Nová pravidla se týkají 67 evropských letišť, která ročně využije více než pět milionů pasažérů.
Poplatky tvoří často významnou část nákladů na pořízení letenky. Nová směrnice platí i pro největší české letiště v pražské Ruzyni.
Zřejmě největší změnou je, že letiště se budou muset o výši poplatků radit s jednotlivými aerolinkami. Jestliže se bude zdát výše poplatků dopravcům přemrštěná, budou moci k řešení sporu s provozovatelem letiště přizvat národního regulátora. Ten poté rozhodne o dalším postupu.
Podle mluvčí ruzyňského letiště Evy Krejčí ale nové opatření nebude pro firmu znamenat výraznou změnu. Letiště Praha prý o změnách letištních poplatků jedná s aerolinkami vždy v předstihu.
"Pro nás je to standardní součást obchodních jednání a přispívá k dobrým vztahům s našimi partnery," řekla Krejčí. Naposledy zvyšovala Ruzyně poplatky počátkem dubna. Odletová taxa se zvýšila o 12 procent na 525 Kč za jednoho pasažéra. Šlo o první změnu po devíti letech.
Provozovatelé letiště navíc budou moci taxy zvednout, v případě, že peníze využijí na investice do letiště - například rozšíření jeho kapacity. O tomto důvodu však musí vědět pasažéři a musí být také informováni, jak dlouho budou vyšší ceny platit.
Aby nová regulace mohla začít platit, musí jí ještě beze změn schválit ve druhém čtení Evropský parlament. To ale nemusí nastat. Poslanci jsou totiž v této otázce rozděleni. Česká republika nemá podle dostupných informací se směrnicí problém.