Vyšší krytí schválil minulý týden parlament EU. To však narazilo na odpor řady zemí v EU i mimo ni.
Zvýšení pojistného krytí, jehož rubem jsou vyšší ceny, bylo podle českého diplomatického zdroje "kamenem úrazu pro všechny uchazeče, ale také pro Portugalce a Španěly".
Kdyby parlamentní návrhy prošly, museli by Portugalci zvýšit krytí majetkových škod dvacetinásobně, z dnešních sta tisíc eur na dva miliony. To by přineslo i nepopulární zdražení pojistek.
O zvýšení povinného krytí se mluví i v českém parlamentu, byť v daleko menší míře. Poslanci již odeslali do Senátu návrh úpravy zákona, podle které každý motorista bude muset uzavřít povinné ručení aspoň na 18 milionů korun u hmotných škod a 35 milionů korun u škod na zdraví.
Na to okamžitě zareagovaly domácí pojišťovny a nižší krytí přestaly nabízet. Evropští politici však jsou pod tlakem těch zemí, kde je povinné ručení vysoké už nyní. Jejich občané by při celoevropském zvýšení měli nárok na zvýšené náhrady i mimo svou zemi. Když se totiž dnes stane Němec či Francouz obětí nehody v Portugalsku či v Česku, jednání o odškodnění je kvůli nižšímu plnění těžší.
Právě kontakt s cizinou byl podle českých poslanců i zástupců pojišťoven hlavní hrozbou, které se čeští řidiči vystavovali, pokud měli nižší pojistky. Česká pojišťovna například eviduje případ, kdy její klient zranil bohatého Španěla, který v Česku vyinkasoval již více než 25 milionů korun.
O konečné podobě evropské normy se bude ještě diskutovat. Evropská komise původně navrhovala, aby každá těžce zraněná osoba či pozůstalí po usmrceném dostávali nanejvýš milion eur, a aby oběti nehod měly nárok na odškodnění ve výši až půl milionu eur.
Parlament tyto sumy prudce zvýšil - na pět milionů eur u osob, na dva miliony u škod na majetku. Tento krok vřele uvítali zástupci pojišťoven. Verze komise původně vyhovovala i českým diplomatům. Po přijetí přísnější parlamentní verze patrně bude uplatněn odklad, který může činit až pět let.