek)

V poledne odstartuje každoroční hon e-shopů na zákazníky, kteří chtějí při nákupu z e-shopů ušetřit na dopravě. Do akce...

Cena většiny potravin poroste, jednou z výjimek mohou být cukrovinky

Ukázka některých sladkostí vyráběných v olomoucké Zoře, největší továrně na...

S tradičními podzimními plískanicemi začíná mezi obchodními řetězci a jejich dodavateli přetahovaná o ceny a marže na...

TEST DNES: Koupená jablka obsahují chemii, do dětské výživy by nesměla

Ilustrační snímek

Nezáleží na tom, zda kupujeme jablka z českých sadů, nebo ze zahraničí, na trhu, či v obchodních řetězcích. Laboratoř...

Najdete na iDNES.cz