Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Etikety s nahotinkami zlobí feministky i pivovarníky, pivařům se líbí

  8:22aktualizováno  8:22
Etikety na řezané pivo Skalák z pivovaru Malý Rohozec si vysloužily nominaci na anticenu Sexistické prasátečko, kterou v rámci kampaně proti sexismu uděluje hnutí Nesehnutí. Pivařům se etikety s polonahými ženami líbí, feministky ale dráždí. Podle odborníků navíc etikety porušují etický kodex pivovarníků.

Etikety pivovaru Malý Rohozec si v předchozích letech vysloužily nominaci v soutěži Sexistické prasátečko. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Pivo Skalák je jedním z devíti desítek tipů, které se v letošním kole soutěže o Sexistické prasátečko utkají. "Letos budou lidé nově hlasovat hned ve třech kategoriích, které upozorňují na různé projevy sexismu v reklamách," informuje za hnutí Kristýna Pešáková. Pivovar Rohozec byl nominován do soutěže už v roce 2009.

Lepé děvy se totiž na etiketách pivovaru objevily už dříve, v roce 2007 při zavedení novinky - řezané jedenáctky. Od té doby se výběr dívek několikrát obměnil, na každé roční období jsou blondýnky i černovlásky jinak (ne)oblečené. Letos dokonce pivovar pořádal soutěž Buďte na pivu. Odměnou pro vítězku bude pivní renta.

Vedle feministek se polonahé dívky na pivních etiketách nelíbí ani Českému svazu pivovarů a sladoven. Ten dokonce podal stížnost Radě pro reklamu. Její arbitrážní komise v etiketách zalíbení také nenašla. "Členové odsoudili nízkou úroveň tohoto kreativního pojetí a celkově označili formu komunikace za pokleslou," stojí v rozhodnutí.

Etikety pivovaru Malý Rohozec se nelíbí feministkám ani pivovarníkům. Pivařům
Etikety pivovaru Malý Rohozec se nelíbí feministkám ani pivovarníkům. Pivařům
Etikety pivovaru Malý Rohozec se nelíbí feministkám ani pivovarníkům. Pivařům

Vedení pivovaru si však za etiketami stojí. "Připouštíme, že jsou tyto etikety ve vztahu k pivu velice netradiční, ale je třeba si uvědomit, že když jsme řezané pivo uváděli na trh, byli jsme v podstatě jediní," uvedl ředitel pivovaru František Jungmann.

Pivovarníci se obávají, aby etikety nepoškodily celý obor

Český svaz pivovarů a sladoven se však obává, že rohozecký pivovar svými etiketami ohrožuje celý obor. "Máme zavedený etický kodex, který nás má ochránit před napadáním od různých protialkoholních lobby. Rády by i u nás zavedly licencovaný prodej a různé výstražné nápisy, jako jsou na tabákových výrobcích a další omezení, která již leckde jsou," varuje předseda svazu Jan Veselý.

Etický kodex zakazuje jakékoliv využívání dětí v reklamě, zakazuje zobrazování rodin, matek a také sexuální podtext včetně částečné nahoty. "Rohozec není naším členem, nemůžeme ho ke stažení etiket donutit. Není to ani tak, že bychom s panem Jungmannem nemluvili, ale jeho postoj nás mrzí. Nechceme dopadnout jako Francie, kde nesmí být v televizi ani reklama na víno," dodává Veselý.

Například nedaleký pivovar ve Vratislavicích se snaží nahotinkám vyhnout. "Nám chlapům se takové věci budou vždycky líbit. Ženy otvírají cestu k mužskému srdci. Na druhou stranu se to rychle okouká a myslím, že už to je okoukané," míní asistent ředitele vratislavického pivovaru Miloš Litera.

Sedmdesátiletý nestor českého pivovarnictví František Horák, dvojnásobný zachránce svijanského pivovaru, je k rohozeckým etiketám smířlivější. "Děvčata a pivo, to k sobě docela jde. A že by to bylo neetické, to si nemyslím. Také jsem vymýšlel různé plakáty a takové věci s pěknými děvčaty," říká.




Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...



Na jižní Moravě jsou vyšší mzdy než v Praze. Firmy si přetahují lidi

Ilustrační snímek

Platy na jižní Moravě jdou do extrému, firmy totiž dorovnávají nejvyšší platy konkurentů. Hospodářská komora před...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Další z rubriky

České lékárny Dr.Max míří do Číny. Penta chystá nákupy řetězců

(Ilustrační snímek)

Investiční skupina Penta míří s lékárenskou sítí Dr.Max na čínský trh. Jedná s některými společnostmi o jejich koupi....

Historické navýšení: ve Škodovce vzrostou mzdy o dvacet procent

(Ilustrační snímek)

Odboráři v automobilce Škoda dosáhli historicky nejvyššího růstu mezd. Celkově odměna při započítání všech navýšených...

Lidl a Kaufland přesedlají na BMW, ojetiny mohou zaplavit český trh

Německá automobilka BMW (ilustrační snímek)

Německá skupina Schwarz-Gruppe, vlastnící obchodní řetězce Lidl a Kaufland, přechází u firemní flotily ze značky Audi...

Najdete na iDNES.cz