Tuto praxi už před několika měsíci začal zavádět řetězec supermarketů Carrefour, pomalu začíná i Tesco a ostatní se chystají.
"Technicky se na to připravujeme a od května tyto ceny budou všude i v našich menších obchodech," říká mluvčí Delvity Petr Uchytil.
"Českému spotřebiteli se po vstupu do Evropské unie ulehčí život," potvrzuje mluvčí Sdružení na ochranu spotřebitelů Ivana Picková. Od ledna loňského roku už platí dvouletá záruční lhůta na spotřební zboží.
"Zatím jsme v tomto ohledu nezaznamenali více reklamací, vždyť druhý rok teprve běží," uvedl ředitel společnosti Datart Pavel Sláma. Může se stát, že takové prodloužení záruky je u některých výrobků téměř luxus.
Loni například výrobci mobilů využili výjimku a doprodali zásoby se zmínkou o roční garanci. Nemusí to být jen mobily. "Namátkou také dětské walkmany. U těch ani spotřebitel nevyžaduje dlouholetou záruku, která cenu zbytečně zvyšuje," dodal Sláma.
Ale to jsou spíše výjimky. Sdružení na ochranu spotřebitele hodnotí všechny změny kladně. Kromě prodloužené garance má spotřebitel nová práva. Může například do 14 dnů odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku, zpravidla v zásilkovém obchodě nebo přes internet.
Dále ho chrání pravidlo, podle kterého při pochybnostech o ustanoveních ve smlouvě bude platit to vysvětlení, které je pro spotřebitele výhodnější. "Sám zákon však spotřebiteli nepomůže, když ho nezná. Spotřebitelé v západní Evropě si jsou daleko více vědomi svých práv," dodává Picková.
Všechny klíčové evropské normy na ochranu spotřebitele nyní v českých zákonech figurují. "Otázka je, jak kvalitně," namítá profesor Luboš Tichý, specialista na evropské právo z Právnické fakulty Karlovy Univerzity. "Já si myslím, že s tím budou problémy," dodává.
Lidé také budou moci uplatňovat na českém státu škodu, která by jim vznikla nepřevzetím nebo nedokonalým převzetím evropských směrnic. "Český občan na tom může být jen lépe, ale ustojí Česká republika tyto problémy?" ptá se Tichý.