EU: Žádné sexistické reklamy!

  • 111
Evropské mediální skupiny reagovaly nevěřícně na plány Evropské komise zakázat rozlišování pohlaví v řadě odvětví a vyjádřily obavy z cenzury. Návrhy by zahrnovaly i zákaz "sexistických" televizních programů a reklamy, napsal ve středu britský list Financial Times.

Navrhovaná legislativa by mohla dopadnout například na německý bulvární list Bild nebo britský The Sun. Týkala by se také velké části programů italských televizí a postiženy by byly i reklamy používající tradičně sexuální motivy.

Evropská rada vydavatelů, která zastupuje 29 mediálních společností, označila návrhy komisařky Anny Diamantopolouové za "mimořádný" krok směrem k zavedení cenzury.

Výkonná ředitelka rady Angela Mills Wadeová řekla, že s žádnou z televizí, rozhlasových stanic ani vydavatelských firem nebyl návrh direktivy konzultován. "Postavíme se proti jakémukoli vměšování do rozhodování vydavatelů a redaktorů o obsahu. Nevěříme, že Evropská komise má mandát toto dělat," řekla šéfka rady.

Evropská komise nyní v poslední fázi projednává návrh direktivy, která by zakazovala diskriminaci na základě rozlišování pohlaví od médií přes reklamu a pojištění po přiznávání státních příspěvků a výpočet daní.

Kontroverzní návrh je jedním z nejambicióznějších projevů sociální legislativy EU. O tom, zda došlo k porušení direktivy, by musely rozhodovat soudy. Již v úterý proti návrhům protestovala lobby evropských pojišťoven.

Pro pojišťovny by direktiva znamenala zákaz používání pohlaví jako základu pro výpočet pojistného nebo pravidelné důchodové platby z životního pojištění. Poškodila by tak podle pojišťoven muže i ženy a podkopala celý sektor.